Jump to content

Hvilken rutiner har du når båten forlates?


Avmønstret4

Recommended Posts

:rolleyes: ufffff....

Når jeg leste Lars H og Hebbes innlegg kom jeg på flere rutiner jeg har en tendens til å gjøre, bare sånn for å gjøre saken komplett:

-Ta inn flagget

-Trekke for gardiner

 

Men tror også jeg fant årsaken til at "rederinnen" har en tendens til å bli noe utålmodig :discuss: ved avgang fra båten/båthavna.

prate litt med en en er på hils med i nabobåten - på vei til bilen treffer en kanskje en til (må jo ikke virke overlegen) - ved bilen "halois, har du vært ute å, har ikke sett deg på en stund..... - ved bommen "skal du ut også; ja da låser vel du. Nei jeg har ikke bytta bil, det er den samme....

o.s.v.

Jeg synes ikke det tar så lang tid :cool: ,

iverfall ikke som når jeg er i båthavna alene :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Motor står og går mens jeg rydder

 

Stapper ned plotter i veska

Stapper ned vhf i samme veske

Fjerner front på stereo

Fyller kjøleskapet med pils og en brus :wink:

Tar ut søppla

En sjekkrunde

Setter i landstrøm

Setter evt søppel , bagger , mat og div på brygga så fruen kan bære det til bilen så hun slipper og kjede seg :wink:

Vasker og rydder så alt er strøkent neste gang jeg kommer "hjem"

Slår av motor

Sjekker olje og vann på motor

Så drar vi hjem

 

Aldig slår/skrur jeg av hovedstrømmen , kjøleskap , vanninntak eller låser så slipper så mye og bli ødelagt vis jeg ikke skulle komme over tyven i rette øyeblikk , håper jeg aldrig gjør det . Blir vel lenge til neste båttur da tipper jeg ,trur det hadde svartna da ja vis jeg kom over et dustehue som dreiv og mekka i båten min.

 

Er i båten minimum en gang om dagen hele året med få unntak , derfor kan jeg ikke drive og slå av alt mulig evry time .

Sikkert glømt noe men .......Ja jeg gjode det , spyler av saltvannet på hele skuta ,syntes det er lurt jeg

 

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ser det er få som stenger bunnventilen. Vil bare gjøre oppmerksom på at de fleste(?) har det nedfelt i forsikringsvilkårene at den skal være stengt i visse måneder om vinteren når den ligger på sjøen. Ellers stenger jeg alltid bunnventilen om det er sommer eller vinter. Får da samtidig et overblikk i kjølen etc. for å se om her har dukket opp sjøvann eller glykolholdig kjølevann. Da har jeg en mulighet til å utbedre dette før neste helg båten skal brukes. Blir det en fast regel hva som skal sjekkes tar hele runden en 10-15 minutter. Som flere her skriver, bruker og tiden på vei inn til marinaen til utføre noe av oppryddingen etc..

Link to post
Share on other sites

Ser det er få som stenger bunnventilen. Vil bare gjøre oppmerksom på at de fleste(?) har det nedfelt i forsikringsvilkårene at den skal være stengt i visse måneder om vinteren

Har hørt om dette, men har aldri sjekket mine egne vilkår ... hva skal grunnen være til å stenge kranene om vinteren? Kan ikke helt se for meg at de skal fryse i stykker, i alle fall ikke her paa bierget.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

...

Så har alt dette tatt ca 45 minutter.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Oh shit. Dette er/var en av grunnene til at jeg kvittet meg med kalesjebåt...

 

Min liste:

 

1. Sleng ut fendere mens jeg siger innover (henger ferdigknyttet i rett høyde - som regel).

2. Fortøye med faste tau i båsen.

3. Kjøre ned drev/stoppe motor/av med hovedbrytere.

4. Låse døra.

5. En kjapp overspyling før jeg stikker.

 

Dersom jeg har mindre enn 3/4 tank pleier jeg å toppe den opp på vei inn (pumpe v/innløpet til marinaen).

