Ove Igland Startet 20.April.2013 Del på Facebook Startet 20.April.2013 Har tilgang til en båt, men mangler informasjon om motor. Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.April.2013 Del på Facebook Svart 20.April.2013 Litt på vei i alle fall. Husker ikke hva motoren heter men den er styggelig lik den som står i Mercedes buss/lastebil 913/917 fra -80 tallet eller deromkring, sistnevnte med turbo. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Ove Igland Svart 20.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2013 Kan stemme dette for eg tror det er en 82 modell og den har turbo. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 20.April.2013 Del på Facebook Svart 20.April.2013 Kan det være en OMD 352 Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SveinHa Svart 20.April.2013 Del på Facebook Svart 20.April.2013 OM302/OM305? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Woody Svart 20.April.2013 Del på Facebook Svart 20.April.2013 Tror det er en OM636. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
TMe Svart 20.April.2013 Del på Facebook Svart 20.April.2013 OM636 er det spesielt ikke. Vil heller tippe på en OM314. Fire sylindre, 3,8 liter sylindervolum. Høy og kort, ca. 80 hk. Finnes i sekssylindret utgave, da som OM352. Solide motorer. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 20.April.2013 Del på Facebook Svart 20.April.2013 Ser i ettertid at motoren har turbo.Da er det ikke OM314,men en mer moderne utgave bygget over samme lest. Sitér dette innlegget Link to post
Uff forsiktig Svart 20.April.2013 Del på Facebook Svart 20.April.2013 (redigert) Hvis det er en 6 syl, kan det være en 352 med turbo. Uten turbo ca. 130 hk. 5,7 ltr. Redigert 20.April.2013 av Uff forsiktig (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.April.2013 Del på Facebook Svart 20.April.2013 OM302/OM305 er nok litt skivebom men denne her er ikke ulik: Ventildekselet er ikke helt likt men det kan ha med årsmodell å gjøre... Hva den heter med turbo er et annet spørsmål... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Toroa Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Motoren ser ut som en OM 352 A, ca 158 Hk ved 2800 rpm i marine og industriversjon. Det er en av de beste dieselmotorene som noensinne er bygget. (Forfatteren av dette svaret er over gjennomsnittlig glad i dieselmotorer fra Stuttgart, og har et snevert syn på hva som er fint i dieselmotorverden.) En Mercedesmotor som går på diesel heter OM... så et tall (serie) og en A om den har turbo, og LA om det er turbo og ladeluftkjøler. (En 400-serie sugemotor kan hete OM 424, med turbo OM 424 A, og med ladeluftkjøler OM 424 LA.) OM 314 er en 4. sylindret variant av denne motoren. OM 302 ble aldri satt i produksjon, det var en prototype som de konstruerte i 1941. Den dannet grunnlaget for bestefaren til OM 352, OM 312 som ble lansert i 1949. Det fantes aldri en OM 305. Jeg stopper her.... Det er best for meg tror jeg.. :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Ove Igland Svart 21.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2013 Du hadde ikke trengt å stoppe for min del. Hvis du vet om en plass eg kan få mer informasjon om den motoren så hadde eg blitt glad. Tror du har rett i dine antagelser. Motoren skal være marinisert i 1982 og forrige eier trodde det var 160 eller 180 hk. Vet du noe om forbruk på denne maskinen og ideelt turtall å kjøre den på? Må si det er en flott motor å se på. Overhalt for noen år siden og har bare gått 700 timer siden. Omtrent ikke en oljeflekk eller noe fra den og starter veldig lett. Nydelig lyd. Har ikke kjørt den noe særlig enda for eg tenkte å skifte olje, oljefilter og dieselfilter før eg tar den i bruk. Jis du har noen tips/råd i forhold til motoren så tas de imot med glede. vh Ove Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 (redigert) Tips om denne er de samme som alle eldre motorer egentlig. Bytt filter og olje, sjekk dysene og juster ventilene, sjekk impeller på sjøvannspumpen, og stram til alle slangeklemmer. Sjekk om noen gummikapper og slanger begynner å bli harde. Alt dette en gang i året. Om motoren er marinisert på en ordentlig måte er den ca 158 Hk, og du skal slite med å klare noe særlig under 30 liter i timen på fullt. Dog er det vel ingen som går på 100%. :) Hadde jeg hatt en slik motor i en båt, ville