Jump to content

Hvilken rutiner har du når båten forlates?


Avmønstret4

Recommended Posts

Hvilken rutiner/prosedyrer har du når båten forlates.

 

Lurer litt på hva andre gjør og tenker i den her sammenhengen. Grunnen til dette er jeg har sett endel både privat og i jobbsammenheng.

Jeg har jobbet i 19 år som brannmann, og har sett endel konsekvenser det kan få ved å opptre ukonsentrert, slurvete, ha dårlige rutiner, dårlige kunnskaper etc. med elementer som vann, strøm, trykk, varme etc.

Jeg har derfor begynt å tenke på konsekvenser før jeg handler (ikke alltid da).

Men lurer nå på om jeg kan overdrive noen av disse, da kona har begynt å irritere seg over tiden det

kan ta bl.a. i båten.

Når jeg forlater båten har jeg følgende prosedyre:

 

-Hovedstrømsbryter slås av (regner med at dette er obligatorisk)

-Sjekker fortøyning og fendere.

-Låser båten til brygga (selv om min båt ikke er den mest attraktive blant tyver)

-Stenger sjøvannsinntak til motor (har sett for meg konsekvensen hvis en slangeklemme ryker etc)

-Stenger sjøvannsuttak til septikktank

-Sjekker at lokk til diesel, vannpåfylling er skrudd til.

-At det ikke ligger igjen elementer av verdi, eller som kan utgjøre brannfare etc.

 

Så spørsmålet blir altså hva tenker og gjør dere?

 

Med vennlig :flag:

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken rutiner/prosedyrer har du når båten forlates.

 

 

-Hovedstrømsbryter slås av (regner med at dette er obligatorisk)

-Sjekker fortøyning og fendere.

-Låser båten til brygga (selv om min båt ikke er den mest attraktive blant tyver)

-Stenger sjøvannsinntak til motor (har sett for meg konsekvensen hvis en slangeklemme ryker etc)

-Stenger sjøvannsuttak til septikktank

-Sjekker at lokk til diesel, vannpåfylling er skrudd til.

-At det ikke ligger igjen elementer av verdi, eller som kan utgjøre brannfare etc.

 

Så spørsmålet blir altså hva tenker og gjør dere?

 

Med vennlig :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Hovedstrømmen blir nå tatt ettersom jeg monterte det i vinter. Har opplevd et par ganger at det har vært tomt for strøm. Har agregat så det er ikke helt krise.

Sjekker fortøyninger og fendrer når jeg går fra båten.

Låser ALDRI båten, mindre som er ødelagt hvis noen vil værme og ha glede av mine ting. Hvis noen vil ha hele båten kan ingenting stoppe di.

Stenger ALDRI kraner, først og fremst for jeg ser det unødvendig og det er veldig dumt hvis du glemmer å åpne sjøvannskrana til motoren neste gang du går ut.

Påfyllingslokk skrur jeg til etter fylling, får holde det.

Av verdi tar jeg med PC og andre løse deler. Stereo og TV ligger igjen. På denne tiden av året går jeg ofte fra båten med danskebyssa i gang. Dauer av seg selv etter 3 - 4 døgn når tanken er tom. Kan jeg ikke gå fra den kan jeg heller ikke gå å legge meg i båten med byssa tent. Må kunne stole på den.

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Hovedstrømbryter slår jeg aldri av.

Låser heller ikke dører da det er midre som blir ødelagt ved tyveri.

Sjekker at luker og kallesje er lukket skikkelig og at fortøyning sitter.

Kraner som noen skrur igjen etter hver tur dropper jeg. For mye styr å gå ned til motor etter hver tur, som skjer omtrent hver dag. Sjekker motor en gang pr. uke.

Tar vekk frontdisplayet på radio.

Påfyllingslokk skrur jeg til etter fylling.

Kobler til landstrøm og lading av batterier.

Jeg stenger sjøvannsuttak til septikktank etter hver tømming.

Kjøleskapet står på fra vår til høst.