 

Bunnventiler har jeg ikke (!) - så vidt jeg har kunnet finne ut (kjølevann gjennom drev). Har faktisk planer om å gjøre noe med det, men det blir vel etter husbygging, etter vårpuss/høstpuss, ....

 

Motoren kikker jeg på før jeg legger ut (peile olje + 5 sek overblikk), er slapp med det når jeg er på vei inn.

Link to post
Share on other sites

Oh shit. Dette er/var en av grunnene til at jeg kvittet meg med kalesjebåt...

 

 

Dersom jeg har mindre enn 3/4 tank pleier jeg å toppe den opp på vei inn (pumpe v/innløpet til marinaen).

 

Bunnventiler har jeg ikke (!) - så vidt jeg har kunnet finne ut (kjølevann gjennom drev). Har faktisk planer om å gjøre noe med det, men det blir vel etter husbygging, etter vårpuss/høstpuss, ....

 

Motoren kikker jeg på før jeg legger ut (peile olje + 5 sek overblikk), er slapp med det når jeg er på vei inn.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ligger du langt inne? Var nede og "lekte isbryter" i dag. :crazy:

 

Var borti 3 cm, kjente det godt i båten. Nå er den ren og pen under :yesnod:

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

sjønner ikke velt vitsen med å stenge sjøvannsventilen. Vil tro det er veldig liten risiko at slanger hopper av når båten ligger stille og uten noen vibrasjoner og med doble syrefaste slangeklemme, og med sjøvannslange som er i god stand og ikke for gammel.

 

Vil nok tro at dersom kjølevannslangen går av stusse, kommer dette til å skje mens du er på tur og motoren går og det er vibrasjoner....

Link to post
Share on other sites

Viktige punkter du nevner, men en annen viktig detalje du har glemt.

 

Kranen til selvlensende dekk.

Denne må alltid stå åpen her i Trøndelag, ellers .....

<{POST_SNAPBACK}>

Dette bør sjekkes mot forsikringsselskap.

Hadde ifjor en lang, håpløs diskusjon med Vesta som forlangte disse kranene stengt. Uavhengig av hvor mye jeg forsøkte å forklare hvilke konsekvenser dette i verste fall kunne få - for min del vann i motorrom - stod Vesta på sitt.

Enden på visen ble at jeg tok sjangsen på å la kranen stå åpen, og skiftet forsikringsselskap i sommer.

Link to post
Share on other sites

Hvilken rutiner/prosedyrer har du når båten forlates.

 

Lurer litt på hva andre gjør og tenker i den her sammenhengen. Grunnen til dette er jeg har sett endel både privat og i jobbsammenheng.

Jeg har jobbet i 19 år som brannmann, og har sett endel konsekvenser det kan få ved å opptre ukonsentrert, slurvete, ha dårlige rutiner, dårlige kunnskaper etc.  med elementer som vann, strøm, trykk, varme etc.

Jeg har derfor begynt å tenke på konsekvenser før jeg handler (ikke alltid da).

Men lurer nå på om jeg kan overdrive noen av disse, da kona har begynt å irritere seg over tiden det

kan ta bl.a. i båten.

Når jeg forlater båten har jeg følgende prosedyre:

 

-Hovedstrømsbryter slås av (regner med at dette er obligatorisk)

-Sjekker fortøyning og fendere.

-Låser båten til brygga (selv om min båt ikke er den mest attraktive blant tyver)

-Stenger sjøvannsinntak til motor (har sett for meg konsekvensen hvis en slangeklemme ryker etc)

-Stenger sjøvannsuttak til septikktank

-Sjekker at lokk til diesel, vannpåfylling er skrudd til.

-At det ikke ligger igjen elementer av verdi, eller som kan utgjøre brannfare etc.

 

Så spørsmålet blir altså hva tenker og gjør dere?

