Saganda Startet 15.April.2013 Link til dette innlegget Startet 15.April.2013 Baugpropellen drives i dag av forbruksbanken, og jeg tenker på å sette et eget batteri foran ved b.p. Men da vil jo den stå med spenning tilkobla hele tiden, i motsetning til nå hvor jeg har en egen hovedstrømbryter til b.p. Er det noen som kan forklare hvordan jeg skal koble dette? Dette står i en Saga 315. Hilsen Einar Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Det er vel ingen problem å sette hovedstrømbryter ved batteriet uansett vel? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 Hvorfor lage deg et problem hvis den løsningen du har funker? Ellers kan du montere en fjernsyrt bryter, f.eks. denne. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 15.April.2013 Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 (redigert) Du kobler batteriet i baugen som et tredje batteri til forbruksbanken, i parallell med dagens batteri(er). Dette vil minske spenningstap til baugpropellen og gi den mere "guffe". Baugpropellen har en styring som du lar gå over eksisterende hovedbryter. Nybatteriet kobles kun inn på rele/kontaktor/innslag/dings til motoren og eksisterende batteribank. Dermed er motoren mekanisk skilt fra batteriet når styring blir spenningsløs via hovedbryter. Mao, nybatteri kobles inn på eksisterende batteribank før hovedbryter og det er kun motor (via rele/kontaktor/innslag/dings) som kobles inn i tillegg. Redigert 15.April.2013 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
NilsPils Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Ville det ikke også vært mer logisk og teknisk bedre å ha baugpropellen på startbatteriet? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Chiefengineer Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 (redigert) Jeg har Sleipners SidePower baug og hekkthrustersystem med betjeningspaneler på FB, ved førerposisjon inne samt over fjernkontroll. For å øke den samlede kapasiteten og effekten når begge thrusterne benyttes samtidig bestemte jeg å installere to ekstra parallellkoplede Optima batterier med høy CCA-verdi direkte over hekkthruster med kun 0,5 meter kabling mot thrustermotor. Jeg valgte hekkthruster da det var mest praktisk installasjonsmessig men rent teknisk kunne det like godt ha blitt over baugthrusteren. Utfordringen ble at disse ble forlagt inn på thrustermotoren etter hekkthrusterens fjernstyrte Side Power hovedbryter for å holde en kortest mulig kabellengde fra energikilde til forbruker, og siden jeg ikke likte tanken på at thrustermotoren skal ligge med konstant spenning på hovedpolene etter at den er slått av fra bryterpanelet løste jeg denne problemstilllingen ved å montere inn en ekstra 300A solenoid på Optima-batteripakkens kabling, styrt fra det originale Sleipner kontrollsystemet slik at når jeg slår av thrusternes aktivering i kontrollpanelet mister hekkthrusteren all spenning over motor som den gjorde originalt, også fra den separate batteripakken. Den nye Optima batteripakken fikk eget Ctek D250S (12v/12v) ladesystem forsynt fra hovedbatteripakken. Noe som var nødvendig ettersom Optima batteripakke og hovedbatteripakke kun er sammenkoplet ved bruk av thrusterne etter aktivering fra thruster kontrollpanel. (Den innebygde tidsstyringen i Sleipnersystemet gjør at de elektrisk styrte hovedbryterne kun ligger inne noen minutter etter bruk før de legger ut igjen.) Har i tillegg installert egen manuell hovedbryter samt 300A sikring på systemet fra Optimabatteriene. Det ble ikke den billigste løsningen men det fungerer meget godt og terminerer ikke noen av de originale forutsetningene eller funksjonene på systemet slik det var bygd fra starten av fra fabrikken. Noe jeg også valgte å prioritere. Redigert 16.April.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Jeg har valgt å styre systemet på samme måte, med Sleipners betjeningspaneler som bryter spenningen ved trusterens batterier, som er to AMG batterier på godt over 100 Ah (150 - 160?) koblet som 24 V. I serie med dette har jeg også en manuell bryter som benyttes når båten forlates over lang tid, f eks vinteropplag. Til trusterbatteriene har jeg en egen Vaeco tretrinns lader, 220V/24V. Alt er selvfølgelig koblet med sikringer, og batteriene sitter maks 0,5 meter fra motoren, og kablene er grove. Jeg har en 400 A sikring mellom batterier og motoren, som er 11,5 HK/8,5 kW. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Christina 3 Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 (redigert) . Redigert 16.April.2013 av Christina II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Ville det ikke også vært mer logisk og teknisk bedre å ha baugpropellen på startbatteriet? Ja, jeg har vært av den mening. Startbatteri lever til winch i baugen, thrusterbatteri står ved thruster av å får strøm via strømforsyning til winch som har egne hovedstrømsbryter. Jeg kan også koble inn hele forbrukerbanken ved å sette den ordinære hovestrømbryteren på "all" . Fungerer utmerket. Lading til bare start eller bare forbruk eller til alt (all) via batterilader, dynamo og solceller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.