 

Må redigere meg selv litt:

Grovrydder fra Drøbak og inn mot Sætre. (kommer oftest denne veien)

Tar hjem bedærvelige matvarer og søppel.

Tømmer alltid litt go-lukt i do.

Henter hentevognen som vi triller ut på brygga. Der for Pjokken og Jacko plass på vei til bilen.

 

Dette tar rundt 10-15 minutter fra vi fortøyer.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Låser ALDRI båten, mindre som er ødelagt hvis noen vil værme og ha glede av mine ting. Hvis noen vil ha hele båten kan ingenting stoppe di.

Stenger ALDRI kraner, først og fremst for jeg ser det unødvendig og det er veldig dumt hvis du glemmer å åpne sjøvannskrana til motoren neste gang du går ut.

 

Johnny

<{POST_SNAPBACK}>

Grunnen til at jeg låser båten er at jeg har sett andre fått løst sine fortøyninger av vandaler på pur fa..

Men jeg låser ikke inn til cabinen.

Når det gjelder sjøvannskrana er jeg enig i ditt poeng, men jeg er like nøye med prosedyrer ved oppstart. :rolleyes::blush: (Har tidligere vært småflyger. mulig årsak)

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viktige punkter du nevner, men en annen viktig detalje du har glemt.

 

Kranen til selvlensende dekk.

Denne må alltid stå åpen her i Trøndelag, ellers .....

<{POST_SNAPBACK}>

Det er et poeng, vel å merke for de som har selvlensende dekk.......

Det har nok ikke jeg. :wink:

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min rutine blir slik:

 

1) Fortøye

2) Jage Quindebest og Chrapyler i land

3) Sjekke at alle luker/glugger er lukket og låst

4) Setter rammeromsdørene på gløtt

5) Visuell kontroll i maskinrommet

6) Slår av forbruksstrømmen

7) Går ut og låser

8) Sjekker at gass er avstengt

9) Observerer at fortøyninger og fendring sitter som det skal

10) Går hjem selv om jeg helst ville bli ... :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Min rutine blir slik:

 

1)  Fortøye  OK

2)  Jage mannskapet i land OK

3)  Sjekke at alle luker/glugger er lukket og låstOK

4)  Setter rammeromsdørene på gløtt

5)  Visuell kontroll i maskinrommet + strammer pakkboks skruene

6)  Slår av forbruksstrømmenOK

7)  Går ut og låser OK

8)  Sjekker at gass er avstengt

9)  Observerer at fortøyninger og fendring sitter som det skalOK

10) Går hjem selv om jeg helst ville bli ...  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Ett vesentlig poeng for meg er at det skal gå raskt.

 

Hadde en far som dvelte en hel evighet før han kunne forlate skuta (om det så bare var landsteds båten).

 

Fortøyninger skulle sjekkes. Årer måtte flyttes litt på, så måtte fortøyningene sjekkes igjen, så litt flytting av årer og annet løsøre, så sjekke fortøyninger. Denne gang måtte de selvf. justeres litt. så litt flytting, så sjekke fortøyninger igjen. etc etc :headbang:

 

Resultatet var at enhver kjekk båttur ble avsluttet av å vente i en evighet før han var ferdig, slik at totalopplevelsen ble redusert.

 

Dette ønsker jeg ikke utsette familien for.

 

Grov rydder på vei inn fra tur. Putter alt som MÅ hjem i første runde i bagger etc som man kan bære i land på EN runde. Prøver å kneppe mest mulig av kalesje etc.

 

Skrur selvf. av strøm, og fortøyer og fendrer og knepper ferdig kalesjen.

 

Men THATS IT.

 

Så tar jeg en lufte tur til båten sammen med med bikkja, og fin rydder, sjekker og ballerer senere på kvelden, eller neste dag.

