TellusTellus Startet 14.April.2013 Del på Facebook Startet 14.April.2013 Hei godtfolk, Har den siste uka hatt problemer med baugpropellen og fikk demontert motor og dratt den til en kyndig mekaniker. Han konstaterte at motoren fungerer og da var det å ringe sleipner som sendte meg en feilsøkingsmanual som har mange punkter. Har nå funnet ut at det må være releet som er glemt. Releer som dette kan umulig kun være unike på denne type baugpropell. Men må sikkert kjøpe det fra sleipner. Noen som har hatt samme problem før, og hvis så.. Hvor mye skal sleipner ha for denne plastbiten med syv kontakter? Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Sitrin Svart 14.April.2013 Del på Facebook Svart 14.April.2013 Måtte bytte på et annet merke en gang og det var dyrt uten at jeg husker prisen. alternativt kan du slipe og rense fjærsettene ( nb pass på at det er strømløst). Hører du releet slår inn? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
TellusTellus Svart 15.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2013 Hørte i begynnelsen at releet slo inn, men når skjer det ingenting lengre. Strøm fra minus til solenoid (på engelsk) så funker motoren begge veier. Strøm har jeg målt og det finner jeg alle plasser. Så da står jeg igjen med releet eller kontroll boksen som det så fint står på det. Den skal de ha 550 + moms og frakt. Så nærmere 1000 lappen vil jeg tro. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Sitrin Svart 15.April.2013 Del på Facebook Svart 15.April.2013 Den jeg kjøpte som var en QL variant var mye dyrere. Det eneste alterantivet er å prøve å rense og file fjærsettene på rellet. Koble av alle tilkoblinger (merk hvor kobingene skal være ved demonteringen). Skru det fra hverandre, tørk/rens sjekk for løse koblinger, fil og rens kontaktsettene. Test og avgjør om du må ha nytt. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Arvid_A Svart 15.April.2013 Del på Facebook Svart 15.April.2013 (redigert) Hei!I tilfelle du ikke er klar over det - her finner du manualer med bl.a. koblingsskjemaer for de forskjellige Sleipner baugpropellene: http://www.sleipner.no/?s=teknisk&rkat=11#ressurser Hvis ikke releet (releene) som skal gi strøm til motoren aktiveres, så er det kanskje grunn til å mistenke kontrollenheten/fjernkontrollen, eventuelt koblingene mellom denne og releenheten på motoren? Lykke til! Redigert 15.April.2013 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 15.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2013 Snakket med sleipner på fredag. De sendte meg en feilsøkingsmanual hvor alt fra måling av strøm fra batteri til strøm til kontrollen er dekt. Her får du også testet å koble deg før og etter releet med en ledningsstump for å se om problemet ligger i joysticken/fjernkontrollen, før releet, etter releet og strøm til motoren. Egentlig en ganske fin manual og bekreftet det jeg hadde trodd, men var usikker på. Fikk beskjed hos sleipner at det nye releet var litt annerledes enn det jeg hadde nå (modifisert). Med en liten undertone av at det gamle ikke var bra nok. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.