Jump to content

Kjøp av Scand Baltic/Atlantic/Master 820 fra 80 tallet. Tips


spiderbob

Recommended Posts

Hei!

 

Vi er en familie på snart 5 som ønsker å prøve båtlivet på østlandet. Vi ønsker å ha mulighet til å dra på lengre turer og har derfor sett på Scand Baltic/Atlantic/Master 820 fra 80 tallet. Disse har overnattingsplass til alle 5 og er i en prisklasse som passer oss, 300-350 tusen.

 

Dessverre sier altfor mange at vi skal styre unna disse båtene fra 80-tallet fordi det er for mange problemer med de + at de er gamle og vanskelig å selge igjen o.l som ikke gjør kjøpsprosessen noe enklere.

 

Jeg har sett på en del båt og ser at det er veldig varierende hva gjelder vedlikehold og skjønner selvfølgelig at en godt vedlikeholdt kontra det motsatte har mye å si. Men jeg lurer fremdeles på hvor mye man bør sette i "uforutsette utgifter" posten når det kommer til disse båtene, har dere noen gjennomsnittlige tall å dele med meg?

 

De vi vurderer har "liten" motor (Volvo Penta / Perkins) fra 80-tallet og ser tilsynelatende godt vedlikeholdt ut, men siden mine båtkunnskaper er minimale må man ta disse vurderingene med en klype salt :-)

 

Vi har også vurdert Agder 8000 TC fra sent 90-tallet, men disse er noe mindre og vi er usikre på om det er en god turbåt for 1-2 uker på sjøen?

 

På forhånd takk!

 

Bob

Link to post

Siden du sier minimale båtkunnskaper vil det lett kunne være

slik at posten på uforutsette utgifter kan være uten limit..

 

får for all del med deg noen som har peiling før du slår til

på noe som helst, og få dokumentert eventuelle reparasjoner.

volvo penta spraylakk er billig, og gjør ikke motorene nevneverdig

bedre.

 

Ellers forkuserer dere selvsagt høyt på sikkerhet, også her får

du med deg noen som har peiling slik at du ikke blir lurt.

 

Lykke til med båtkjøp og ferie :-)

Link to post

Heisann, og velkommen på forumet !

 

Min erfaring er at en båt fra 80-tallet, er ikke en ting du bare kjøper og bruker.. Det er en hobby ! Om du ikke ønsker deg en hobby, så kjøp ny :giggle: (men det er jo alltid noe der også)

 

Båtene du nevner er flotte alle sammen, men de krever nok mere motor enn hva du skisserer. Balticen er vel levert med mange Volvo Penta TAMD40-maskiner (158HK) som er utrolig holdbare og gode motorer. Det er så klart oppfølgningen fra tidligere eiere som avgjør standarden på motoren. Spør etter dokumentasjon på oppdateringer, utskiftninger av komponenter og service ellers. Jeg som ikke er tryllekunstner klarer fint å holde liv i lillebrorer (TAMD30) som ellers er lik (4/6 syl)

Det ble rundt år 2000 gjort endringer på de fleste populære båtene i denne klassen, Baltic, Marex 280 Holiday, Nidelv 28 m.fl. De er nok en god del dyrere. Da fikk de grovt sakt propellen lenger bak, støtter maskiner og mere fart (hurtigfortalt). Agder 8000TC er en flott båt, men du vil slite med 5 soveplasser.

 

Det er mye bra eksemplarer der ute, så sug til deg den hjelpen du kan få av folk du kjenner når du er å titter der ute. Du kan gjøre varp om dagen !

Uannsett lykke til !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Har selv eid en Master820 fra 80 tallet med en VP TAMD40B, som vi hadde mange fine opplevelser med

Båten var en hobby med mange oppgraderinger men uten store uforutsette utgifter.

Bruk tid på å se på hvordan båt og utstyr er vedlikeholdt og oppgradert.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Vi kjøpte en Tresfjord 29 av fra 81 for 2 år siden og er veldig godt fornøyd. Det Jeg så etter var om du var oljesøl, antydning til lekkasjer. Om det var rent i kjølsvinet og at slanger var hele og uten sprekker. Motorfester er også viktig. Disse var byttet på vår båt. Se også på det elektriske. Er det et eneste kaos kan det indikere dårlig med systematikk. Det er viktig at det er i orden! Anbefaler at du ser etter ferskvannskjølt motor. Mindre tæring. Gå nøye over skroget og se etter skader. Jeg brukte lang tid på å banke lett under vannlinjen for å høre at det var fast jevn lyd. Det er vanskelig å se under bunnstoff. Noen båter kan ha dårlig støp her og der og lyden av hulrom er lett å oppdage. Se om båten er hel og jevn over vannlinja. Fenderlista er ofte tørr og sprukket og den lar seg ikke reparere. Må byttes fordi den blir sprø. Det koster fort vekk ca 15000 å få satt på av folk som kan det. Vår erfaring er at båter med få eiere kan være en fordel. Da er det lettere med dokumentasjon. Sjekk også tilstanden til pakninger og lister rundt vinduene. Er de irret og bærer preg av lekkasje er det relativt dyrt å bytte. Prøver du båten på sjøen er vibrasjoner fra aksling og propell en ting å kjenne etter. Se på mang båter og bygg erfaring! Og som andre innpå her sier, ta gjerne med deg en kyndig person for å vurdere tilstanden! Lykke til og velkommen på sjøen!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...