Draco 2000HT Startet 16.April.2013 Del på Facebook Startet 16.April.2013 Forsøker å få erstattet en ødelagt Volvo Penta AQ 140/145 i en Draco 2000HT, 1980, antagelig med originalt 280 drev. Har nå fått en komplett AQ 171 med 290sp drev på hånden. Ser ok ut på bilde, men kamremmen har altså røket og ventilene er bøyd. 1) Er dette dyrt og vanskelig å reparere? Toppakning, ventiler, rem, mer(?); pris(?), hvor bør det kjøpes? Er hele toppen ødelagt? 2) Synes motoren å passe båten (har også en AQ151 på hånden)? 3) Går AQ 171 direkte i det gamle 280-drevet? Har evt 290 drevet (m/hydrauliske flaps?) noen hensikt her? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 Deler et som regel ikke dyrt til volvo. Men må dog ikke kjøpes på vp. I værste fall. Er ventilstyringene stuket. Bytte av styringer koster gjerne litt på motorverksted. Selv ville jeg valgt 151 motoren. Dette grunnet det er en enklere konstruksjon. Og reg reima kan ryke så mye den vil. Ville absolut montert 290 drevet. Mye bedre med powertrim Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Draco 2000HT Svart 16.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2013 Er det noen som vet hva som pleier å ryke samtidig når reima ryker da..., går også styringene? Er dette en rep. til la oss si 10t? Og passer aq 171 nede i 280 drevet? Det er vel 145hk i aq151, mot 177hk i aq151, men muligens omtrent samme moment (båten er lett). Jeg er ikke så opptatt av fart, men kan tenke meg en motor som jobber, lenge, lett og helst økonomisk... Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 Det er ikke noe fasit svar på om styringene går. Toppen må av. Og ventilen/styringer og stempeltopper må kontrolleres. Skulle jeg gjort en slik jobb. Ville jeg brukt et par timer på kontroll før prisetting av jobben. Ja du kan monterr både 151 motoren og 171 motoren rett på 280 drevet. Samme rødblokk som du har i dag. Men hvis det følger med drev på motorene. Vil du få en bedre båt med 290. Alternativt kan du montere trim flaps Skal være 146 hk i 151 motoren. Og jeg tror det er 167 hk i 171 motoren. Sistnevnte er ikke kjent for og være samme evighetsmaskin som 8v motorene. Ikke uten grunn at trimmer forrtrekker b230 med 531 topp Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Draco 2000HT Svart 16.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2013 OK, takk du; får kanskje sikte meg inn på 151 da... Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 Jeg har hatt Scand Tropic fra 88 med AQ171. I den forbindelse kom jeg over et parti defekte topper fra bilmotoren B234. Tanken var å selge unna topper for å sitte igjen med en reservetopp til båten. Flesteparten av disse toppene hadde vært gjennom regreimshavari. De hadde alt fra 8 til 14 bøyde ventiler. Der det var bøyde ventiler var også styringen sprukket. Disse toppene er veldig etterspurt i bilsammenheng. Det er forskjellige utgaver til båt og bil, men disse går om hverandre, mener det finnes en 3. variant også. Vet ikke hva som er forskjell på de 3 variantene. 16V toppene er konstruert nesten optimalt når det gjelder ytelse. I bilverden er det snakk om rundt 500hk uten noen modifiseringer av toppen. Det er bare å søke på EBAY, pleier å ligge flere til salgs der, til høy pris. I USA blir toppene brukt på diverse andre motorer også, med adapterplater, se på EBAY. Bøyde ventiler og defekte styringer er ikke noe problem. Finnes flere steder å kjøpe deler i Norge og Sverige, prisene er veldig gunstige. Styr unna Volvo Penta deler. De prisene er tilpasset gullvekt. Min erfaring med AQ171 i båt er veldig positiv, men har bare AQ145 å sammenligne med. AQ171 går utrolig smidig og bra på alle turtall, fra 500 til 5500rpm. Min Scand Tropic hadde egenvekt på 2400kg, i tillegg kom vanntank, septiktank, bensintank osv. Med fulle tanker og full oppakning for to personer kom båten opp i 24 knop med bare en AQ171. Hadde jeg kunne velge mellom AQ151 og AQ171 ville jeg valgt den siste. Bakdelen med AQ171 er eksosmanifolden som er dyr, men det finnes rustfri som er produsert i Australia, mener det er en forhandler på Gjøvik som selger disse. Rustfri varianten koster en brøkdel av originalen, i tilegg skal den gi bedre effekt. Glemmer man vedlikehold og regreima ryker blir det dyrere med 8 ekstra ventiler. Ryker reima på AQ151 så ryker ventilene der også. Det finnes tidlige 8V topper i Volvo bilverden som klarer regreimsbrudd, men det gjør ikke båtmotorene. Egentlig er AQ171 litt historisk: Dette var den første serieproduserte innenbordsmotoren med 16V topp. Volvo Museum i Göteborg har en utstillt. