Avmønstret4 Svart 27.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 ufffff.... Når jeg leste Lars H og Hebbes innlegg kom jeg på flere rutiner jeg har en tendens til å gjøre, bare sånn for å gjøre saken komplett: -Ta inn flagget -Trekke for gardiner Men tror også jeg fant årsaken til at "rederinnen" har en tendens til å bli noe utålmodig ved avgang fra båten/båthavna. prate litt med en en er på hils med i nabobåten - på vei til bilen treffer en kanskje en til (må jo ikke virke overlegen) - ved bilen "halois, har du vært ute å, har ikke sett deg på en stund..... - ved bommen "skal du ut også; ja da låser vel du. Nei jeg har ikke bytta bil, det er den samme.... o.s.v. Jeg synes ikke det tar så lang tid , iverfall ikke som når jeg er i båthavna alene Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 27.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2005 (redigert) Motor står og går mens jeg rydder Stapper ned plotter i veska Stapper ned vhf i samme veske Fjerner front på stereo Fyller kjøleskapet med pils og en brus Tar ut søppla En sjekkrunde Setter i landstrøm Setter evt søppel , bagger , mat og div på brygga så fruen kan bære det til bilen så hun slipper og kjede seg Vasker og rydder så alt er strøkent neste gang jeg kommer "hjem" Slår av motor Sjekker olje og vann på motor Så drar vi hjem Aldig slår/skrur jeg av hovedstrømmen , kjøleskap , vanninntak eller låser så slipper så mye og bli ødelagt vis jeg ikke skulle komme over tyven i rette øyeblikk , håper jeg aldrig gjør det . Blir vel lenge til neste båttur da tipper jeg ,trur det hadde svartna da ja vis jeg kom over et dustehue som dreiv og mekka i båten min. Er i båten minimum en gang om dagen hele året med få unntak , derfor kan jeg ikke drive og slå av alt mulig evry time . Sikkert glømt noe men .......Ja jeg gjode det , spyler av saltvannet på hele skuta ,syntes det er lurt jeg Tine II Redigert 27.Februar.2005 av TINE II (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Gudrun Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Ser det er få som stenger bunnventilen. Vil bare gjøre oppmerksom på at de fleste(?) har det nedfelt i forsikringsvilkårene at den skal være stengt i visse måneder om vinteren når den ligger på sjøen. Ellers stenger jeg alltid bunnventilen om det er sommer eller vinter. Får da samtidig et overblikk i kjølen etc. for å se om her har dukket opp sjøvann eller glykolholdig kjølevann. Da har jeg en mulighet til å utbedre dette før neste helg båten skal brukes. Blir det en fast regel hva som skal sjekkes tar hele runden en 10-15 minutter. Som flere her skriver, bruker og tiden på vei inn til marinaen til utføre noe av oppryddingen etc.. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Ser det er få som stenger bunnventilen. Vil bare gjøre oppmerksom på at de fleste(?) har det nedfelt i forsikringsvilkårene at den skal være stengt i visse måneder om vinteren Har hørt om dette, men har aldri sjekket mine egne vilkår ... hva skal grunnen være til å stenge kranene om vinteren? Kan ikke helt se for meg at de skal fryse i stykker, i alle fall ikke her paa bierget. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sigurd Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Ellers stenger jeg alltid bunnventilen om det er sommer eller vinter.Stenger aldri fordi samtlige ventiler er montert godt over vannlinja. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 ... Så har alt dette tatt ca 45 minutter. <{POST_SNAPBACK}> Oh shit. Dette er/var en av grunnene til at jeg kvittet meg med kalesjebåt... Min liste: 1. Sleng ut fendere mens jeg siger innover (henger ferdigknyttet i rett høyde - som regel). 2. Fortøye med faste tau i båsen. 3. Kjøre ned drev/stoppe motor/av med hovedbrytere. 4. Låse døra. 5. En kjapp overspyling før jeg stikker. Dersom jeg har mindre enn 3/4 tank pleier jeg å toppe den opp på vei inn (pumpe v/innløpet til marinaen). Bunnventiler har jeg ikke (!) - så vidt jeg har kunnet finne ut (kjølevann gjennom drev). Har faktisk planer om å gjøre noe med det, men det blir vel etter husbygging, etter vårpuss/høstpuss, .... Motoren kikker jeg på før jeg legger ut (peile olje + 5 sek overblikk), er slapp med det når jeg er på vei inn. Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Oh shit. Dette er/var en av grunnene til at jeg kvittet meg med kalesjebåt... Dersom jeg har mindre enn 3/4 tank pleier jeg å toppe den opp på vei inn (pumpe v/innløpet til marinaen). Bunnventiler har jeg ikke (!) - så vidt jeg har kunnet finne ut (kjølevann gjennom drev). Har faktisk planer om å gjøre noe med det, men det blir vel etter husbygging, etter vårpuss/høstpuss, .... Motoren kikker jeg på før jeg legger ut (peile olje + 5 sek overblikk), er slapp med det når jeg er på vei inn. <{POST_SNAPBACK}> Ligger du langt inne? Var nede og "lekte isbryter" i dag. Var borti 3 cm, kjente det godt i båten. Nå er den ren og pen under Johnny Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 sjønner ikke velt vitsen med å stenge sjøvannsventilen. Vil tro det er veldig liten risiko at slanger hopper av når båten ligger stille og uten noen vibrasjoner og med doble syrefaste slangeklemme, og med sjøvannslange som er i god stand og ikke for gammel. Vil nok tro at dersom kjølevannslangen går av stusse, kommer dette til å skje mens du er på tur og motoren går og det er vibrasjoner.... Sitér dette innlegget Link to post
SunFizz Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Viktige punkter du nevner, men en annen viktig detalje du har glemt. Kranen til selvlensende dekk. Denne må alltid stå åpen her i Trøndelag, ellers ..... <{POST_SNAPBACK}> Sitér dette innlegget Link to post
SunFizz Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Viktige punkter du nevner, men en annen viktig detalje du har glemt. Kranen til selvlensende dekk. Denne må alltid stå åpen her i Trøndelag, ellers ..... <{POST_SNAPBACK}> Dette bør sjekkes mot forsikringsselskap. Hadde ifjor en lang, håpløs diskusjon med Vesta som forlangte disse kranene stengt. Uavhengig av hvor mye jeg forsøkte å forklare hvilke konsekvenser dette i verste fall kunne få - for min del vann i motorrom - stod Vesta på sitt. Enden på visen ble at jeg tok sjangsen på å la kranen stå åpen, og skiftet forsikringsselskap i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Charente Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Hvilken rutiner/prosedyrer har du når båten forlates. Lurer litt på hva andre gjør og tenker i den her sammenhengen. Grunnen til dette er jeg har sett endel både privat og i jobbsammenheng. Jeg har jobbet i 19 år som brannmann, og har sett endel konsekvenser det kan få ved å opptre ukonsentrert, slurvete, ha dårlige rutiner, dårlige kunnskaper etc. med elementer som vann, strøm, trykk, varme etc. Jeg har derfor begynt å tenke på konsekvenser før jeg handler (ikke alltid da). Men lurer nå på om jeg kan overdrive noen av disse, da kona har begynt å irritere seg over tiden det kan ta bl.a. i båten. Når jeg forlater båten har jeg følgende prosedyre: -Hovedstrømsbryter slås av (regner med at dette er obligatorisk) -Sjekker fortøyning og fendere. -Låser båten til brygga (selv om min båt ikke er den mest attraktive blant tyver) -Stenger sjøvannsinntak til motor (har sett for meg konsekvensen hvis en slangeklemme ryker etc) -Stenger sjøvannsuttak til septikktank -Sjekker at lokk til diesel, vannpåfylling er skrudd til. -At det ikke ligger igjen elementer av verdi, eller som kan utgjøre brannfare etc. Så spørsmålet blir altså hva tenker og gjør dere? Med vennlig <{POST_SNAPBACK}> Sitér dette innlegget Link to post
