Jon-Kåre Startet 27.Februar.2005 Del på Facebook Startet 27.Februar.2005 (redigert) Av alle ting i verden er jeg nå eier av en plast båt/jolle på 8 fot, denne har jeg motatt gratis da den har endel mangler. Tdligere eier har delvis skjært bort bunnen og plastet på nytt, dette er ikke blitt tett og mitt spørsmål blir da: Kan jeg pusse og slipe rent for deretter å legge duk og epoksy i bunnen og vil dette være tilstrekkelig. Grunnen til at jeg vil bruke duk og epoksy er at dette har jeg liggende i nok mengder til en slik operasjon????????????????????????? Redigert 27.Februar.2005 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
REM Svart 27.Februar.2005 Del på Facebook Svart 27.Februar.2005 Av alle ting i verden er jeg nå eier av en plast båt/jolle på 8 fot, denne har jeg motatt gratis da den har endel mangler. Tdligere eier har delvis skjært bort bunnen og plastet på nytt, dette er ikke blitt tett og mitt spørsmål blir da: Kan jeg pusse og slipe rent for deretter å legge duk og epoksy i bunnen og vil dette være tilstrekkelig. Grunnen til at jeg vil bruke duk og epoksy er at dette har jeg liggende i nok mengder til en slik operasjon????????????????????????? <{POST_SNAPBACK}> Husk at hvis du benytter epoxy vil et eventuellt gelcoatlag utenpå koke.Epoxy på Polyester Polyester på Epoxy Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Suzuki Svart 27.Februar.2005 Del på Facebook Svart 27.Februar.2005 Når du snakker "plastbåt" snakker du da om polyesterplast, ABS plast, eller kanskje Polyetylen plast ( Pioneer ) ?? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Jon-Kåre Svart 27.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2005 Når du snakker "plastbåt" snakker du da om polyesterplast, ABS plast, eller kanskje Polyetylen plast ( Pioneer ) ?? Suzuki <{POST_SNAPBACK}> polyester snakker jeg om da Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Suzuki Svart 27.Februar.2005 Del på Facebook Svart 27.Februar.2005 polyester snakker jeg om da Polyester reperasjon + epoxy ---> Men ikke tro du noen gang kan legge polyester av noe slag oppå epoxyen igjen. Det går dårlig.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Jon-Kåre Svart 28.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2005 Husk at hvis du benytter epoxy vil et eventuellt gelcoatlag utenpå koke. Epoxy på Polyester Polyester på Epoxy <{POST_SNAPBACK}> Hva menes med et eventuelt gelcoatlag, er dette et lag som må pusses nedf eller er det ikke sikkert det finnes. Vil det være nok å gå over skroget å matte det ned med sandpapir eller må man gå hardere tilverks?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Fantino Svart 1.Mars.2005 Del på Facebook Svart 1.Mars.2005 Hva menes med et eventuelt gelcoatlag, er dette et lag som må pusses nedf eller er det ikke sikkert det finnes. Vil det være nok å gå over skroget å matte det ned med sandpapir eller må man gå hardere tilverks?? <{POST_SNAPBACK}> Slik jeg forstår det er det dersom en ønsker å legge gelcoat over epoksy-reparasjonen at det skjærer seg(?). Men det er vel egentlig ikke noe stort behov for gelcoat - spesielt ikke hvis området likevel skal bunnstoffes. Har reparert et par 14-15-fotere med tildels store skader. Brukte West System epoksy + glassfibermatte og noe 'filler'. Var nøye på å slipe stort område rundt skade og bygge opp tilstrekkelig tykkelse. Gikk veldig greit, uten forhåndskunnskap. Lakket over med en eller annen topplakk kjøpt på maritim.no. Finishen ble fin på prosjekt #2. På prosjekt #1 var det min gamle fader som fikk gleden av å lakke over. Har brukte rulle etter anbefaling fra meg - resultat: flere små bobler i lakken enn det er kroner i oljefondet. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 2.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2005 Slik jeg forstår det er det dersom en ønsker å legge gelcoat over epoksy-reparasjonen at det skjærer seg(?). Men det er vel egentlig ikke noe stort behov for gelcoat - spesielt ikke hvis området likevel skal bunnstoffes. Har reparert et par 14-15-fotere med tildels store skader. Brukte West System epoksy + glassfibermatte og noe 'filler'. Var nøye på å slipe stort område rundt skade og bygge opp tilstrekkelig tykkelse. Gikk veldig greit, uten forhåndskunnskap. Lakket over med en eller annen topplakk kjøpt på maritim.no. Finishen ble fin på prosjekt #2. På prosjekt #1 var det min gamle fader som fikk gleden av å lakke over. Har brukte rulle etter anbefaling fra meg - resultat: flere små bobler i lakken enn det er kroner i oljefondet. <{POST_SNAPBACK}> Ja da kommer neste spørsmål, topplakk skriver du. Dette er vel det samme som topcoat? VIl dette la seg fjerne. Eller så er båten inntakt uten hull så det jeg tenkte å gjøre var å legge på duk og mette denne skikkelig inn med epoksy. Epoksy har vell ikke behov for annet ved lakken en at den skal beskytte mot uv stråler slik at i så måte kan jeg vel bruke bencalack både over og under vannlinjen. Over vannlinjen er det ikke sikkert jeg gjør annet en å sparkle sår etc, er vel ingen grunn til å bruke dyr duk og lim unødvendig Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.