Rotor92 Startet 19.April.2013 Link til dette innlegget Startet 19.April.2013 God dag godt folk!Jeg er en ungkar fra Sørlandet Arendal som søker råd og veiledning ved mitt kommende båtprosjekt.Det er en båt som er blitt lovet til meg gratis og jeg trenger å forhøre meg om hva som er realistiske mål ved denne båten.Generelle intrykk ved båten:- Både treværket innvendig og skroget er fallent og grått etter mangel på vedlikehold.- Lakken har flasset av og skruer og muttere er rustne, men ser ut til å gjøre sin oppgave.- Det meste innvendig må pusses opp eller lages nytt.- Motoren fungerte for omtrent 10 år siden, men har ikke vært testet siden.- Det er en åpen tresnekke- Jeg får den gratisMålet ved prosjektet er at båten skal flyte, motor fungere og gjerne få gjort det jeg kanmed puss, tjære, maling og olje for å gi båten ett nytt oppløft.Det jeg foreløpig jeg gjerne skulle hatt svar på er:1. Motoren er av type Albin. Hvordan finner jeg ut spesefike modell?2. Finnes det en god metode å få testet motoren mens den står på land?3. Burde jeg pusse ned skroget for å tjære det? Vil tjæren dekke over de rustne mutterene og vil det hindre videre rust?4. Hva kan gjøres for å få fallent og grått trevær til å se pent ut? Kan det reddes med olje? Eller burde det males? Annet?Iløpet av imorgen eller dagen deretter skal jeg få tatt ett parr bilder og få lastet dem opp her.Setter stor pris på alle svar og tips!Med vennlig hilsen Magnus Christiansen, Arendal Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Skraping, børsting, evt pussing og smøring. Smør enten med rålinolje/terpentin eller rå linolje/terpentin/tjære etter hva som er brukt før. I utgangspunktet skeptisk til maling, malt treverk på båt er det som råtner først, spesielt hvis det gjelder flere sider av materialet. Ellers en rekke tråder om temaet her inne. Kommer tilbake med mere etter å ha sett bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Dahl Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Albin er en grei motor som det er produsert mange av og det går stadig en del av dem her i landet. Hvis det er en ensylindret motor er det trolig en o1 eller o11, eller en tosylindret o21. Legg ut bilder. Vennlig hilsen Kjetil Dahl Sitér dette innlegget Link to post
Link Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Skrap alt rent for gammel olje/lakk, du må nok til med varmepistol o.l for å få det bort. Så pusser du over hele båten, ikke puss i stykker klinken om den er klinket. Så metter du alt treverk som er pusset med feks, Owatrol D1, dette skal smøres på vått å vått til treverket ikke suger til seg mer olje. Når dette er gjort kan du bruke Owatrol D2, dette skal det på noen lag av å skal gjøres når det ikke er fare for fukt i luften. På bordganger inni båten bruker du bare Owatrol D1, bruker du D2 her vil det begynne å flasse av, spes under vannlinja. Dette er en måte det kan gjøres på. Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
Rotor92 Svart 20.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Rotor92 Svart 20.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 (redigert) Her er bildene av båten. Jeg har prøvd å dele dem opp i skrog, treverk baug, innvendig og motor.Setter pris på dem som ser på dem og tipser ved alt av små og store tiltak. :)Generelle ideen er å bruke tjære utevendig og ojle/maling innvendig.Båten skal flyte, motor funke og båten skal få noe puss og kjærlige strøk med kost.Skroget over og under vannlinjen:Båten innvendig og utvendig er fallnet og grå. Naglene er ruste, men ser ut til å gjøre jobben sin.Jeg syntes det derfor virker som en god ide å legge på tjære for å kunne dekke over og samtidig som jeg liker slikt utseende.Ut ifra bildene å dømme:Vil tjære på skrog hindre mer rust?Må jeg pusse ned skroget og isåfall hva? Kan det holde med å ta gammel lakk og da