Jump to content

Hvilket pakningsmateriale bør jeg bruke på en varmeveksler av jern

MortenK

Recommended Posts

Jeg har en varmeveksler i støpejern som jeg skal lage nye pakninger til. Jeg har forsøkt papirpakning, men det har ikke funket optimalt. Pakningen eksponeres kun for saltvann.

Alternativene jeg lurer på er å lage pakning av flytende pakningspasta, gummiduk eller korkmateriale. Har dere noen anbefalinger ?

s/y "Arnegrut", Asker

Det kan så være, men nå er denne "klumpen" kanskje rundt 20 år gammel, veier "et halvt tonn", og har meget tjukt gods, så det er masse å tære på. Funker nok en god stund til.

Varmeveksler i støpejern er vel uansett ikke det beste når kontaktmediet er sjøvann. Det spiller ingen rolle hva pakningsmaterialet er. Bruk gjerne en eller annen 'fluid gasket'.

s/y "Arnegrut", Asker

Guest Kaptein Fredrik

Hvis du har tæringer i pakningsflaten så vil jeg annbefales at du utbedrer det først med noe kjemisk metall eller lignende. Hvis ikke så er det bare å slenge på nesten hva som helst, men jeg tror jeg vil annbefales deg en fiberpakning med et par mm tykkelse. Kommer jo litt ann på trykk og temp. men med iver er du sikret en pakning som holder. Har du pakningsflater som ikke er fine og temperaturen ikke er for høy hadde jeg kanskje vurdert gummi. Flytende pakningsmasse har jeg veldig liten tro på til eldre motorer...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...