Jump to content

erfaringer på bruk av chiptuning common rail motor


frenil

Recommended Posts

Hvordan er erfraingen på bruk av disse boksene på moderen diesel motorer?

Sitter og vurdere å evnt.montere dte-system sin box på en yanmar by 260.

båten er 24 graders v bunn/steppet luft smørt skrog,bravo 3 xr drev.

xr-proppeller.Marsjer i dag på 30-33 knop.proppeller vil evnt.bli byttet om nødvendig.

I følge produsent økes hk.med58 hk/105 nm mere dreimoment.(310/675)

Hva kan man regne med av fartsøkning?primert opptatt av effekten på marsjfart.

Har lest en del rundt på forumet,men ikke funnet så mye på fartsøkninger.

 

Link to post

best uten box, dvs. med ekte omprogrammering/chipping ifølge de fleste erfaringer og kilder.

 

fartsøkning er jo som regel avhengig av propellbytte.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ikke erfaring med å chippe båtmotor, men bil. "Chippet" en MB diesel, helt ny og tenkte at det burde gå bra. Bil i nødmodus og måtte inn for å slette feilkoder. Fikk det glatte lag av Mercedes som sa at jeg måtte holde meg langt unna disse boksene. Enten inn å programmere eller la hver. Han hadde forøvrig mange eksempler på hjerner og ledningsnett som var brent av de boksene. Selv hadde han programmert sin helt nye ML så det var helt trygt. Var boks fra DTE jeg prøvde..

Link to post

Jeg utvikler programmer til biler. Med tanke på hvor mye elendig utførte trimprogrammer som selges så hadde jeg styrt langt unna på en marinemotor. Folk bryr seg om hvor mange hester de får, men tenker ikke på hva som faktisk skjer inne i motoren. Tenningsinnstillinger (innsprøytningstidspunkt på diesel), ladetrykk og ikke minst sikkerhetsfunksjoner som skal slå inn når systemet merker at noe er galt er ofte langt ute på viddene også fra store firma som anbefales av mange mot bedre vitende. Skal man trimme så skal man vite veldig godt hva man kjøper.

Link to post

Takker for gode råd,er fortsatt litt i villrede hva man skal "tørre"å prøve ut.

Planen var å montere boxsen,har tilgang på 2 sett xr proppeller før evnt.proppell bytte.teste det ut litt.

pr.i dag er det ingen problemer å maxe ut turtallet på motoren med 1 hakk større xr proppeller enn di orgiginal som var monter.

båten brukes ofte over lange avstander,på turtall 3300-3600.kjøres skjelden på max.(4070)

Så det innteresange var om med en dte box/proppeller kunne gi noen ekstra knop på crusing speed..

Pratet med en som hadde brukt samme chip på en mercruiser 4,2 320,han hadde kjørt to problem frie sesonger.

Samt økt marsjfarten med 3-4 knop.

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Dersom en tar følgende utgangspunkt :

 

1) Din marsjfart i dag på 30 knop er med et effektuttak på omtrent 80% av maks på 260 Hp.

2) Samme propell som i dag.

3) Effektøkning på motor fra 260Hp til 318Hp med "chipping".

4) Ny marsjfart med effektuttak på 80% av chippet motor vil da være 33.2 knop.

( Dersom marsjfart i dag er 33 knop, så vil ny tilsvarende være 36.5 knop.)

 

Bakgrunn for beregning er enkleste form for motstandsberegning gjennom vann ( kvadratisk drag ). Dette bør være gyldig dersom båten ikke endrer planingsmotstand med ny fart.

 

Spørsmålet er om drevet tåler økningen i moment du vil ha med chippet motor.

 

sailorBoy

Link to post

Har erfaring med dte i bil. Hadde ca. 15% effektøkning og ingen problemer etter 2 år og 50t. kjørte km. M.a.o. fornøyd, men ville ikke gjort dette på båt, annet enn om det bare var for å få nok kraft til å vippe båten i plan el.l.

