GlastronCVX16 Startet 13.April.2013 Del på Facebook Startet 13.April.2013 Hei godtfolk. Jeg har et lite spørsmål angående et eventuelt skifte av propell på min johnson 150 vro som står på en Glastron cvx 16 Fra før av står det en 15x17 propell på. Den funker greit den, har jo en godt over snittet god akselreaksjon hele veien. Merker strengt talt ikke noe større forskjell på 1 og 5 i båten. Litt møkk at jeg ikke har en funkerende turtallsmåler. Men toppfarten er ikke all verden. derfor har jeg kikket litt på stålpropeller. Bla en Ballistic 14 3/8 x 21. Tenkte at det kunne gi en del mer toppfart. Har vel fart på rundt 45 knop med 4 voksne menn i båten på en gps. Men toppfarten blir ikke stort mer om det blir færre i båten. tar i mot alle forslag og ideer. Må beklage hvis det er litt lite informasjon å gå ut ifra. Kan forøvrig nevne at siden jeg er student, er budsjettet endel begrenset. men fant den ballistic propellen til ca 2500,-NOK inklusiv frakt Takker på forhånd MVH Glastron eier Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 13.April.2013 Del på Facebook Svart 13.April.2013 Ligger en finn-annonse med 75 stålpropeller av forskjellig slag. Har ikke linken er i farten. Jeg bestilte ballistic fra USA og betalte a 2500 inkl frakt og moms. Har du bilde av båten. Fine de gamle glastronbåtene Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 13.April.2013 Del på Facebook Svart 13.April.2013 (redigert) Uten turteller kommer du ikke så langt, du trenger å vite hvilket turtall du har på fullgass for å vite om det er noe å hente. Har du målt med GPS eller trykklogg? Propellere er vitenskap og 17" forteller langt fra allt om propellen, men 150 hester er 150 hester og du trenger å vite hva en sånn båt skal oppnå med denne motoren for å vite om det er mere å hente. Det viktigste er at motoren jobber på riktig turtall og at allt er i orden. Du kan kanskje oppnå litt med cupping. Selv har jeg kjøpt inn et halvt dusin propellere av forskjellige stigninger og fasonger og to forskjellige utvekslinger for å finne riktig oppsett ettersom min båt/motorkombinasjon er noe spesiell. Dette koster endel men er nødvendig for å oppnå noe med motortrimming. Jeg forsøker meg med annen kam, andre topper, innsug, forgasser, langslagsveiv, smidde stempler med høyere komp, trimeksos, forskjellig ventilering av prop. osv. Kanskje henter jeg et par tre knop? Det viktigste er at det fungerer skikkelig. Redigert 13.April.2013 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Supermario Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 (redigert) Jeg har selv en 86 CVX 16 med en 96 Johnson 150 på. Kjører med en 14,25 eller 14.5... litt usikker der... ialfall 24 pitch Aldri målt farta på full gass alene i båten da den begynner å wobble ganske kjapt så jeg må roe den igjen... men jeg mener jeg ligger på 5300 rpm ca. Med 4 i båten så kan jeg holde full gass, og en kamerat målte 90 kmt på gps'en sin... 48,5 knop Redigert 2.Juni.2013 av Supermario (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.