Jump to content

Hvilken rutiner har du når båten forlates?


Avmønstret4

Recommended Posts

Ser til min overraskelse at det er mange som ikke låser båten!

Er det lurt?

Hva sier forsikringsselskapet ditt hvis du ikke har låst båten og får ubudne gjester?

Jeg ser selvfølgelig at det er et poeng at skadene blir små/minimale når man ikke låser båten. :rolleyes:

Jeg hadde aldri turt å la båten min stå ulåst... :nono:

 

 

 

Kent

Link to post
Share on other sites

Hva sier forsikringsselskapet ditt hvis du ikke har låst båten og får ubudne gjester?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Om noen stjeler en jakke, en bukse eller en redningsvest eller andre småting fra min ulåste kabin, ja så får det så være. Regner ikke med at forsikringselskapet dekker det, men det bekymrer meg ikke. Jeg mener det må være mye verre å få større ødeleggelser i tillegg til tyveri av verdisaker som du evt. har gjemt i den låste kabinen. Selv om selskapet skulle dekke endel (husk egenandelen), så vil nok ergrelsene dine være mye større. Nei, ta verdifulle gjenstander med hjem, og la kabinen stå ulåst.

 

Og jeg har hatt ubudne gjester. Har ikke sett at noe er blitt borte, og ingen skader på inventar. Tenker med gru på hva som kunne ha skjedd dersom kabinene hadde vært låst.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg kan tildels være enig i tankegangen din.

Og jeg har hatt ubudne gjester. Har ikke sett at noe er blitt borte, og ingen skader på inventar. Tenker med gru på hva som kunne ha skjedd dersom kabinene hadde vært låst.

Men hva gjør du hvis noen gjør innbrudd og fullstendig raserer inne i båten, feks skjærer opp madrasser, spruter ketchup på vegger, kutter vannintaket til toalettet, etc etc?

 

 

Kent

Link to post
Share on other sites

Hva med ALARM!!! Tvilsomt om akkurat din båt blir valgt om båten ligger i bevoktet havn og du har alarm i båten (og klistremerker som opplyser om at du har alarm i båten).

 

Men helt sikker kan man vel aldri være... :confused: Noen skyr jo ikke noen midler for å ødelegge og stjele hvis 'lysten skulle komme'... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Men hva gjør du hvis noen gjør innbrudd og fullstendig raserer inne i båten,......

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ikke se i vilkårene at kabinen må være låst for at selskapet skal dekke hærverk. Det står klart at 'selskapet dekker skade oppstått ved at fartøyet har vært utsatt for: ...., hærverk, ...'

 

Derimot er det selvfølgelig endel begrensninger på hva selskapet dekker av tyveri under ulike forhold.

Link to post
Share on other sites

I likhet med et par andre undrer jeg meg over at mange ikke stenger bunnventil/sjøvannsinntak når båten forlates. På vår båt vil en evt lekkasje i slanger/pakninger kunne ha store "nedadgående" konsekvenser. Automatisk lensepumpe, javel, men det blir jo slutt på strømmen på et tidspunkt.....

Sørger ellers for lufting av rom under dekk, låser styrehuset og fortøyer for storm!

Link to post
Share on other sites

stenge inntaket etter tur?? har egentlig aldri sjønt poenget, vel og merke hvis man vet hva det bor i utstyret... selv betrakter jeg slangene og klemmene som minst like tette og trygge som resten av bunnen av båten min.

 

Hilsen Erik

(nå med ny gjenomføring og ventil, da jeg ikke visste helt når den som sto der var byttet... )

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

betrakter jeg  slangene og klemmene som minst like tette og trygge som resten av bunnen av båten min. (nå med ny gjenomføring og ventil, da jeg ikke visste helt når den som sto der var byttet... )

Forsåvidt enig i resonnementet ditt - ny gjennomføring, ny slange og dobbelt sett med syrefaste slangeklemmer - alt "etter boka", og det skal holde. MEN, jeg har selv opplevd ventiler, både av sluse- og kuletypen, som har satt seg i løpet av en sesong. Og dette unngår du hvis du åpner / lukker ventilen hver gang du er ute / kommer hjem. Bare en idé til ettertanke.......... :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...