 

Da er det lettere å lokke familien med på tur neste gang :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Mine rutiner er:

 

- Rydder

- Tar med bedervelige matvarer hjem

- Tar med skittentøy hjem

- Tar med kartplotter hjem

- Trekker for alle gardiner

- Vasker hundeskålene

- Tømmer askebegre

- Slår av kjøleskap og setter døren på gløtt etter avriming og tørking

- Sjekker at flagget er tatt inn

- Kobler til landstrøm for lading dersom meldt gråvær til uken, ellers fikser solcellepanelet lading

- Slår av hovedstrømsbrytere

- Slår på alarm

- Låser dører og luker

 

Sjøvannskraner står normalt åpne hele sesongen

At propper for dieselfylling er stengt, sjekker jeg de 3 gangene jeg fyller diesel i løpet av sesongen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

1. Fortøye.

2. Prate med "noen" i havna.

3. På med kalesjen.

4. Prate mere med "noen" i havna.

5. Av med hovedstrømmen.

6. Prate enda mere med "noen" i havna, kanskje har det kommet flere til.

7. Gløtte nedi motorrommet, i hovedsak for å sjekke om det er vann der, gi en 1/2 tørn på pakkboksen.

8. Praten utvikkler seg med "noen" og de som har kommet til.

9. Bære det som skal hjem i bilen.

10. Prate med "noen" i havna, kanskje planlegge en tur sammen med "noen."

11. Sette seg i bilen for så å gå ut av bilen og ned i båten for å hente nøkklene til den som står i tenningslåsen. Går nå med faste skritt mot bilen uten å snu på hodet i det hele tatt.

12. Etter dette kommer det springende "noen" som trenger hjelp til ette eller annet, de har med nykokt kaffe som de må ha hjelp til med å bli kvitt, selvsakt kommer det flere til, nye båter kommer inn og vi har det gående.

13. "Noen" spør om det er min båt og jeg blir med for å vise den fram, motor startes og det diskuteres båt.

14. Kommer meg hjem og noen ganger går det fort også, men det hører til skjeldenheten...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Ser at en del skrur av kjøleskapet og kobler til landsstrøm. Hvorfor ikke la kjøleskapet stå på? Da slipper man å drasse fram og tilbake matvarer som tåler å stå i kjøleskapet fram til neste tur. Og, kanskje viktigst; Det tar faktiskt ganske mange timer før kjøleskapet er gjennomkaldt, med andre ord bruk av unødvendig strøm under weekendturen.

 

Min kjøleskaps-prosedyre er derfor;

1. Fjerne det som ikke kan/skal stå til neste tur

2. Fylle opp med øl/mineralvann

3. Fylle opp poser til isbiter

 

Vistnok har også kjøleskapet bedre av å være påslått, enn at det koples ut/inn hver helg. Det eneste dette medfører er at skapet må avrimes 2-4 ganger gjennom sesongen. Dette gjøres kjapt ved å

1. ta ut matvarene

2. starte varmeapparatet

3. ta støvsugerslangen og stappe denne inn i en av varmeuttakene og den andre enden inn i frysedelen i skapet. Da er isen løs på svært kort tid.

4. Ut med is/rim og vaske skapet

4. sette inn med matvarene som ikke har blitt spesielt varme i mellomtiden.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra å sjekke fortøyningen - gjør dette automatisk, uten å tenke over - er det noe jeg har vennt meg til. Pleier å gjenta - inni hodet mitt - "vann og strøm - vann og strøm......"

 

- Slår aldri av motoren med én gang jeg kommer inn. Lar den gå på tomgang en god stund - gjerne mens jeg rydder, tar av ekkoloddet, termos, mobiltelefon og røyken ned i sekken.

- Føre loggbok om ankomsttid

- Hovedstrømbryter i null (strøm)

- Kjølevannsinntaket (kuleventil) stenges (vann)

- Ser over alle brytere som ikke går via hovedstrømbryter :blush:

- tar gjerne og kjenner etter på koblinger rundt dieselfilter og ved dysen - en finger under koblingen om det er tørrt. Greit nok for dere som har moderne motorer - men jeg har en 15 år gammel Sabb! Onde tunger hevder at denne motoren er "hakket etter dampmaskinen" i båtmotorenes evolusjon... :lol:

- Låser døra inn til styrhuset - det er for mye verktøy som ligger der.