 

På bil så bruker man relativt sjelden den ekstra effekten, og derfor kan det holde lenge. Det er et velkjent rykte at typiske yrkesbiler med små motorer som kjøres hardt (tung last), er veldig utsatte for å brenne stemplene når man chipper de. Jeg tenker at det vil bli den samme utfordringen med den bruken du skisserer. Belastningen på motoren blir som om du ligger konstant på "flatt jern" og vel så det, når du velger å utnytte den ekstra effekten. Du kommer m.a.o. til å konstant belaste motoren mer enn den egentlig er konstruert for, så det blir et sjansespill om det kommer til å holde i lengden, mener nå jeg.

Link to post

Bravo 3X tåler nok den "vesle" 3-literen til BMW uten altfor store problemer. Drevet brukes jo på større motorer fra VM/Mercruiser og Yanmar (med vekslende hell riktignok).

 

Ulempen med å tune opp 3-literen på 260 hk er at Yanmar ikke leverer noen høyere effektversjon originalt, men så lenge motortemperatur og eksostemperatur holdes under kontroll bør det jo gå greit....

Men 318 dieselhester på 3 liter båtmotor er MYE. VM/Mercruiser og Yanmar bruker 4,2 liter for å oppnå samme effekt originalt.

Snakk med Norsk Motorkompani!

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

takker i gjen for oppklarende svar,skal ta meg en prat med norsk motorkompani.

ut fra deg jeg kan se av min motor er effekt utaket "bare" ca 200 hk,ved crusing speed.

effekten er oppgitt på fullt pådrag.248 hk/4000.

så vil jo tro att motoren i utgangspunktet har noe"kraft" i reserve?

som evnt.ville kunne gi positive utslag på effektøkning/proppell bytte.

båten er ikke tung å få opp i plan,og skrog/motor trives best i fra 25 knop og oppover.

Redigert av frenil (see edit history)
Link to post

Husk at det du øker ved slik trimming er middeltrykket, slagvolumet og turtallet er det samme. Hvis du i dag har 248 hk ved 4000 rpm så gir det et middeltrykk på 18,2 bar, som ikke er spesielt mye, og momentet ved 4000 rpm er 436 Nm. MEN momentkurven har nok begynt å falle før 4000 rpm, dvs middeltrykket lenger nede i turtallsregisteret er høyere. Dersom du øker til 300 hk ved 4000 rpm så øker du middeltrykket til 22 bar og momentet ved 4000 rpm til 525 Nm. Fortsatt et ok middeltrykk men lenger nede i registeret er det nok verre.

Men så begynner det å bli interessant, for hvordan ser trykkurven ut? Middeltrykket forteller jo egentlig ikke så mye i seg selv, for det er jo peaktrykket som er kritisk. med høye peaktrykk så følger høye belastninger på stempel, råder, veiv og lager, samt høyere peaktemperturer. Peak forbrenningstemperatur er ikke nødvendigvis synlig på eksostemperaturen. Videre er det kritisk hvordan peak trykk sammenfaller med stempelbevegelsen.

En ting som er sikkert er at det ikke er normalt at et tuningfirma måler hverken forbrenningstrykk eller forbrenningstemperatur. Så det står og faller på at den som utfører kalibreringen har erfaring nok med tilsvarende motorer kjørt i laboratorium med full instrumentering, og den erfaringen er det få som har. Bommes det her så vil du ikke nødvendigvis få problemer etter én, to eller tre sesonger, overskridelse av designgrenser for motorene når det kommer til forbrenningstrykk og temperatur gir skader som oppstår over tid. Det som er sikkert, er at levetiden går ned.

Redigert av Ingvarjg (see edit history)
Link to post

Hvorvidt folk bruker chiptuning og erfaringer får du ikke et ærlig svar på her på båtplassen.

 

Da må du spørre båtfolket om kvelden etter god mat og drikke, så kan det hende du finner noen som har chippet og deler av sine erfaringer med deg.

 

Jeg er overrasket hvor mange motorer som går med disse boksene når dette blir tema i sene nattetimer, men offisielt er det "ingen" som bruker disse.

 

Dette sikkert grunnet sterke meninger om at dette ødelegger motorene og båtfolket frykter for annenhåndsverdien om bruken blir kjent.

