Jump to content

Montere kompressorhorn - med/uten rele?

Benji

Recommended Posts

Har gått til anskaffelse av ett kompressorhorn til skuta - lei av at de med mebran stoppet etter kort tid.

Gikk til innkjøp av ett fra en båtutstyrsforetning, og stusser litt over monteringen.

Det er selvsagt en kompressor der, med to kontaktpunkter, pluss og minus.

I tillegg fulgte det med ett rele ( vanlig rele med 4 punkter - ikke 87a rele) og ett kobblingsskjema.

Er det i det hele tatt nødvendig å bruke releet? Kan ikke se annet en at det blir flere kobblingspunkter.

Det må da være like greit å kobble det direkte over en hornknapp/trykknapp som bryter strømmen, eller jordingen - selvsagt via sikring.

Tror at hornet også er beregnet på bruk i ev bil - kan se slik ut fra monteringsanvisningen, og da kan vel releet ha sin misjon.

Tenker jeg feil med å gå utenom releet, eller?

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Heisan.

To raske svar, kjempflott.

Har begynt å gjøre klart med rele, men stoppet så opp, men ut fra svarene her så blir det enkelt, det blir med rele.

Takker og bukker.

Dette må være båtplassen på sitt beste :-)

Trådstarter er i tvil, skriver et innlegg og på kortere tid enn det tar å lese bruksanvisningen, har han to svar som fjerner all tvil om hva som bør velges.

Jeg husker ikke lengre mitt første innlegg, men husker det var lørdag kveld kl. 23 og at jeg hadde svarene på et frustrerende problem før jeg krabbet inn å la meg ved siden av min kjære, med et fornøyd glis.

Om nå ingen klarer å komme med en lang tirade om viktigheten av all verdens forskrifter, krav til ledningskvalitet, brannsikrinsværn, krav om en windowsknapp som forlanger nok et trykk der du blir spurt om du er HELT sikker på at du vil "tute" og så et display hvor du må bekrefte at du har tatt på deg hørselsvern som igjen gjør at du må gå ned i motorrommet å aktivere to nøkler samtidig som du taster en personlig kode, blir dette suverent.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Har også montert mitt Marco via rele'

Ingen grunn til å dra slike strømmstyrker via hornbryteren.

Det er ett Marco,og ja det blir via rele.

Det stoppet bare opp når jeg hadde kommet ett stykke på vei - begynte å tenke, ikke bra - tykk kabel ligger klar frem til kompressor, og styringsstrøm fra hornknappen er jo der allerede, bare å flytte om på de.

Om jeg ikke husker feil trekker det vel 18 Ah, så burde vel i så fall hatt en j... kraftig hornknapp.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...