Jump to content

Nytt toalett og lufting....

Chilli Solbris

Recommended Posts

Jeg har tatt ut den gamle dassen og satt inn en ny. Tenkte jeg skulle bytte slanger samtidig. Setter på gasstette godkjent for formålet. Jeg ser at det ikke er lufting på slangen fra dassen til tanken. Er det noen som har erfaring med akkurat det? Jeg setter inn Jabsco med Twis'n Lock og i deres monteringsanvisining er det svanehals med lufting. Vil vel være lurt å montere det? Takker for gode råd! :yesnod:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Hvis slangen fra toalettet går opp til toppen av en septiktank, og tanken samtidig har separat lufting fra toppen og ut, behøver du ikke svanehals. Da fungerer septiktanken som svanehals. Det er mange som har det slik.

Om slangen går rett ut, bør du ha svanehals, spesielt hvis du seiler rundt med åpen avløpsventil. Hvis du alltid stenger utløpsventilen så kan du klare deg uten svanehals, men da må du huske å lukke den om du er ute i grov sjø.

edit: ser nå at du har septiktank, men det er viktig at den ligger betydelig høyere enn vannlinjen om den skal kunne fungere som svanehals.

Redigert av StorStas (see edit history)

Det skal ikke være lufting på slangen fra dass til tank, men det skal være lufting fra toppen av tanken og ut skutesiden.

Der er det lurt om høyeste punktet på denne lufteslangen, er høyere enn skroggjennomføringen. Du vil ikke ha noen del av lufteslangen lavere enn toppen av tanken. Da er i praksis luftingen tett etter første gang du har hatt så full tank at det kommer ut septik av luftingen. Jo tykkere lufteslange du har, jo bedre er det. Luftingen fremmer utviklingen av de "gode" bakteriene i septik'n.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

.. Jo tykkere lufteslange du har, jo bedre er det. Luftingen fremmer utviklingen av de "gode" bakteriene i septik'n.

RSL

Enig ! De standard lufteløsningene som båter er levert med fra tanken og ut, er ofte altfor tynne, pluss at det ofte er en vinklet gjennomføring som ofte tetter seg. Jeg har modifisert på min, til rett tankgjennomføring og 13mm slange (måtte ha ny skroggjennomføring oppe under fenderlist) Anbefales :thumbsup: Septikslange holder vel i ca 5-6 år før den byttes ?

Tusen takk for svar! Tanken ligger vesentlig høyere enn toalettet. Slangen fra dassen går inn på toppen av tanken. Jeg kan ikke se at det er noe lufting fra tanken. Ut fra tanken går det slangen til en membranpumpe som jeg skal bytte ut med elektrisk pumpe med kvern. Dvs. at det er kvern ut av tanken og ikke inn på tanken. Selve luftingen, er det en ventil som slipper luft inn i tanken og ikke ut? Hva med lukt fra luftingen? Vil nabobåten få ubehag?

Mvh

Solbris II

... Selve luftingen, er det en ventil som slipper luft inn i tanken og ikke ut? Hva med lukt fra luftingen? Vil nabobåten få ubehag?

Ingen tibakeslagsventil i de tankene jeg har vært borte i.. Det er kun når du lenser toalettet at det kommer trykk ut fra luftingen, og ja rett i nabobåten, men dette merkes nesten ikke. Blir fort borte :smiley: Bedre det, enn konstant møkklukt i egen båt :smiley:

Ja, da er det bare å gå igang med å lage skroggjennomføring. Møkklukt i egen båt er som du sier ikke greit. Har ikke vært nevneverdig plaget med det og har ikke kjent mye møkklukt fra nabo'n. :thumbsup:

Mvh

Solbris II

Det kommer nok nye regler om ikke mange årene her i Norge også, ja..

Naturvernforbundet:

"Utslipp av urenset kloakk fra fritidsbåter er fremdeles lovlig i Norge. Regelen her er at du lovlig kan tømme kloakken når du er minimum 300 meter fra land. I den vakre norske skjærgården må man jo følgelig et godt stykke ut med båten før man har 300 meter åpen sjø i alle retninger. Dermed brytes nok denne regelen dessverre svært ofte. Finland og Danmark har innført et totalforbud og i Sverige vil et totalforbud bli innført fra 1. april 2015. Det er vel ingen rimelig grunn til at Norge ikke skal kunne innføre et tilsvarende forbud i nær fremtid."

Redigert av Worry II (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...