evenR4u Startet 14.April.2013 Link til dette innlegget Startet 14.April.2013 (redigert) NB!! Ser at tittelen/emne ble litt gærn, men får ikke redigert dette. Tror egentlig at Ladacen er den delen av opplegget som det er minst sannsynlig er skurken. Jeg har et underlig ladeproblem som kommer og går, og som er vanskelig å gjenskape for eventuell fix av "spesialister". Håper det er noen her som kan gi meg et hint til noe jeg ikke har prøvd for å bli kvitt problemet. Først oppsettet: Volvo MD 67, "elektronikkfri" To batteribanker med manuell velger (Av, 1, 2 begge) Ladac 1204 regulator CAV Lucas AC5 dynamo. To-polet lukket dynamo uten utvendige terminaler "Standard" tenningslås med start på nøkkel. Shunt mot begge batteribanker med amperemeter og dobbelt voltmeter. Ladacen er koblet slik: Rød fra Ladac (+) er koblet til batteribryteren, slik at det skal funke på begge banker. Svart fra Ladac (-) er koblet til felles minus-skinne. Orange og grønn fra Ladac "forsvinner" inn i den lukkede dynamoen sammen med en hel bunt andre kabler. Standard Ladac skjema er slik for "alminnelige" dynamoer (1-pol, åpne terminaler): Så problemet. Når jeg vrir på tenningen er det knapt gløding på ladelampen, faktisk så lite at det er vanskelig å se i dagslys. Når jeg så starter motoren begynner ikke lading. Jeg antar at den manglende ladingen kommer av at den lave spenningen på ladelampe-kretsen gjør at dynamo ikke oppfatter signal om å lade. Kan ikke nok til å forstå om dette signalet skal komme rett fra ladelampe-kretsen eller om signalet skal komme gjennom Ladac ved start. Når det over oppstår har jeg målt ned i 4,5V og 2,5V på begge sider av ladelampen. Neste gang jeg vrir på tenningen kan det være at ladelampen lyser klart og sterkt og ladingen starter så snart jeg har gitt motoren litt mer enn tomgang. Ladingen fortsetter da slik jeg oppfatter at den skal være- Lader også (litt) ved tomgang, og lader opptil 50-60A, avhengig av startspenning og innkoblet forbruk, ved marsj-turtall. Måler nå ca 10,5V på ene siden av lampen og noe under 5V på andre siden. Ha målt spenningen direkte på ut/inn kabel til ladelampen etter at jeg hadde plukket av lampeholderen. Viser da batterispenningen, dvs et par hundredels volt mindre, men det ervel kabeltapet. Har målt at Ladac leser av korrekt spenning fra batteriene, men har ikke turt å "operere" dynamo eller Ladac for å se om det er forskjell i oppførsel når ladingen går korrekt og når det ikke lader. Jeg har inntrykk av at problemet kommer oftere når jeg har ligget uten landstrømslading, slik at batterispenningen har falt nedover mot 12,6-12,7V. Men, dette er ikke et entydig mønster. Hvis ladingen starter normalt jukser det ikke aå lenge motoren går (hadde en fire timers rundtur i går og alt fungerte underveis). Men, straks jeg har stengt av kan pronlemet dukke opp ved neste start. Problemet har først oppstått nå etter vinteren, aldri opplevd tidligere. Ligger ute vinterstid og er innom og starter opp noen ganger. Oppsettet er 10-15 år gammelt, og i alle fall helt urørt av meg de siste fem årene. Hint? Redigert 15.April.2013 av bliss X (see edit history) Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.