2715e Startet 14.April.2013 Del på Facebook Startet 14.April.2013 Hei. Jeg er blitt litt nysgjerrig på dette med AIS og lurer på om dette er noe jeg kan koble opp mot min kartplotter. Har en stk ledig NMEA 183 inngang. Jeg har et Simrad oppsett som består av radar og ekkolodd modul som er koblet inn på en CA 40 kartplotter. Har også autopilot Simrad AP 21, men den vet jeg ikke om den er koblet opp mot kartplotteren. Som dere sikkert nå skjønner har jeg lite peiling på dette. Hvordan finner jeg ut om autopiloten er koblet opp mot plotteren. Har bare testet at den virker med å slå den på og sett om den holder kursen og det gjør den :-) Vil jeg eventuelt kunne se trafikken på plotteren. Hva anbefaler dere hvis jeg ikke kan koble AIS opp på dette oppsettet? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 14.April.2013 Del på Facebook Svart 14.April.2013 Støtter denne CA40 AIS? Har du ais-mottaker? Enten egen eller en som er integrert i vhf? Sitér dette innlegget Link to post
2715e Svart 14.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2013 Det er jo det jeg spør om Allan ;-)Jeg vet ikke om den støtter AIS. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.April.2013 Del på Facebook Svart 15.April.2013 CA40 understøtter ikke at du får AIS ind på plotteren. Enten separat AIS radar eller ny plotter. Det er det mest sandsynlige at autopiloten er tilsluttet plotteren. Du kan teste det ved at sætte et WP på plotteren og derefter "Goto Waypoint" så du navigerer mod waypointet. Eller lave en rute og aktivere denne. Hvis du så trykker på "NAV" på autopiloten så bør den følge kursen som den modtager fra plotteren. Ellers er manualen altid et godt sted at starte. Ligger sandsynligvis stadig på nettet hvis den er gået tabt. Sitér dette innlegget Link to post
2715e Svart 15.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2013 Takk for godt svar Major Andy. Skal teste autopiloten neste gang jeg skal på sjøen. Noen ny plotter blir det ikke så lenge den jeg har fungerer så bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.