Jump to content

Båten er solgt, tanker rundt båtlivet...

Kal-El

Recommended Posts

Da har jeg solgt båten. Etter å ha eid "hyttebåt" i ca. et år, følte jeg at tiden ikke strakk til. I sommeren som kommer har jeg ikke mye tid til å benytte en sånn båt, uten å ha dårlig samvittighet iallefall. Det ble derfor å selge den. Salget gikk raskt og smertefritt, og nå er jeg veldig i tvil hvor veien går videre. Hvis det blir ny båt i år blir det en liten båt som jeg kan dra opp på henger og parkere utenfor huset på vinteren. Mest sannsynlig blir det ikke ny båt i år, men heller vente til vi har bedre tid og kjøpe en større igjen. Jeg har hatt båten liggende ute i vinter og har minst to ganger i uken vært og sjekket den. Liker å ta vare på tingene mine, men føler at jeg skorter på kunnskaper om reparasjoner/ombygginger ombord. Skulle på mange måter ønske jeg var medlem i en stor småbåthavn med et stort og dyktig fagmiljø, hvor man kunne få gode innspill og tips, men sånn er det dessverre ikke. Jeg ble i en periode demotivert av å lese i tråden "Hva har du gjort med båten idag?", følte at alle var verdensmestre og jobbet masse i båten, mens jeg har så mye å gjøre på jobb og i fritiden at det bare ble korte besøk i båten for å sjekke at alt var ok.

Vet ikke helt meningen med denne tråden, men kanskje noen kjenner seg igjen i disse beskrivelsene?

Håper dere får en flott båtsesong! Jeg kommer nok tilbake, for jeg elsker sjøen:)

Det smarteste er nok å ta en pause da. Føle litt på det i et par år. Man kan ikke ha båt om det kun er et forstyrrende element som koster mye penger. Som du skriver, den blir ikke mye brukt.. man bør jo ha litt tid til å nyte den. Har man ikke tid, selg og ta en pause. Livet har mange faser, sånn er det bare. Lykke til uansett !

For hver proff finnes det minst 10 grønnskollinger. For ikke å si 100. Jeg er en av disse selv. Jeg prøver så godt jeg kan, og lærer underveis. Om du trives på sjøen, men sliter med tid og kunnskap, så er nok en enkel og liten båt veien å gå. Det er denne løsningen jeg har valgt selv. Jeg har båten min på henger utenfor huset om vinteren, da går også vårpussen lett, siden jeg har alt av verktøy osv lett tilgjengelig. Båten er også så billig at jeg ikke får dårlig samvittighet om den blir liggende ubrukt i perioder.

For meg (og rederinnen) er det, i alle fall nå, utenkelig og uvirkelig å ikke ha tur-båt. Det er mer som båten er en stor og integrert del av livet vårt, og ikke så mye noe vi har (på linje med bilene osv).

Mai, juni og september uten en masse helgeturer, og juli/august uten minst tre uker på fanteferd langs de ledene vi har gått utallige ganger, som oftest samme med de samme vennene som de siste kanskje 10 årene. Nei, det kjennes tomt og uvirkelig. Miljøet i hjemmehavna med ferske folk, dyktige erfarne folk som gjerne tar i et tak og noen skravlekopper som vet alt og aldri gjør noe sjøl er også en herlig del av det hele.

Nei, for oss er det ikke snakk om å "ha båt", men mer om å "være i" båt.

Det er klart at vi prioriterer båt og båtferie veldig høyt og vi føler derfor ikke noe snev av den dårlige samvittigheten for å ikke bruke båten.

Kal-El, håper dette har bidratt til å få deg på bedre tanker. Løp og kjøp!!

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Du er en dyktig selger:)

Hjemmehavna di er akkurat en sånn havn jeg skulle ønske jeg hadde. Det blir bobåt igjen ja, men denne sesongen er det ikke tid til det... Men nå bruker jeg all ledig tid på finn.no/båt og koser meg og drømmer:)

Ha en flott båtsesong, så treffes vi kanskje på fjorden allerede neste år?:)

Jeg skjønner hvordan du har det. Jeg kan ikke se for meg en sommer uten båt, og skal i år kjøpe større båt med muligheter for å sove en natt. Samtidig er samboeren ikke fult så gira på båtlivet ennå. Håper hun blir mer fornøyd med litt større båt nå. og slutter å maser om storbyferie og sånt tull :giggle:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Kona her i huset er heller ikke helt gira på dette med båt.

Jeg har aldri tenkt over det, men når jeg tenker meg litt om skjønner jeg hvorfor.

Vi har bare en åpen tresnekke.

Etter 'Sjøen for alle' med besøk i store dc'er og sportscruisere ville jammen fruen også ha båt! Tidligere har det bare vært min lidenskap.

Endelig:=)

Ellers er det for meg å stå i garasjen å fikle med litt båt-ting, nyte en båttur etter jobb i ettermiddagssola, skikkelig terapi.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...