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 Volvo har en lei tendens til at registerreimsbrudd enten går veldig bra eller veldig dårlig. På de fleste Volvo motorer med 8 ventiler er det et såkalt "non-interference" design, som gjør at ventilene ikke slår nedi stemplene. På 16 ventilers motorer slår ventilene alltid nedi stemplene. Jeg har sett noen av disse med registerreimsbrudd, og har til gode å se at styringene er ødelagt, men ventilene er som regel bøyd og må byttes, og i verste fall er det kommet slag mot kammene som gjør at de enten er skjeve eller at kamlagrene er ødelagt. Det kan være andre ting som ryker også, alt etter hvor heldig man har vært, men på 16 ventileren er bøyde ventiler nesten standard, og ofte er årsaken til reimbruddet at et kamlager har satt seg. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 @Fergu; Du tenker antagelig på Evo16 toppen som den tredje varianten. Volvo lagde motorsportsvarianter av B230 motoren som het Evo 8 og Evo16 Disse blir utelukkende brukt til rally/racing og åtteventileren er vel så populær som sin 16 ventilede søster. Begge er temmelig dyre og uhensiktsmessige i båt men som en kuriositet kan det nevnes at nesten alle som kjører i den største klassen i Nasjonal rallycross bruker denne motoren. Borret og stroket til drøye 2,9 liter har de rundt 350 hk med mikuni forgassere. B21/B23 bruker andre topplokk enn B230. De har såkallt brennkammer i toppen så der er det klaring til ventilene. Hvilken av AQ151 eller AQ171 som er best tenker jeg at har med hvilken båt de sitter i. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 (redigert) Begge er temmelig dyre og uhensiktsmessige i båt... Rundt 300 000,- ligger vel en 8 ventilers EVO motor på. Blokkene er spesialproduserte B230R blokker som kan bores opp til 3.2 liter (er det ikke rundt 100mm boring tro), bare blokka kostet for noen år siden 50K, men nå er det vel ikke å få tak i lenger, annet enn repro'er i aluminium til rundt 80K e.l. Toppene er MDS topper, med det karakteristiske "Two valve EVO" topplokket som alle som har vært med på rallycross kjenner igjen. Artige motorer. Jeg kjøpte en 16V B234 topp i god stand for en del år siden, og betalte vel rundt ti lapper for den toppen da, og jeg kan ikke tenke meg de har blitt så veldig mye dyrere ? Redigert 16.April.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 Jeg kom over et parti med 10 Volvo B234 blokker med topp i Sverige. Kjøpte alt, i utgangspunktet for å få en reservetopp til min AQ171. Planen var å selge unna mest mulig for å sitte igjen med en gratis topp til min egen AQ171. Av disse 10 toppene hadde 6 hatt regreimsbrudd med påfølgende bøyde ventiler og defekte styringer. De 4 siste toppene var hele. Sitter fortsatt igjen med 2 hele topper type 262 (Bil), 6 veiver og 2 blokker fra B234. Og masse annet skrot fra de samme motorene. Toppene ble masseprodusert i 3 varianter. Etter å ha tenk meg om husker jeg rekkefølgen. EVO er noe helt annet, tror ikke de er fra Volvo, men vet ikke sikkert. Det ble laget en topp til AQ171 og to topper til bilverden, en til B234 og en til B204. Sistnevnte hadde litt mindre ventildiameter. Husker ikke tallene i hodet, men minnes at ventilene var ca 2 mm mindre i diameter. (Har VADIS og VIDA fra bil, kan sjekke der) Hadde tidligere en DRACO 18DC med AQ145. Med K-kam ble løftet så høyt at resultatet ville blitt ventilsalat ved regreimsbrudd. Marinekammen har samme data som K-kam. De første varianten av bilmotoren klarte regreimsbrudd uten problemer. Scand Tropic/AQ171 er solgt. Abstinensen herjer voldsomt, ser etter en liten båt med Volvo motor som kan trekkes med Volvo personbil. Vil aldri glemme båten med den fine AQ171 som ble solgt sist høst Sitér dette innlegget Link to post
Draco 2000HT Svart 16.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2013 (redigert) Aha, nå fristes jeg veldig! Det skal være rustfri manifold ettermontert her. Har forsøkt å laste opp et bilde; det er visst lagt til arkiv(?) Mulig det var for stort (85kb). Fergu; har du fortsatt motorer/topper liggende...? https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50249/vpaq171.jpg Redigert 16.April.2013 av Draco 2000HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 (redigert) Har to topper uten bøyde ventiler liggende. Send meg en PM med mailadresse for mer info. Redigert 16.April.2013 av Fergu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco 2000HT Svart 17.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2013 det ble gjort! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.