Jump to content

Mulig å koble AIS på en simrad CA40 med NMEA 183 tilkobling?

2715e

Recommended Posts

Hei. Jeg er blitt litt nysgjerrig på dette med AIS og lurer på om dette er noe jeg kan koble opp mot min kartplotter. Har en stk ledig NMEA 183 inngang. Jeg har et Simrad oppsett som består av radar og ekkolodd modul som er koblet inn på en CA 40 kartplotter. Har også autopilot Simrad AP 21, men den vet jeg ikke om den er koblet opp mot kartplotteren. Som dere sikkert nå skjønner har jeg lite peiling på dette. Hvordan finner jeg ut om autopiloten er koblet opp mot plotteren. Har bare testet at den virker med å slå den på og sett om den holder kursen og det gjør den :-) Vil jeg eventuelt kunne se trafikken på plotteren. Hva anbefaler dere hvis jeg ikke kan koble AIS opp på dette oppsettet?

CA40 understøtter ikke at du får AIS ind på plotteren. Enten separat AIS radar eller ny plotter.

Det er det mest sandsynlige at autopiloten er tilsluttet plotteren. Du kan teste det ved at sætte et WP på plotteren og derefter "Goto Waypoint" så du navigerer mod waypointet. Eller lave en rute og aktivere denne. Hvis du så trykker på "NAV" på autopiloten så bør den følge kursen som den modtager fra plotteren.

Ellers er manualen altid et godt sted at starte. Ligger sandsynligvis stadig på nettet hvis den er gået tabt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...