eirsor Startet 12.April.2013 Link til dette innlegget Startet 12.April.2013 Tenkte å ta meg ein liten kveldstur i kveld, men då eg skulle tilte ned motoren, gjekk ikkje dette. Båten vart sjøsatt tidlegare i dag. Etter at han kom på vatnet vart motoren tilta ned, og alt virka som det skulle. Etter nokre timar på sjøen heva eg motoren etter at eg hadde lagt til. Det er strøm på den, og høyrer tilt-/trimmotoren. Har prøvd knappen både på gir/gass spark og på motoren. Gir lyd, men ingen reaksjon. Motoren er no tilta heilt opp. Eg har også prøvd å halde inne knappen ei stund, både opp og ned. Prøvde i tillegg å dytte motoren litt mens eg trykka på tiltknappen for å gi den litt starthjelp:) Båten er nettopp kjøpt, og hadde fyrste turen i dag. Har vore i kontakt med førre eigar (som er ein redelig fyr). Han har ikkje opplevd dette tidlegare. Kan nokon her inne gi meg tips&råd? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Har sett mange (meg selv inkl.) le av seg selv fordi sperrepinnen (den som holder motoren på plass under transport på henger) har falt ned og dermed hindrer motoren fra å tilte ned. Har du sjekket det? Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
eirsor Svart 12.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 skal sjekke i morgon. som sagt fekk eg båten i dag, så er ikkje heilt sikker på kor denne sperrepinnen er. men er dette logisk då tilt funka like etter sjøsetting og at det var først seinare at den ikkje virka? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Vet ikke helt hvordan det er på yamaha, men som regel får man tiltet en god del ned selv om denne sperren er på, men kan være verdt å sjekke det. Vet ikke hvordan det ser ut på Yamaha, men pleier å være en bøyle e.l. som man kan vippe opp og ned med fingeren. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Zapata Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 http://www.thehulltruth.com/attachments/parts-forum/214045d1326549506-2004-yamaha-2-stroke-150-hp-low-hrs-new-price-4900-pending-sale-yamaha-pic-1.jpg CSL kan ha et poeng. Dersom tiltstopperen er litt "slapp" kan den falle ned av seg selv. Hvis motoren i linken ikke er helt lik din får du uansett en idè om hvor braketten er plassert. Det er en gjennomgående bolt med en stopper på hver side av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Jeg har en 200 hpdi og tilstsperra mi ligner på den på bildet. Nå ser jeg ikke helt hvordan denne skal kunne falle ned av seg selv - men selvfølgelig, verdt å sjekke! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
eirsor Svart 13.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 har ein sånn på begge sider, men ingen forandring uansett kva posisjon dei sto i dessverre:( Sitér dette innlegget Link to post
Zapata Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Da må du tilte ned manuelt. Det sitter en manuell utløserskrue på trimmen, OBS! ikke bruk tappeskruen. Ofte en stor skrue med flatt spor. Skru forsiktig mot klokken! Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Hvordan får han den opp igjen? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Zapata Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Motoren kan også løftes manuelt på denne måten. Tipper powertrimmen virker som normalt etter at maskinen er tiltet ned og skruen strammet til. Sitér dette innlegget Link to post
eirsor Svart 13.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 kan prøve dette, men bør vel holde igjen motoren slik at den ikkje dett for fort ned..? Sitér dette innlegget Link to post
Zapata Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Dette må gjøres med andakt, helst med en som hjelper til. Du vil kunne høre litt surkling i sylinderen når du nærmer deg. Sitér dette innlegget Link to post
Zapata Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Det var som bare... Opplevde akkurat det samme på min Yamaha 130hk ifm sjøsetting forleden. Fulgte samme prosedyre som beskrevet over, men jeg måtte legge ganske mye press på stammen før den begynte å sige med lufteskruen åpen. Det skjedde da jeg tiltet motoren opp for å sette baklys/skilt på hengeren. Så skulle jeg senke den ned på sperren, men da stod alt i sju steiner. Heldigvis god tilkomst når båten står på land. Etterpå fungerte alt som normalt. Merkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Aldri Har sett mange (meg selv inkl.) le av seg selv fordi sperrepinnen (den som holder motoren på plass under transport på henger) har falt ned og dermed hindrer motoren fra å tilte ned. Har du sjekket det? Man skal aldri bruke sperra under transport (kjør debatt). Det står klart og tydelig i alle motormanualer. Jeg har sett resultatet av en hump. Utrivelige og kostbare knusingsskader. Om man ikke er komfortabel med å la sylinderen/sylinderne ta lasten under transport skal man kubbe under. Og selvfølgelig, la motoren være så nedtiltet som forholdene tillater. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.