Fru Charente Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Stenger ikke sjøvannsinntaket, det gjøres ved konservering for vinter. Lås ikke båten fast i brygga!!! Hva skjer dersom det blir brann i havna? Gode båtnaboer som vil redde båten din ved å skyve den ut av båsen får ikke dette til for båten er låst. Resultatet kan derfor bli katastrofalt for båten din. Vi har også rutiner for hva vi gjør før vi forlater båten etter endt tur. - Kjøleskapet ryddes for matvarer som ikke kan stå til neste tur. Bruker kjølebag for dette. - Klær og annet som må hjem for en tur i vaskemaskinen pakkes i bag før ankomst i havna. - Rydder løsøre inn/ned i skuffer og skap. vasker opp evt. kopper og glass. - Tømmer og skyller TV-kanna. - Fendrer og fortøyer med faste fortøyninger i båsen ved ankomst. Plugger i landstrøm - Stenger ventiler (vinduer) og låser skyvedør. - Stenger kalesjen og spyler båten med ferskvann. Tar ca 10-15 minutter Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Hadde ifjor en lang, håpløs diskusjon med Vesta som forlangte disse kranene stengt. <{POST_SNAPBACK}> Jeg undres på hva dette forsikringselskapet hadde brukt som argument dersom båten sank som følge av at selvlenserene var stengt. Jeg har forresten aldri sett en båt med kran på selvlenserene fra sittebrønn. De kommer jo vanligvis ut over vannlinjen. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Sigurd Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Jeg har forresten aldri sett en båt med kran på selvlenserene fra sittebrønn. De kommer jo vanligvis ut over vannlinjen.Under vannlinja og ventil på mange B31. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Under vannlinja og ventil på mange B31. <{POST_SNAPBACK}> Ja, jeg vet det. Dersor sa jeg vanligvis. AM 26 har også utløpet under vannlinjen. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
olpi Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Ser det er få som stenger bunnventilen. Vil bare gjøre oppmerksom på at de fleste(?) har det nedfelt i forsikringsvilkårene at den skal være stengt i visse måneder om vinteren når den ligger på sjøen. Ellers stenger jeg alltid bunnventilen om det er sommer eller vinter. Får da samtidig et overblikk i kjølen etc. for å se om her har dukket opp sjøvann eller glykolholdig kjølevann. Da har jeg en mulighet til å utbedre dette før neste helg båten skal brukes. Blir det en fast regel hva som skal sjekkes tar hele runden en 10-15 minutter. Som flere her skriver, bruker og tiden på vei inn til marinaen til utføre noe av oppryddingen etc.. <{POST_SNAPBACK}> Det er er en del selskaper som krever at sjøvannsinntaket stenges ved landligge i vintermånedene. Jeg vil tro det kan være både positivt og negativt å gjøre det avhengig av ventiltype. Har man f.eks en kuleventil og stenger den kan vannet som blir liggende i kulen lettere fryse nå den er stengt. Kulen er jo hul. Det kan føre til at ventilen sprekker. Har man sluseventil presses jo vannet ut og man har da ikke det problemet. Snakker da om i kalde vintermåneder.... . Sitér dette innlegget Link to post
SunFizz Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 Jeg undres på hva dette forsikringselskapet hadde brukt som argument dersom båten sank som følge av at selvlenserene var stengt. Jeg har forresten aldri sett en båt med kran på selvlenserene fra sittebrønn. De kommer jo vanligvis ut over vannlinjen. <{POST_SNAPBACK}> I mitt tilfelle, Jeanneau Rush 120, er det et stuerom (redningsflåte) under dørk i sittebrønn. Drenert i hvert hjørne, med utgang under vannlinjen.Vesta forlangte dette stengt, og det var mitt ansvar å holde løpende oppsyn med båten slik at skader ikke oppstod som følge av lekasje / overflow fra sittebrønn. Jeg forsøkte meg på en diskusjon, men møtte så pass arroganse at turen gikk til annet selskap ved neste forfall. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 2.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2005 sjønner ikke velt vitsen med å stenge sjøvannsventilen. Vil tro det er veldig liten risiko at slanger hopper av når båten ligger stille og uten noen vibrasjoner og med doble syrefaste slangeklemme, og med sjøvannslange som er i god stand og ikke for gammel. Vil nok tro at dersom kjølevannslangen går av stusse, kommer dette til å skje mens du er på tur og motoren går og det er vibrasjoner.... <{POST_SNAPBACK}> Stenger alltid sjøvannsinntaket, både når jeg går fra båten og når vi overnatter i båten. Tror det er fordi jeg har sett 2 båter som har sunket pga. at slangen har hoppet av. Men er man så påpasselig med utstyret som du er (doble slangeklemmer, ny slang osv) tror jeg man er trygg. Dessverre er det mange gamle slanger ute og går JOH Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2005 Ligger du langt inne? Var nede og "lekte isbryter" i dag. Var borti 3 cm, kjente det godt i båten. Nå er den ren og pen under Johnny <{POST_SNAPBACK}> Har plass langt inne ja, men står på land akkurat nå! Hadde egentlig tenkt å ligge ute i vinter, men fikk kalde føtter pga. offshorejobb som gjør at tilsyn blir com-si-com-sa. