Jump to content

Bor i båt ved jobbpendling - fradrag på skatten?

Exposure

Recommended Posts

Jobber hver tredje helg et annet sted enn der jeg bor. I forbindelse med jobbhelgene bor jeg i seilbåt. Seilbåten har ikke kokemuligheter.

Noen som vet hva jeg kan trekke fra på skatten? Kost? Losji? Havneutgifter?

Limer inn fra rettledningen:

Fradragssatser kost – innenlands

Har du dekket alle kostnadene til kost selv, og du ikke krever fradrag for faktiske kostnader, skal fradraget beregnes etter følgende satser per døgn:
opphold på hotell når frokost ikke inngår i prisen for rommet kr 640
opphold på hotell når frokost inngår i prisen for rommet kr 546
opphold på pensjonat o.l. (uten egen kokemulighet) kr 293
opphold på hybel/brakke (med kokemulighet) og privat overnatting kr 190

Mener selv at jeg kan kreve fradrag for opphold på pensjonat (293,- pr døgn), all den tid jeg ikke har kokemuligheter..?

Merkostnader til losji

Må du på grunn av arbeid bo utenfor hjemmet, får du som regel bare fradrag for merkostnader som du kan dokumentere. Bor du i brakke eller campingvogn som du selv eier, får du fradrag etter en sats på kr 55 per døgn.

Defineres en seilbåt på lik linje med brakke eller campingvogn? Kommer havneutgifter i tillegg, eller i stedet for satsen på 55,-?

Redigert av Exposure (see edit history)

D5L

Vli du snakke med noen som vet, så anbefaler jeg deg å ta kontakt med ditt lokale ligningskontor.

Jeg ville ha krevd fradrag for det du antyder, 293 + 55 + havneutgifter, samt forklart nøye hvordan tallene og totalsummen framkommer. Da har du ditt på det tørre, og det er opp til ligningskontoret å korrigere om de er uenig med deg.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Ble litt overivrig med alle "skriveverktøyene" vi kan boltre oss i... :smiley:

Hadde nok blitt korte tråder her på forumet dersom kravet var at alle svar skal være objektive fakta!

Men takker for svar. Post 5.0 har de siste årene vært den viktigste posten jeg fyller ut, og den blir nok full av gode forklaringer i år også...! :smiley:

D5L

Jeg ukependler og har bodd i båt når jeg er på jobb siden 2009. Jeg trekker ifra kost 190kr (kokemuligheter i båten) samt 55kr/døgn "brakkefradrag". Det har blitt godkjent så langt.

Havneutgifter har jeg aldri brukt til fradrag. Aner ikke om det kan gjøres. Jeg eier båplassen min men det er jo årlige utgifter til marinaen....

Redigert av Voff (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...