legge på en god blanding av tjære +++? Redigert 20.April.2013 av Rotor92 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Dahl Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Tror motoren er o21. Hvis den ikke sitter fast, ville jeg ikke byttet annet enn olje. Dessuten må du tømme bensintanke og prøve å vaske denne innvendig, samt blåse gjennom bensinrøret med trykkluft (eller bytte det). Forgasseren bør nok også renses. Vennlig hilsen Kjetil Dahl Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 (redigert) her trro jeg ikke du skal gjøre mer en absolutt nødvendig for at båten skal flyte. Her er det mye arbeid, og hvis du skal ha litt glede av båten bør du ikke gape over for mye. Helt enig med sakene som Kjetil dahl skriver, hvis motoren går rundt, så skrur du av forgasseren og tar den med hjem for rens. Er veldig ukjent med albin motorer, og klarer ikke se ordentlig, er det coil/fordeler her eller magnet? Hvis det er magnet ville jeg også tatt med denne inn og testet den. Har du gnist og ren forgasser er det sikkert umulig å ikke få start på denne. Når det gjelder skroget ville jeg klasket på rå linolje og latt det trekke inn, deretter etpar lag med kokt linolje. Samme med interiøret. Hvis ikke benker og tiljer er råttent, ville jeg definitivt ikke laget nytt. Blås i råten i dekksstavene i sommer! En slik behandling er forholdsvis kjapp, og du kan få båten på vannet fort. Så får du liv i motoren, og bruker båten i sommer. Hvis ikke båten lekker for mye, og motoren funker, så kan du, når du tar opp båten, begynne pussingen og kosen med få båten fin! Ikke gap over for mye på en gang, trenger du ny motorkasse, kan du alltids kose deg med det i garasjen i vinter! Redigert 20.April.2013 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Utifrå bildene av denne motoren, so ser eg ein tosylindra bensinmotor, med magnettenning og dynastart, som har stått LENGE ute. Eg vil råda til å IKKJE prøva om magneten virkar, fordi det er sopass sannsynlig at der er fuktighet inni, og den bevirker at der kjem overslag inni spolen. Det første som bør gjerast med den er ein tur i steikeovnen, varma opp til 110 - 125 grader og holde den der i nokre timar, gjerne eit halvt døgn. Det driv fuktigheten pent ut. Hvis magneten so ikkje "svarer", kanskje er dette eit alternativ? http://www.fm-motor.no/tenning.htm Det er enkelt å ta i svinghjulet og kjenna om det går å rotera motoren, hvis ikkje so kutta av reimene til dynastarten for å prøva motor og dynastart separat. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 http://www.youtube.com/watch?v=Vv6L_0hxbzc Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Tretjære (helst i blanding med linolje og amerikansk terpentin, i starten halvparten hver av linolje og amerikaner + en dæsj med tjære, senere mer og mer tjære til du til slutt smører på med 1/3 av hver) vil bremse rustingen av saumen. Skraper du av det gamle laget med olje/lakk først får du bedre inntrengning av tjæreblandingen + det tørker raskere. Er skroget noe fuktig kan du med fordel la det få tørke litt først og ha en større del amerikaner i blandingen, da den fortrenger ut fuktigheten fra treet. Får du tak i noe skikkelig soppdreper er det bare å pøse på med denne i tjæreblandingen, du slipper være redd for løsemiddelskader ombord så lenge båten er såpass luftig. En tjærebehandlet båt blir ganske mørk, i alle fall hvis treverket er mørkt fra før. Det trenger ikke gjøre noe sånn sett da det er mange flotte båter som er helt svarte av tjære. Du kan nok dessverre ikke forvente at en speilblank og fin oljet overflate kommer lett med ditt utgangspunkt, så tretjære er gjerne det beste alternativet. Tjære er seigt og tørker seint, av den grunn er det lurt å heller male benker og dørk i en passende farge. Mal kun på oppsiden, på undersiden kan du heller olje. Så får