Jump to content

2006 Suzuki df115 som har stått i 4-5 år. Problemer?

glalaks

Recommended Posts

Var i dag på visning av båt.

Båten var helt strøken og som ny.

Motoren var brukt sesongene 2006 og 2007. Siden vært lagret på land. Hadde 20 timers service i 2009 eller 10.

Er det noe problem for en motor å stå så lenge? Den er jo som ny, men har hørt at motorer kan stå seg ihjel..

Frister å legge inn et bud da resten var som en nybåt..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Den har ikke vært startet siden siste service?

Det viktigste er jo at den er tett og går rundt, noe den 99% sikkert er/gjør. Innefor rimelighetens grenser kan man jo ta ca denne fremgangsmåten:

-Ut med plugger, Inspiser etter beste evne, og sprut litt olje inn i hver sylinder.

-Sjekk motoroljen. (Bytte er nok på sin plass).

-Dra motoren rundt uten å starte den, for å se at ikke noe har stått seg fast.

-Start den opp, og la den gå en stund på tomgang.

-Om alt virker ok, kjør den god og varm, uten å belaste den tungt.

Du skal nok være rimelig uheldig om motoren skjærer seg, men det blir jo uansett litt synsing.

Jeg forsto det som at den ikke var startet siden service ja. stått lagret inne.

så det er liten fare å kjøpe en sånn motor altså?

sprute inn vanlig motorolje? 2taktsolje?

forringes oljen av å stå uten å bli brukt? den ble vel byttet på service..

Da satser jeg på at det er trygt. Blir ikke kjøp ennå på en stund. starten av mai.. Var en flott båt ellers.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Nei har ikke det. Jeg får vente med det til jeg har pengene klar. Må selge min først. Og bli enige om en pris. Får en mye bedre utstyrt båt med større motor for en del billigere penge. Fristet bare litt med en "ny" båt. Må bare bli enige om en pris;)

Og ganske riktig. Båten så meget bra ut i virkeligheten også. Noen riper i det blå skroget hadde det rukket og blitt da :thumbsdown: Båten står ca 2 km hjemmefra også så det er en fordel:)

sprute inn vanlig motorolje? 2taktsolje?

forringes oljen av å stå uten å bli brukt? den ble vel byttet på service..

F.eks. Samme olje som motoren går på. En eller annen syntetisk sak. Spiller mindre rolle. Den er bare for å smøre evt stempler som har satt seg, og forbrennes ved første omdreining.

Olje som har stått lenge kan ha høyt innhold av kondens, men det forsvinner etter en god kjøretur. Er nok litt psykologi ute og går ang olje som har stått ubrukt på motor lenge, men jeg ville nok vurdert et skifte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...