nok jeg normalt sagt at noe over 2200 til 2300 omdr/min stort sett er for å komme seg unna ting som truer. :) Om jeg ikke husker feil sier/sa Daimler Benz 230 g/kwt i forbruk på OM 352 A, og 250 g/kwt for OM 352. Jeg må en tur innom GubbeKlubben for å sjekke i tekniske data. En jeg kjenner som har en lik motor, dog marinisert av Bertel O. Steen, han kjører aldri over 1900, først og fremst fordi han ikke får noe igjen ved å øke turtallet annet en grave seg ned, og økt drivstofforbruk. Men her avhenger det jo av hva båten trenger, og ikke hva jeg synes. Er det 2300 som skal til for en fin hastighet, så er det det som må til, og da må man jo gå på det. Jeg har overhalt et utall av disse motorene opp gjennom årene, og de aller fleste av dem hadde gått mer en 30 000 timer. Forøvrig må jeg si lykke til med en av motorverdens syv undre. (Mitt usagn om OM 352) Redigert 21.April.2013 av Toroa (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Medusa Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Jeg har en 352A i min båt og har hatt den i 5 år...er veldig fornøyd. Det er jo både interesant og hyggelig å lese det som du har å si om denne motoren, Toroa. Jeg marsjer ikke over 2000 omdreininger, men kanskje jeg er litt for forsiktig? Mener å ha hørt at man ikke bør opperere med et høyere turtall enn dette, men kan ikke huske hvor jeg har det i fra. Forbruke ved dette turtallet er 10 liter i timen. Min motor var opprinnelig i en Unimog, og ble totalt overhalt og marinisert av den forrige eieren. Jeg vet ikke hvilket år den ble produsert, og jeg lurer derfor på om du, Toroa, kan fortelle hvordan jeg finner ut dette. Har hatt kontakt med Mercedesforhandleren her jeg bor for å se om han kunne finne det ut ved hjelp av motornummeret, men han kunne ikke bidra. Ville bli veldig glad for hjelp med dette... Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 @Medusa: Nede på motorblokka bak dieselpumpa står det et lite skilt. Skriv ned alt som står på det, og PM det til meg, så skal jeg forsøke å finne ut. @Ove: Jeg har sjekket, og det står at forbruket er 230 gram pr kilowatt/time. Og så en liten "mekanikerhemmelighet" som jeg skal avsløre: Alle ting som koster litt penger og produseres over en viss periode, som topper, blokker og slikt, har en eller annen dato/årstall støpt på delen. Noen har bokstaver og tall andre har tall. Ut i fra disse kan man finne ut når delen ble produsert. Mercedes bruker uke/år på sine blokker. Og noen deler har til og med time, dag og år. Siden denne motoren ble produsert i over 25 år, så vil de jo ikke at du skal komme med en ti år gammel blokk og rope: Garanti. Så de må ha et system som forteller mekanikeren når delen ble laget. :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Ove Igland Svart 22.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2013 Regnet litt på det og kom frem til ca 23,5 liter diesel i timen. Tok utgangspunkt i 118 kw og egenvekt på diesel på 0,86. Håper ikke eg er helt på vilspor nå. Ellers takk for mye nyttig informasjon. vh Ove Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Toroa: Følgende står på skiltet: Typ: OM352A. V/3 Typzeichen-KBA: 10144 Motor-Nr/Engine-No: 353.997-10-762139 Setter stor pris på om du klarer finner ut av det... Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Motornummer 762139 er levert til en venstrestyrt farkost i 1984 ligner det på, dog virker det ikke som unimog itifra Daimlers EPC. Mulig den er produsert i 1983. Uten å bruke for lang tid på det, er det dette jeg klarte å finne ut. Du kan kikke litt etter støpte bokstaver på blokka, eller toppen, om du finner noen tall som slutter på 83 eller 84, og da vet du produksjonsåret sikkert. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Medusa Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 Meget imponerende, Toroa. Tusen takk for hjelpa...hyggelig at du tok deg tid til å hjelpe... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 Det er en av de beste dieselmotorene som noensinne er bygget. (Forfatteren av dette svaret er over gjennomsnittlig glad i dieselmotorer fra Stuttgart, og har et snevert syn på hva som er fint i dieselmotorverden.) Hva kan da være årsaken til at de omtrent ikke blir brukt i båt. Det jeg har sett har vært hjemmebygg med Bowman kjølere. Prisen på basismotoren kanskje? Den 5-syl. 3-literen skal vel også holde noen timer.... Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 Hva kan da være årsaken til at de omtrent ikke blir brukt i båt. Det jeg har sett har vært hjemmebygg med Bowman kjølere. Prisen på basismotoren kanskje? Den 5-syl. 3-literen skal vel også holde noen timer.... Åh, den var da mye brukt ombord i båter, bare ikke lystbåter. Dog var det noen lystbåtbygger i Nederland og Frankrike hadde denne som standard på 70 og 80-tallet. OM 352 ble levert som opsjon i, om jeg ikke husker feil, i båter fra Malo, Carat, og tre fire andre sjarkbyggere her i Norge på 80-tallet. Men som du sier, den var dyrere en Thornycroft, Perkins, og andre konkurenter. På samme måte som OM 636 er OM 352 bygget rundt om i verden på lisens. Da først og fremst som industrimotorer, og til lastebiler. Til og med Toyota har brukt denne motoren. Mange tror meg ikke når jeg sier det, men OM 352 er motormessig sett kanskje en av de beste halvmoderne dieselmotorkonstruksjonene som fantes. Når det gjelder OM 617 (og seriebrødrene OM 616 og OM 615), som er den 5 cyl som du nevner, hadde den den fordelen at den satt i 300D, og dermed lettere tilgjengelig for selvbyggere, siden de fleste bilopphuggeri hadde stående en gammel Mercedes Benz diesel på tomta. Og det var / er lett å få tak i mariniseringsutstyr til dem, i det minste fra Bowman. De andre store mariniseringsleverandørene i Norge, som Wiesemann (nedlagt), Nanni (ute av produksjon, tomt reservedelslager), Sole (ute av produksjon), Vetus, (ute av produksjon). har ikke lenger deler til de gamle personbildieselene. Etterfølgeren etter OM 615/616/617 som heter OM 601 / OM 602 / OM 603 finnes det derimot mye utstyr til. :) (Om noen lurer, så har jeg drevet med Daimler Benz og mtu sine marine og industridieselmotorer siden 1981, så jeg er litt farget av det.. :) ) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Ranjo Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 Hei Har en om 352 stående som mangler dieselpumpe, svinghjul og starter. Noen som vet hvor det kan skaffes? Motoren har ikke vært startet på sikkert 20 år og er ganske slitt men hadde vært artig å fått start på den. Takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 12 eller 24 Volt starter? Det selges nye startere hos fler av de som driver med byttestartere og nye startere. Svinghjul til bil, marinegear eller generatordrift? Hvilken dieselpumpe trenger du, eller egentlig, med hvilken type regulator vil du ha? Noter ned det som står på skiltet rett bak der dieselpumpen skulle ha stått, så kan du ringe rundt til alle de som demonterer lastebiler. de har garantert noe stående i en krok. Trenger du det fort, kan du ringe Bertel O. Steen, de skaffer på få dager. Vil du lage deg en hentetur, så kan du kjøre til ett av de store "Afrikaeksport-lagrene" i Nederland. Der står det til enhver tid 1000vis av lette og mellomtunge lastebilmotorer. De selger veldig billig rett innenfor døra, uten forutgående avtale, og praktiserer gud. (Garanti ut døra) Det er også et par store i Belgia, som jeg erfaringsmessig vil si at man skal holde seg unna. (Transauto og Hamofa). Om du vil ha industri/marinesvinghjul, 2-polt starter, og pumpe med RSV regulator så kan jeg hjelpe til, dog med noen ukers leveringstid. Jeg har en kar i Tyskland som stikker innom Oslo med ujamne mellomrom, som har med Mercedesdeler til meg. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Ranjo Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 Ok takk for svar. Vet ikke hva som har vært der før, men for vel ta noen telefoner til de som demonterer dersom det blir aktuelt. Tror det er 24volt starter vet ikke hvilket svinghul og motorfn har ikke turbo så dieselpumpa må vere for den. Noen ide om hva som er "riktig" pris for de nevnte delene? Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 24.April.2013 Del på Facebook Svart 24.April.2013 Bruktpriser sånn ca. Her er det store variasjoner, men dette er omentrent det jeg ville gått med på om jeg skulle kjøpt. Svinghjul uten ekstra hull 1200 til 1500 kroner for bilversjon. Noen hundre til for marine. Forutsatt at ingen hadde boret og gjenget ekstra hull i det. Med ekstra hull, halvparten. 12V starter 1500,- 24V 2500,- Dieselpumpe med industri/marineregulator 7000,- Dieselpumpe for bil 4000,- Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.