treet puste. Shipolin er en OK maling til slikt, men vanlig Drygolin fungerer også godt. Den siste er heller ikke så blank, noe som kan være en fordel på dørken. Hvis ikke dekket er direkte farlig (kan du unngå å trø på der det er råttent eller er det råtne området såpass lite at det ikke er farlig å trø på?) går det an å først olje dekket mye før du dekker dekket med et lerretsstoff og maler dette fast til selve dekket. En gammel og god metode for å forlenge dekk som synger på siste verset. En fordel om det er luftig på undersiden av dekket, da fuktigheten må ha en vei å slippe ut. Lerretsduken bør strekkes over vaterbordet/skandekket og festes med en ny fenderlist. For sklisikkerhetens skyld går det an å blande i noe finkornet sand i de siste malingsstrøkene. Da blir i alle fall dekket tett, men klart, båtens stil blir en annen enn den er nå. Her i området har dette vært en vanlig metode for å slippe lekkasjer i gamle dekk på småbåter. Dekk/tak males gjerne i samme farge som benker og andre malte detaljer i båten, for stilens skyld. Det ser ikke ut som et nybygd dekk man viser fram på Risør Trebåtfestival, men det gjør nytten Hadde det vært mitt prosjekt og jeg kun ville få båten raskt på sjøen ville jeg ha tatt noen stikkprøver av saumen under vannlinja. Få med deg en kamerat til å holde i mot med en tung hammer. Så kakker du på hodet på saumene du sjekker på utsiden og hører om hammeren på innsiden "dabber" med en skarp og fin lyd. Er lyden dump og hammeren på innsiden ikke dabber skikkelig er saumen gåen og bør byttes. Klart, er det kun en slenger her og der som er gåen er trenger det ikke gjøre så mye, men hvis mesteparten av saumen er gåen er ikke båten OK å gå med i verken bølger eller med mye folk ombord. Enig med de over som skriver at jo mindre arbeid du kan gi deg i kast med nå jo bedre er det. Er alt for mange som blir stående og potle med båten til langt uti august. Kjedelig. Så får du gang på motoren og skrog og innved er noenlunde OK styrkemessig sett er det gjerne bedre å nyte sommeren enn å starte de større prosjektene Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Dahl Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Jeg må dessverre slutte meg til skeptikerene over. Hvis du du ikke får motoren til å gå rundt, ville jeg ikke brukt tid og penger på dette prosjektet i det hele tatt. Det er langt frem og jeg tviler på at den blir særlig pen uansett. Hell litt diesel eller noe annet rustløsende ned i toppen og rugg på svinghjulet. Du må også forvisse deg om at kobling og eventuel vridning ikke sitter fast. Å skifte til maken motor vil fort komme koste noen tusenlapper og det kan gå litt tid før du finner en. Ender du med en annen motor, blir det langt mer arbeidskrevende, fordi det trolig vil måtte bli justeringer i fundament, propellanlegg og eksos. Det vil ikke være bryet verd. Når du først har fått smaken på slik båt vil du, med litt leting, snart finne en båt som an settes rett på vannet og startes, for en liten penge. Liker du båt og motor kan du heller bruke krefter på å forbedre den når sommeren er over. Vennlig hilsen Kjetil Dahl Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Nå har du hatt hele helgen på deg, vi forventer en statusrapport ikveld eller imorgen! Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Enda et lite tips om du går for prosjektet..... Skrap båten rein og saus den godt inn med rå linolje. Bland gjerne oljen ut med litt terpentin for og få den litt tynnere og letter og påføre.ha gjerne sopp dreper i blandingen. Ikke bland inn tjære i år.Heller ikke kokt linolje til topp sjikt. Få båten på vannet og se om du får motor osv. til , så neste år kan du bruke rå linolje og tjære osv Linoljen vil styrke treet og du finner fort ut hva du bør gjøre videre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.