 

Laget en gang en spørreundersøkelse på BP om hvor mange som hadde chippet motorene sine, ligger vedlagt.

Du får vurdere resultatet selv :-)

 

https://baatplassen.no/i/topic/81577-chip-trimme-commonrail-motorer-meningsmaaling/

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Den snilleste og mest innlysende og naturlige årsak til at motorer blir omprogrammert til høyere effekt er jo dersom man har en laveffektsutgave, og eksakt samme motoren leveres i høyere effektnivå.

Et godt eksempel er diverse D3, D4 og D6 motorer samt Mercruiser/CMD ES 250, 270 og 320 hk og Verado påhengere.

I mange tilfeller er det originalprogramvare eller tilsvarende original som blir lagt inn, motoren yter da mere men har fortsatt ikke mere effekt enn det den kan kjøpes originalt hos forhandler med.

Til en langt høyere pris for da har staten tatt sitt i div. avgifter.

 

Effektboxer som trikser og mikser med parametre og signaler anbefaler vel ingen "eksperter".

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

folk lar seg lokke av enkelheten med å plugge inn en box, samt at mange er redde for å tukle med ECU'en i garantitiden.

men fakta er at skikkelig tuning/programmering sjelden koster særlig mere, men gir garantert bedre resultat i de fleste tilfeller.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

De boksene jeg har sett (bil) er kun koblet inn på trykkvakta på railen. Dvs at den kun manipulerer trykket inn over injektoren. Dette er ikke heldig for forbrenningen. Og man vil få høyere forbrennningstemp og mer uforbrendt diesel. Noe særlig effekt forskjell. Tror jeg heller ikke på.

Ikke "trykkvakta" men en trykksensor på fuel-railen. Signalet herfra blir modifisert slik at proporsjonalventilen gir høyere trykk enn den er programmert for. Enkelt og greit mere diesel. Uten å bytte propell til høyere stigning får du ikke mere fart eller noe annet forbruk. Men en større propell har samme virkning som på en motor som ikke er trimmet, du øker belastningen over hele registeret ut over det motoren er laget for. Jeg antar at alle som har kjøpt en slik boks vil hevde at de "kan kjenne at motoren går bedre", men 10% mer effekt gir ikke særlig fartsøkning. Syns du det går litt seint opp i plan har du for liten motor og å pine denne stakkaren ytterligere er ikke videre smart.

Link to post

Takker for innspill.

Båten er som sagt ikke tung opp i plan.jobber lett og fint med denne motoren fra vell 3000 omdr.

Ennå usikker på om det blir testing med chip/proppeler.har snakket en del med folk som har prøvd dette,

di fleste har gode erfrainger,det gjelder nye og brukte motorer.

Planlegger og å evnt tilføre mere luft via vifte ned mot bunnpanna på motoren.mere kald luft.

Skjønner dette er forbundet med en del høyere siltasje på motor.

men ser og en del båteier som piner sine stakkars nede i kjelleren på lange ettapper på høyt turtall.

det vil vell og føre til unormalt høy slitasje på motor?

Link to post

turtallet i seg selv på en dieselmotor skaper vel mere støy enn slitasje, men det er turbotrykket eller sylindertrykket om man vil som bidrar til belastning, temperatur og slitasje på motoren.

så en motor uten turbo kan jo ha mindre slitasje på høyere turtall enn en turboladet motor sånn sett.

 

Ikke rart de gamle evighetsmotorene gikk nærmest evig, f.eks. gode gamle Perkins 5,8 liter uten turbo og max turtall ca 2600 med den beskjedne ytelse av 115 hk, sett mot f.eks. italienske FNM 2,4 liter med 250 hk ved 4200 rpm.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nå er det svært skjelden at motorer i fritidsbåter oppnår så mange timer at de blir utslitt. Nettopp derfor kan turbo-motorer trimmes så hardt som de allerede er i marine-pleasure utgave. Å be om ennå noen hester vha chiptuning/trimbox nærmer seg sjansespill for de fleste motorer og vil i mange tilfeller være både levetidsreduserende og gi økt utslipp av skadelige gasser. Det er forøvrig uten hensikt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...