Guest Kaptein Fredrik Startet 20.April.2013 Del på Facebook Startet 20.April.2013 Hallo Har lenge tenkt på å gjøre noe med feriene nå som jeg har en Sollux 24 snekke/halvplaner. Etter en fantastisk og bra inspirerende tråd som Sap_2000 hadde for sin båt så har det fristet veldig å ta en "langtur" med båten. Her er link til hans tråd: Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd? Båten er halvveis utstyrt med det viktige utstyret. Jeg har brannslukker(vet ikke om virker), gummijolle med Honda påhengsmotor og kartplotter(uten kart vel og merke). Det blir også å ta med to laptoper(som skal brukes til navigasjon og litt epost, baatplassen osv.) , foto+videoutstyr, håndholdt VHF og mulig noe annet. Jeg skal selvfølgelig ha med nødvendig sikkerhetsutstyr(ikke flåte da) og det blir en slik tur. Jeg har tenkt å dra nedover mot Kjøbenhavn, men også Kiel og Hamburg frister en del. Det er stort mulig at vi blir flere båter som tar denne turen Her er et bilde av fartøyet: Båten er på 24 fot og av typen Sollux 24 uten akterkabinen. Det sitter en 4 sylindret Sabb Mitsubishi M4.140 motor på 33 hk. Mener dere det vil være mulig og forsvarlig å reise på en slik tur med båten min? Alle forslag og synspunkter mottas med stor takk Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 20.April.2013 Del på Facebook Svart 20.April.2013 For å si det sånn. Ditt viktigste argument er at det er flere som reiser sammen. Sats på dagslys. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 20.April.2013 Del på Facebook Svart 20.April.2013 Ja!! sjekk at brannapparat er ok, medbring en dose sunn fornuft og tilpass turen etter været. Hold deg langs kysten, ta korte strekk over "åpent hav", ha respekt for et godt party og kos deg!! Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
dude Svart 20.April.2013 Del på Facebook Svart 20.April.2013 Hei! selvfølgelig er dette både mulig, og fullt ut forsvarlig.. Ha fokus på sikkerhet, og plan a og b så går det bra. god tur! Sitér dette innlegget Link to post
kavset Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Null stress! Bruk hue så går dette meget godt!Vil kanskje annbefale en iPad eller android tab med et kartprogram i stede for laptop da den er enklere å drasse rundt i båten, mer kompatibel med 12V og enklere i bruk med kartet. Bare en erfaring jeg selv har gjort :) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Og for all del husk sjøkart på papir! Elektronikk er kjempefint så lenge det virker. Papirkart trenger ikke strøm! Kjøp nye brannslukkingsapparater! Ha to i båten. 1 i cabin og 1 i kahytt. En god kikkert er også supert! God tur! Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Benji Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Og skaff deg en stasjonær VHF, beste sikkerheten du kan ha om uhellet er ute. Turen i seg er ingen problem med litt god planlegging - og det er mye av moroa - planleggingen - ett ektepar fra Tyskland gikk helt til Svalbard for noen år siden med en Nidelv 24. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Careka Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Husk å gå Kiel kanalen, og et stykke in tar du in i Eider kanalen, virkelig flott tur. Ved utløpet av Eiderkanalen er det ikke langt over til Helgoland. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
småbåtentusiasten Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Ekstra brannslukker, hendig størrelse, 2 kg : Koster litt over 200 Kr Brannteppe: 100 Kr. Lett tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 0 problem om dere beregner god tid. Dere kan gå kystnært nesten hele veien. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Jori Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Det var en tysker eller nederlender som reiste fra sitt land til Svalbard i en 24 fots snekke for en del år siden (mener det var Svalbard). Han og kona tok turen helt alene. Du kan surfe på nettet så finner du det sikkert. Vil anta at den turen var en god del røffere en den veien du tenker deg, selv om vær aldri må undervurderes. Har selv aldri vært lengre ned en Gøteborg i egen båt, men er en veldig flott tur det. Hygg deg, bruk vett og nyt tur og vær, lag gjerne en tråd innpå her . Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Følg med på værmeldingen, legg opp ruta slik at det ikke rakner om dere blir liggende værfast noen dager. Stasjonær VHF (med DSC) eller EPIRB. Da får du sendt avgårde posisjon uten å måtte fomle med våte pc'er og sure padder. Lag en Grab-bag og putt den håndholdte VHF'en i den sammen med litt mat, vann, nødraketter +++ Du får kjøpt vanntette overlevelsesdrakter til omkring 1300, vakuumpakket så de tar minimal plass. Sier ikke at det er et must, men sikkert lurt å ha liggende. Drivanker (må være utrolig slitsomt å skru motor mens båten ligger på tvers av bølgene), treplugger i tilfelle en eller annen gjennomføring skulle ta kvelden midtfjords. Tipset om å ikke gå om natta syns jeg dere skal se bort fra, det kan være veldig fint. Bare husk at skipstrafikken kan være større enn vi er vant til, ikke regn med å bli sett. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Enig i betragtningerne om at tiden er den afgørende faktor så du ikke havner i en situation hvor du bliver mere elle mindre tvunget ud i vejr, som ikke egner sig til båden. Mit råd ville være at holde dig langs kysten hele vejen og så vidt muligt undgå åbne havstrækninger. Det vil sige, at du som plan A har at sejle ned langs Svenskekysten til København. På denne måde er du aldrig langt fra en havn hvis der skulle ske noget uforudset. Her er der et ubeskyttet stykke fra Göteborg til Helsingør, hvor du er udsat for vind og bølger, så her skal der times godt. Stykket er cirka 100 nm men det kan du jo fint klare på en lang dag hvor vejret er godt. Og som sagt er der mange havne på vejen hvis du skulle fortryde. Selvfølgelig er det fuldt muligt at krydse Skagerrak eller Kattegat på en dag/nat med tilnærmet 0 vind og stabilt højtryk. Så det kan jo være en fin plan B. Jeg sejlede selv fra Helsingør til Orust og tilbage i en 23 fods for nogle år siden. Det gik fint. I øvrigt er jeg enig i alle råd herfra om kort, sikkerhedsudstyr og en i øvrigt ship shape båd, der er efterset og serviceret på alle punkt. Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Hei. Mange gode råd her! Jeg mener du bør ha gjort noen litt kortere turer før du tar denne og vær obs på at noen dager fort kan forsvinne hvis det blir dårlig vær slik at det kan ta mer tid beregnet, du vil jo mest trolig ha med båten hjem igjen så beregn deg mer tid på hjemmtur enn destinasjon. God tur Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 gleder oss til og følge med på turen med AIS Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Villle krysset over til Danmark fra Svenskekysten. Marstrand til Skagen, eller fra Gøteborgskjærgården til Læsø og derfra il Fredrikshavn/Sæby. Omvei om København er målet, men heller å gå langs østkysten av Jylland enn det ubeskyttede strekket langs Svenske vestkysten. Ned til Lillebelt ,selvfølgelig med masse stopp på veien. Syd av Fyn og Sjælland. Der ned kan du tusle rundt i månedsvis. Var på tur i 8 uker i fjor, alt for kort tid. Kielkanalen?? Hvorfor det? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
BårdK Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 (redigert) Med tanke på de siste somrene hvor det i store perioder ikke har vært sjø- og værforhold for en 24-fots snekke i indre Oslofjord en gang, tror jeg du skal være veldig heldig med været for å få en behagelig tur. Redigert 21.April.2013 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Hadde vært artig å hengt seg på. Synes lekeplassen ble en hel del mer oppnåelig etter SAP tråden. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Takk for gode svar Det blir live oppdateringer med bilder, egen tråd og AIS underveis. Blir nok også å filme en del av dette og lage en liten videologg for turen. Hvor lenge mener dere man kan kjøre sammenlagt per dagsetappe? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Når tenker du at denne turen blir gjennomført? Jeg tenker på noe lignende... Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Lovart låring Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 (redigert) Jeg lurer på om ikke det er høres fristende ut å hive seg med. Bestandig lurt med flere skuter. Når tenker du å starte turen da? Jeg har ferie fra 8 juli. Redigert 22.April.2013 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Festina Lente IV Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Dette er sikkert ingen umulighet å få til. Imidlertid, ikke glem viktigheten av å ha god tid, slik at du kan ligge værfast en periode. Vi var ned til Nyborg (Storebeltbroen) i fjor sommer, og på vei oppover kom vi til Anholt i strålende sol og vindstille. I løpet av natten blåste det opp, så da vi våknet om morningen dagen etter var det mye uling i rigger, og blåste mye. Rundt Anholt er det ganske grunt, så jeg tenkte straks på bunnslag med 2,2 m dyptgående og 4 - 5 meter dybde. Bølgehøyse 2 - 3 meter kan jo gi et problem da. Etter å ha studert været og bølgene fant vi ut at det var trygt å stikke ut, hadde ikke så god tid, ferien gik mot slutten, og været skulle vare noen dager. Alt gikk bra ut, og vi gikk nordover til Engeviken, nord for Marstrand. Vi hadde på det værste 6 meter bølger, og var oppe i 10 knop, men det var ikke noe problem, været var uten skyer, så damene solte seg mens vi gutta tok oss av seilingen. Det hadde neppe vært like rolig ombord i en 24 fot snekke, men da hadde vi ikke dratt fra Anholt før været hadde roet seg. Hadde vi ventet et par timer med å forlate Anholt hadde vi blitt der et par dager. Dette forteller egentlig hvor viktig det er å ha god tid når man skal hjem, og å følge godt med på værmeldingen. Ikke ta sjanser. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Magne A. Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 (redigert) Takk for gode svar Det blir live oppdateringer med bilder, egen tråd og AIS underveis. Blir nok også å filme en del av dette og lage en liten videologg for turen. Hvor lenge mener dere man kan kjøre sammenlagt per dagsetappe? Når koser seg på sjøen i bra vær bare går timene uten at en merker det så er det jo ikke no problem å bruke 10 timer på å forflytte seg men det fungerer ikke i dårlig vær, så igjen væravhengig. Ikke legg opp noen bestemt destinasjon men kos deg på tur er mitt tips. (Jeg sier 10 timer og da tenker jeg små snekker som vi har.....). Redigert 22.April.2013 av Magne A. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Et sted mellom 2014-2016 befinner turen seg. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Jeg sier 10 timer og da tenker jeg små snekker som vi har.....). Noe sånt jeg forestiller meg. Mulig jeg blir alene i min båt også fordi jeg ikke vil stå ansvarlig for andre i min båt og det krever mye av dem om man skal bytte på ved roret. Nå både du og jeg båtene på Øyeren så det er ikke all verden av "trening" man får der fra langturer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.