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 27.April.2005 Link til dette innlegget Svart 27.April.2005 Jeg prøver å legge meg til den gode vanen det er å skru av hovedstrømbryteren når jeg forlater båten. Det løse håndtaket til bryteren fikk jeg beskjed av forhandler å ta med meg hjem etter hver båttur. Trodde dette var et håndtak som bare passet til min bryter, men ser at dette er et standard håndtak. Hver gang jeg tar håndtaket opp er det fult av grease og det blir mye gris. Ønsker derfor mest å la håndtaket ligge i båten, gjerne stå i selve bryteren i av-stilling. Hva gjør dere???? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 27.April.2005 Link til dette innlegget Svart 27.April.2005 Jeg prøver å legge meg til den gode vanen det er å skru av hovedstrømbryteren når jeg forlater båten. Det løse håndtaket til bryteren fikk jeg beskjed av forhandler å ta med meg hjem etter hver båttur. Trodde dette var et håndtak som bare passet til min bryter, men ser at dette er et standard håndtak. Hver gang jeg tar håndtaket opp er det fult av grease og det blir mye gris. Ønsker derfor mest å la håndtaket ligge i båten, gjerne stå i selve bryteren i av-stilling. Hva gjør dere???? <{POST_SNAPBACK}> Lurer på hvorfor håndtaket ditt er fullt av grease (fett?) Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 27.April.2005 Link til dette innlegget Svart 27.April.2005 Det er fett nedi hullet der jeg stikker håndtaket, sirlig påfylt av montørene av motoren. Hvorfor??? aner ikke. kanskje har det noe med fjærfunksjonen i bryteren å gjøre?? tj Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.April.2005 Link til dette innlegget Svart 27.April.2005 Ønsker derfor mest å la håndtaket ligge i båten, gjerne stå i selve bryteren i av-stilling. Hva gjør dere???? <{POST_SNAPBACK}> i de röde hendlene jeg har på hovedströmbryterne er det et lite hull - akkurat passe stort til tynn flaggline. Jeg har 3 hovedströmbrytere - og hver hendel er bundet fast til panelet - for å hindre at de blir borte. Er jeg riktig uheldig kan de via omveier havne under motoren - og det vil jeg ikke. Det er fett nedi hullet der jeg stikker håndtaket, sirlig påfylt av montørene av motoren. Hvorfor??? aner ikke. kanskje har det noe med fjærfunksjonen i bryteren å gjøre?? tj <{POST_SNAPBACK}> Fett i hullet er der for å hindre korrosjon. Da jeg var i Kystvakta smurte vi inn alle kontakter med syrefast(?) vaselin. Brukte det bl.a. på searideren (gummibåt) på alle kontakter for ström, antenner etc. Var aldri noe problem med korrosjon eller irr. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Nå skal båten på sjøen i morgen, så det kan være greit å repetere det jeg husker fra i fjor - ut med en fender som er nødvendig - fortøye i 4 hjørner - vippe opp motoren, slå av hovedstrømbryteren - legge redningsvester, fronten til stereoen, kart etc inn i kabinen, som så låses - ut med ting og tang som ikke skal ligge i båten - opp med kalesja - låse båten til brygga med wire og sikkerhetslås I år har vi fått flaggstang og plotter, disse må jo også tas inn/med hjem ved fortøyning. Om værmeldinga er OK, og vi skal bruke båten innen få dager igjen, lar vi båten ligge uten å ha kalesja på. Så går det raskt neste gang vi skal på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 ..............inn i kabinen, som så låses Jeg har aldri låst kabinene, men oppbevarer heller ikke noe verdifullt der. Når kjeltringer vil inn, så vil en låst dør medføre irriterende ødeleggelser. Og det er kanskje verre enn om det forsvinner mer eller mindre verdifulle gjenstander. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.