 

Med vennlig :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Link to post
Share on other sites

 

Stenger ikke sjøvannsinntaket, det gjøres ved konservering for vinter.

 

Lås ikke båten fast i brygga!!! Hva skjer dersom det blir brann i havna? Gode båtnaboer som vil redde båten din ved å skyve den ut av båsen får ikke dette til for båten er låst. Resultatet kan derfor bli katastrofalt for båten din.

 

Vi har også rutiner for hva vi gjør før vi forlater båten etter endt tur.

 

- Kjøleskapet ryddes for matvarer som ikke kan stå til neste tur. Bruker kjølebag for dette.

- Klær og annet som må hjem for en tur i vaskemaskinen pakkes i bag før ankomst i havna.

- Rydder løsøre inn/ned i skuffer og skap. vasker opp evt. kopper og glass.

- Tømmer og skyller TV-kanna.

- Fendrer og fortøyer med faste fortøyninger i båsen ved ankomst. Plugger i landstrøm

- Stenger ventiler (vinduer) og låser skyvedør.

- Stenger kalesjen og spyler båten med ferskvann.

 

 

Tar ca 10-15 minutter

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Hadde ifjor en lang, håpløs diskusjon med Vesta som forlangte disse kranene stengt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg undres på hva dette forsikringselskapet hadde brukt som argument dersom båten sank som følge av at selvlenserene var stengt.

Jeg har forresten aldri sett en båt med kran på selvlenserene fra sittebrønn. De kommer jo vanligvis ut over vannlinjen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Ser det er få som stenger bunnventilen. Vil bare gjøre oppmerksom på at de fleste(?) har det nedfelt i forsikringsvilkårene at den skal være stengt i visse måneder om vinteren når den ligger på sjøen. Ellers stenger jeg alltid bunnventilen om det er sommer eller vinter. Får da samtidig et overblikk i kjølen etc. for å se om her har dukket opp sjøvann eller glykolholdig kjølevann. Da har jeg en mulighet til å utbedre dette før neste helg båten skal brukes. Blir det en fast regel hva som skal sjekkes tar hele runden en 10-15 minutter. Som flere her skriver, bruker og tiden på vei inn til marinaen til utføre noe av oppryddingen etc..

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er er en del selskaper som krever at sjøvannsinntaket stenges ved landligge i vintermånedene. Jeg vil tro det kan være både positivt og negativt å gjøre det avhengig av ventiltype. Har man f.eks en kuleventil og stenger den kan vannet som blir liggende i kulen lettere fryse nå den er stengt. Kulen er jo hul. Det kan føre til at ventilen sprekker. Har man sluseventil presses jo vannet ut og man har da ikke det problemet.

Snakker da om i kalde vintermåneder.... .

Link to post
Share on other sites

Jeg undres på hva dette forsikringselskapet hadde brukt som argument dersom båten sank som følge av at selvlenserene var stengt.

Jeg har forresten aldri sett en båt med kran på selvlenserene fra sittebrønn. De kommer jo vanligvis ut over vannlinjen.

<{POST_SNAPBACK}>

I mitt tilfelle, Jeanneau Rush 120, er det et stuerom (redningsflåte) under dørk i sittebrønn. Drenert i hvert hjørne, med utgang under vannlinjen.

Vesta forlangte dette stengt, og det var mitt ansvar å holde løpende oppsyn med båten slik at skader ikke oppstod som følge av lekasje / overflow fra sittebrønn.

Jeg forsøkte meg på en diskusjon, men møtte så pass arroganse at turen gikk til annet selskap ved neste forfall.

Link to post
Share on other sites

sjønner ikke velt vitsen med å stenge sjøvannsventilen. Vil tro det er veldig liten risiko at slanger hopper av når båten ligger stille og uten noen vibrasjoner og med doble syrefaste slangeklemme, og med sjøvannslange som er i god stand og ikke for gammel.

 

Vil nok tro at dersom kjølevannslangen går av stusse, kommer dette til å skje mens du er på tur og motoren går og det er vibrasjoner....

