Jump to content

En annerledes hentetråd fra Tromsø til Hvaler, Sealine F37

Marida

Recommended Posts

Jeg mener at det sto et eller annet sted i dokumentasjonen på min båt (Fairline) at den kunne løftes uten skrev så lenge stroppene ikke helte mer enn ti grader innover. Kanskje det er noe sånt på Sealine også? Så forøvrig en Princess V48 bli løftet uten skrev, med tilsvarende "bulker" langs fenderlista. Rettet seg ut igjen etter løftet, og så vidt jeg vet uten skader.

Øivind

Det som lager litt hodepine akkurat nå er at selgeren ikke har fått en krone av beløpet jeg betalte. Disse skulle megleren beholde til jeg hadde kvitterte på overtagelsespapirene. Han har ikke båt og ikke penger, jeg har betalt, men ikke båt. Hva gjør jeg nå? Kjipt å kvittere på overtakelsen uten å ha fått båten. Hvilke muligheter har jeg da etterpå?

Dere har jo en profesjonell megler mellom dere, så hvorfor er dette i det hele tatt en hodepine?? Du gjør akkurat som alle andre som kjøper båt via megler; du tar ting med knusende ro, banker støvet ut av kasjett-hua for å få tida til å gå, og avventer absolutt alt til båten er levert og du har funnet ut den er i den stand du forventa. Da gir du melger beskjed levering er godkjent og han utbetaler til selger. Det er mulig selger synes dette går langsomt og lite ønskelig pga 12knop og litt seilingsdistanse for lasteskuta, men prinsippet med megler og overføring via klientkonto fungerer og respekteres normalt sett for det meste annet i samfunnet. Og maser selger på deg, så henvis han til megler som er betalt for å ta hand om sånt og drive eventuell voksenopplæring hvis nødvendig.

Dette er jo deffinisjonen på hva som er en av oppgavene til megler. Han er tredjepart og han bekrefter overfor selger at pengene er betalt, mottatt (på meglers klientkonto) og vil bli tilgjengelig for selger når du har godkjent mottak av båten og bekreftet den er i akseptabel stand. Dette er jo den korrekte måten å gjennomføre større (privat-) kjøp på som gir absolutt minst hodepine og som berger nattesøvnen din som kjøper. Selger er garantert at pengene finnes og vil bli utbetalt han, du er sikret at betalinga ikke skjer før du har godkjent leveransen. Dvs begges interesser er fullt ut bevart og ivaretatt på beste måte.

Godkjenner du leveringa basert på et postkort fra Tromsø av en båt satt på en tilfeldig fraktebåt sørover og på fagre løfter lenge før du faktisk at har inspisert og mottatt båten trur jeg virkelig du kan få pleie hodepina di med spekulasjoner hva du gjør hvis du mot formodning og beste forhåpninger skulle finne feil eller mangler. Den hodepina trur jeg absolutt kan gjøre virkelig ondt og koste deg veldig mye mer enn dårlig nattesøvn.

PS: Btw; gratulerer med fin båt da!

Redigert av LM 9725 (see edit history)

Passerer Rødøy nå. Det er et web-kamera som viser leia forbi der, men de har allerede passert dette.

De vil passere Sandnessjøen i ettermiddag. Kanskje kan vi se dem på dette web-kameraet.

En så stor båt går gjerne utenfor Brønnøysund. Om de passerer gjennom selve Brønnøysundet vil de komme med på dette kameraet.

De har i flg AIS destinasjon Trondheim med ETA i morgen formiddag. Da vil de kanskje kunne ses på et av Trondheim havns mange kameraer.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hei Marida

Har også ny båt som er med Tinto på vei nedover fra Tromsø.

Jeg skal også hente den i Tønsberg, kanskje vi kunne samkjørt for å komme oss over til Tønsberg?

Til info:

Jeg har tatt kontakt med shipping/båt så de nå har skaffet "Skrev" på 4 x 2 meter, så lossingen av båtene våre kan foregå på riktig måte, da jeg også fikk sjokk over at vår helt nye båt ble lesset slik. :smiley:

Takk til deg som ordnet bildene.

Mvh.

Grandezza

Hei Grandezza_27.

Har sendt deg en IM

Vi bor i Lillestrøm. Min far skal kjøre meg og min kone ned. Vår båt skal kjøres over fjorden med det samme, skal til Grimsøy.

Kunne kjørt sammen over.

Dette skrevet krevde jeg også til megleren, men lurer nå på om 4x2m er nok. Selgeren sjekket dette ved lasting og han sa det gikk greit. Jeg har vært med på slik gale løft før. det knaker da godt i skroget. Det var ikke slik denne gangen, så jeg er beroliget nå.

MVH Marida

De ligger selvfølgelig på den del av havna hvor web-kameraene ikke virker. Men jeg kan bekrefte at de ligger her og losser, jeg ser styrhustak, kran og master fra kontorvinduet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Takk til RS for viktig info!

Så får vi håpe av ingen av båtene har tatt noe skade av dette, og at solen vil skinne i hele sommer :thumbsup:

Takker også til alle som har lagt/legger inn inlegge å følger opp rundt dette :yesnod:

Hadde kontakt med mitt forsikringselskap i går, som sier at vi bør få det skriftelig at løftet har foregått med "skrev" og ikke Åk under lasting i Tromsø.

Håper det går greit? :diving:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...