 

Har heller ikke noe så "fancy" som kjøleskap, plotter, etc.

 

Når jeg komer oppå brygga og går innover, snur jeg meg gjerne en par-tre ganger og bare nyter synet av båten......... :blush: (har egentlig ikke lyst til å forlate den.........)

 

P.S.: Glemte noe av det viktigste! Fisken! Torsken bæres i land først!!! :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja ja, mye jobb, men nødvendig.

 

1. Skikkelig fortøyning av båten - fortøyer for storm.

2. Låser båten fast med tyverikjetting.

3. Fsker/skurer båten innvendig og utvendig - spyler over med rent vann.

4. Spyler motoren innvendig i 10 minutter med ferskvannspyle tilkoblingen.

5. Kobler ned og pakker i spesialkoffert - VHF, GPS/Kartplotter, Ekkolodd, Sangean 909 radio, mobiltelefon.

6. Tar ut hovedbryter.

7. Låser alle luker og dører.

8. Kler på havnepresening.

9. Låser brygga.

 

Så har alt dette tatt ca 45 minutter.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke la kjøleskapet stå på?

Jeg vil helst slippe å ha landstrøm ombord unødvendig. Dessuten er det en motor i kjøleskapet, og den slites under gange. Og skulle landstrømmen forsvinne, blir det fort flatt batteri i båten til neste tur. Vanlig forbruk for mange skap er rundt 25Ah på et døgn!

Det tar faktiskt ganske mange timer før kjøleskapet er gjennomkaldt

Det er ikke min erfaring. Men så har jeg bare et skap på vel 40 liter. Når matvarene som settes inn er kalde (frakter dem i kjøleboks), er da skapet gjennomkalt på under en time.

Fylle opp med øl/mineralvann

Jeg ville ikke invitere uvedkommende (mitt skap står ikke innelåst) til å ha en fest ombord

Vistnok har også kjøleskapet bedre av å være påslått, enn at det koples ut/inn hver helg.

Kanskje det, men det betyr vel svært så lite å slå det av/på en gang i uken sammenlignet med at det slår seg av/på hvert 10ende minutt når du bruker det?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

.....men det betyr vel svært så lite å slå det av/på en gang i uken sammenlignet med at det slår seg av/på hvert 10ende minutt når du bruker det?

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er (heller) ikke mitt fagfelt. Støtter meg bare på en kammerat som er kjøleteknikker og som påstod at skapet slites mindre ved å være påslått kontinuerlig, enn at det til stadighet ble skrudd av/på. Spør ikke meg hvorfor, men tror det har noe med kjølefludiumet å gjør.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

kjølevann og bensinkran står oppe hele sesongen....

hovedstrømbryter står også på......

 

Mulig det er sløvt, men jeg skjønner egentlig ikke helt poenget når man har kontroll over slanger, klemmer, og det elektriske....?

 

Men jeg samme tanker som et tidligere innlegg; korte inn den tiden familien venter i bilen..

 

Så jeg gjør som følger:

Pakker litt på vei inn.

lemper på land kjølebagen og sekken

løfter på fløtøren til den ene lensepumpen for å sjekke denne

på med kalesje

spyler over båten med ferksvann samtidig jeg ser over fortøyninger

Fendre har jeg ikke ute i båsen så slipper jeg å tenke på...

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Da trenger du vel ikke hovedstrømbryter heller da? Når du aldri slår den av.

Men hvorfor slår du den aldri av?

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Nå er jo denne båten 24 år så mye er montert før min tid. Har en vender for forbruk av batteri 1 og batteri 2 samt begge samt alt utkoblet. Står på alltid på lading til landstrøm til forbruksbatteri. Og da kan kjøleskapet stå å gå fra vår til høst. Er jo innom båten hver ettermiddag etter jobben.

Alt annet forbruk er avslått. Dette fungerer bra hos meg.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...