Snorre Wagner Startet 12.April.2013 Del på Facebook Startet 12.April.2013 Jeg har en Maxi 77. Under vårpussen ble det skrapet av bunnstoffer. På bildene kan du se resultatet, det ser ut som om det kan være flere lag med bunnstoff, men jeg er ikke sikker. Hvor langt ned er jeg kommet? Er det noen som kan analysere bildene og se hva som er skjedd? Evt hva må jeg gjøre videre? Sitér dette innlegget Link to post
4-Stroke Svart 12.April.2013 Del på Facebook Svart 12.April.2013 Har akkurat vært igjennom samme prosessen med min skjærgårdsjeep. Flere lag med bunnstoff. bla et hvitt lag som var svært massivt og gjenstridig. Lett å forveksle med gelcoat. Finn deg et referansepunkt nær vannlinjen, og skrap deg helt ned der. Da er det lettere å se hvor langt du er kommet, siden du kan sammenligne med overflaten over vannlinjen. Det som var under det hvite laget ditt så litt ubestemmelig ut. Kanskje en gammel primer? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.April.2013 Del på Facebook Svart 13.April.2013 hvis du har klart å hakke deg gjennom primeren så bør du flekke over med ny (vanntett). har du hardt bunnstoff så bør du slipe vekk restene, men ikke slip vekk primeren. Bruker du skrape, så ta en fil og rund av hjørnene så du ikke lager flere sår. jeg ville brukt selvpolerende bunnstoff. har du det fra før av kan du klare deg med et tynnt strøk der det sitter på stoff, og et tykkt, kanskje to, der du har skrapt deg helt gjennom. hvis det flasser av og er veldig ujevnt kan du vannslipe med en pussekloss for å få det jevnt. selvpolerende bunnstoff kan påføres over hardt bunnstoff hvis det er det du har fra før av. Sitér dette innlegget Link to post
Snorre Wagner Svart 13.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2013 Takk for komentarer, hjalp mye :) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.April.2013 Del på Facebook Svart 14.April.2013 Kan vel også skrive litt tydeligere at selvpolerende bunnstoff er ment å slites vekk, ikke skrapes eller pusses vekk. Vet ikke hva du har tenkt å påføre men; Feilen jeg har gjort i mange år er å ha på for mye, just in case. Da bygger det seg opp lag på lag som til slutt begynner å flasse av. Hvis du skal skrape vekk nesten alt nå uansett ville jeg påført bare ett strøk, og bare lagt på litt ekstra i vannlinja, i forkant av kjølen og i området rundt baugen. Hvis det ikke er slitt av inn til primer når du tar opp båten til høsten er dette passe, eller ihvertfall ikke for lite. Å bruke båten er også en nøkkelfaktor, friskt bunnstoff med intakte virkestoffer gjør ingen nytte når det er dekket av gammelt bunnstoff hvor virkestoffene er borte. Da hjelper det ikke med lag på lag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.