Jump to content

Hvilken Mercedes dieselmotorer er dette, se bilde?

Ove Igland

Recommended Posts

Mange tror meg ikke når jeg sier det, men OM 352 er motormessig sett kanskje en av de beste halvmoderne dieselmotorkonstruksjonene som fantes.

Veldig interessante innlegg du skriver Toroa! Når man ser alle problemene med nye 'elektroniske' dieselmotorer blir disse evighetsmaskinene mer og mer aktuelle.

Spes. når man hører om delepriser. Common rail dyser koster vanvittig mye og mitt inntrykk er at holdbarheten ikke er i nærheten av de gamle mekaniske.

Men tilbake til OM 352, kan du si noe om hva det er som gjør den til kanskje en av de beste halvmoderne dieselmotorkonstruksjonene?

Som tidligere sagt, jeg kan ikke kalles objektiv eller nøytral når det kommer til motorer fra Daimler Benz. :)

Når det gjelder OM 352 er det først og fremst slitestyrken. Og den enorme fleksibiliteten i motoren. Den utrolige mengden forskjellige konfigurasjoner av utstyr som finnes. Her tenker jeg på manifoiler, oljefilterhus, bunnpanner, fester for dynamoer, kompressorer, pumper osv... Samtidig som at konstruksjonen jo bærer preg av at den ble utviklet under andre verdenskrig.

- Slitestyrken, lavt turtall, høyt volum og lavt effektuttak.

- Hvor mange andre motorer som klarte Euro 1 og Euro 2 utslippskrav kan man spore tilbake til 40-taller, det sier noe om kvaliteten i grunnkonstruksjonen.

- Sa jeg slitestyrke?

- Enkel konstruksjon. Samtidig har den moderne elementer få andre konkurrenter i den klassen hadde på 15 år.

- Direkteinnsprøytning, rolig gange, lavt støynivå.

- Mekanisk enkelt oppbygget innvendig. Ingen "Volvoløsninger" på ting.

Og noe jeg mener styrker min påstand er produksjonlengden av grunnkonstruksjonen. Fra 1949 til 1995. Hadde den ikke vært noe tess hadde den vært økset når Euro 1 kravene kom.

Det er også noen bakdeler, helt klart. Høy vekt sammenlignet med dagens motorer. Single topp på 6 sylindret motor. Ventil-deksel og innsugningsmanifoil i ett. Dyser "inne" i motoren. Noen deler til 60tallsmotorene med Eberspächer turboladere begynner å bli vanskelig å få tak i. Kan være vanskelig å overhale for uøvede, stiller krav til presisjon med pakninger.

Men alt i alt min favorittmotor i klassen mellom 3 og 7 liter.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Hmmm, tja. Jeg har lært at luftmassemåleren som sitter på moderne bilmotorer, både diesel- og bensinmotorer ikke tåler sjøluft særlig lenge så da må man bygge om til enten luftklaff eller map-sensor til "belastningsgiver". Forøvrig er det startsperre og endel andre funksjoner som ESP og girkasse som virker inn på en bilhjerne som må bygges om. Vet ikke om en bilhjerne vil fungere? Hvordan er det med eksosmanifold? Kan den fra OM 606 passe? Har etpar slike motorer og det kunne vært interessant å putte de i Windy'n.....

Jeg sa tidligere i tråden at jeg var veldig fornøyd med min OM352A, og det er for så vidt riktig. Men, ved nærmere ettertanke så er det en ting jeg ikke forstår...er det ikke gløding på denne motoren? Jeg kan ikke se at det er det på min. Ikke at det betyr så mye for meg, for båten står på land om vinteren. På sommeren er den lettstartet, men jeg merker at på høsten når det er blitt kaldere så er den ikke like startvillig. Kan du si noe om dette, Toroa?

I lastebiler hadde disse motorene startpilot. Det er en beholder med startgass som de kunne sprøyte inn i innsuget når det var riktig kaldt.

Husker min far hadde en OM352 i en Mercedes 913 lastebil, når det var -25 grader og den startet hørtes det ikke pent ut.

Mener å huske den bilen gikk nærmere 900 000 km før han solgte den.

Solide greier. Skal ikke forundre meg om motoren står i en båt i dag.

Men, ved nærmere ettertanke så er det en ting jeg ikke forstår...er det ikke gløding på denne motoren? Jeg kan ikke se at det er det på min.

OM352 er direkteinnsprøytet og trenger derfor normalt ikke gløding. Noen direkteinnsprøytede motorer som VP 31/41 kan ha elektriske varmeelementer i innsugningsmanifolden som starthjelp men dette er ikke gløding i vanlig forstand. Forkammermotorer flest MÅ glødes for å starte.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du hadde ikke trengt å stoppe for min del. Hvis du vet om en plass eg kan få mer informasjon om den motoren så hadde eg blitt glad.

Tror du har rett i dine antagelser. Motoren skal være marinisert i 1982 og forrige eier trodde det var 160 eller 180 hk. Vet du noe om forbruk på denne maskinen og ideelt turtall å kjøre den på? Må si det er en flott motor å se på. Overhalt for noen år siden og har bare gått 700 timer siden. Omtrent ikke en oljeflekk eller noe fra den og starter veldig lett. Nydelig lyd. Har ikke kjørt den noe særlig enda for eg tenkte å skifte olje, oljefilter og dieselfilter før eg tar den i bruk.

Jis du har noen tips/råd i forhold til motoren så tas de imot med glede.

vh Ove

Sitter OM 352 motor i de fleste skurtreskere fra Claas 1976-1993 samt endel Massey Ferguson treskere,

Andersen

Som SveinHa sier, så er OM 352 direkteinnsprøytet. Den har ikke gløding. Om den er litt treg å starte når det blir kaldere, så kan det være et triks å sjekke dysene.

Det finnes "Start Pilot" system til denne motoren. En slags startgass, men det er langt mellom de motorene jeg har sett med det.

Forøvrig finnes det over 250 "varianter" av denne motoren. Den okkuperer en ikke ubetydelig del av delekatalogen.. :) og den er brukt til traktorer, skurtreskere, trucker, hjullastere, generatorsett, brannpumper, kjøleaggregat, borerigger, vincher, luftkompressorer, Unimoger, MB-Track, varebiler, lastebiler, lokomotiv, Toyota Land Cruiser, I en NATO versjon, osv osv. Den var en favoritt blant utstyrsprodusenter en gang i tiden. :)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Hvis det ikke skiller så mye på portmønsteret burde det gå an med en adapter så kan denne utmerkede motoren benyttes :thumbsup: Den jeg har i bilen min yter drøyt 600Nm mellom 1800 og 2600 rpm og rundt 250hk ved 4200 og er svært økonomisk. Nyere motorer har noe lavere normforbruk i bil og er tilpasset siste europeiske utslippsnormer men det har ikke skjedd så mye revolusjonerenede etter denne kom i 2000.

• 5 år senere...

Gammel tråd dette. Men lure på om det går å etter montere Turbo på en OM352 som ikke har dette fra før, samt hva som evt trengs uten om selve turbo?

Vurdere å kjøpe en båt med denne motoren, men da uten turbo, å 130hk. Så tenkte det evt kunne gå å montere turbo, så en får litt mere futt i denne.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

• 3 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...