<{POST_SNAPBACK}>

 

Stenger alltid sjøvannsinntaket, både når jeg går fra båten og når vi overnatter i båten.

Tror det er fordi jeg har sett 2 båter som har sunket pga. at slangen har hoppet av.

Men er man så påpasselig med utstyret som du er (doble slangeklemmer, ny slang osv) tror jeg man er trygg. Dessverre er det mange gamle slanger ute og går

 

JOH

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg prøver å legge meg til den gode vanen det er å skru av hovedstrømbryteren når jeg forlater båten.

Det løse håndtaket til bryteren fikk jeg beskjed av forhandler å ta med meg hjem etter hver båttur.

Trodde dette var et håndtak som bare passet til min bryter, men ser at dette er et standard håndtak. Hver gang jeg tar håndtaket opp er det fult av grease og det blir mye gris.

Ønsker derfor mest å la håndtaket ligge i båten, gjerne stå i selve bryteren i av-stilling.

 

Hva gjør dere????

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver å legge meg til den gode vanen det er å skru av hovedstrømbryteren når jeg forlater båten.

Det løse håndtaket til bryteren fikk jeg beskjed av forhandler å ta med meg hjem etter hver båttur.

Trodde dette var et håndtak som bare passet til min bryter, men ser at dette er et standard håndtak. Hver gang jeg tar håndtaket opp er det fult av grease og det blir mye gris.

Ønsker derfor mest å la håndtaket ligge i båten, gjerne stå i selve bryteren i av-stilling.

 

Hva gjør dere????

<{POST_SNAPBACK}>

 

Lurer på hvorfor håndtaket ditt er fullt av grease (fett?)

Link to post
Share on other sites

Ønsker derfor mest å la håndtaket ligge i båten, gjerne stå i selve bryteren i av-stilling.

 

Hva gjør dere????

<{POST_SNAPBACK}>

i de röde hendlene jeg har på hovedströmbryterne er det et lite hull - akkurat passe stort til tynn flaggline. Jeg har 3 hovedströmbrytere - og hver hendel er bundet fast til panelet - for å hindre at de blir borte. Er jeg riktig uheldig kan de via omveier havne under motoren - og det vil jeg ikke.

 

Det er fett nedi hullet der jeg stikker håndtaket, sirlig påfylt av montørene av motoren. Hvorfor??? aner ikke. kanskje har det noe med fjærfunksjonen i bryteren å gjøre??

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Fett i hullet er der for å hindre korrosjon. Da jeg var i Kystvakta smurte vi inn alle kontakter med syrefast(?) vaselin. Brukte det bl.a. på searideren (gummibåt) på alle kontakter for ström, antenner etc. Var aldri noe problem med korrosjon eller irr.
Link to post
Share on other sites

Nå skal båten på sjøen i morgen, så det kan være greit å repetere det jeg husker fra i fjor :confused:

 

- ut med en fender som er nødvendig

- fortøye i 4 hjørner

- vippe opp motoren, slå av hovedstrømbryteren

- legge redningsvester, fronten til stereoen, kart etc inn i kabinen, som så låses

- ut med ting og tang som ikke skal ligge i båten

- opp med kalesja

- låse båten til brygga med wire og sikkerhetslås

 

I år har vi fått flaggstang og plotter, disse må jo også tas inn/med hjem ved fortøyning.

 

Om værmeldinga er OK, og vi skal bruke båten innen få dager igjen, lar vi båten ligge uten å ha kalesja på. Så går det raskt neste gang vi skal på sjøen :smiley:

Link to post
Share on other sites

..............inn i kabinen, som så låses

Jeg har aldri låst kabinene, men oppbevarer heller ikke noe verdifullt der. Når kjeltringer vil inn, så vil en låst dør medføre irriterende ødeleggelser. Og det er kanskje verre enn om det forsvinner mer eller mindre verdifulle gjenstander.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...