Jump to content

Forsvarlig å kjøre ned til København, Kiel etc. i 24 fot Sollux?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Hallo :flag_bp:

Har lenge tenkt på å gjøre noe med feriene nå som jeg har en Sollux 24 snekke/halvplaner. Etter en fantastisk og bra inspirerende tråd som Sap_2000 hadde for sin båt så har det fristet veldig å ta en "langtur" med båten. Her er link til hans tråd:

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?

Båten er halvveis utstyrt med det viktige utstyret. Jeg har brannslukker(vet ikke om virker), gummijolle med Honda påhengsmotor og kartplotter(uten kart vel og merke). Det blir også å ta med to laptoper(som skal brukes til navigasjon og litt epost, baatplassen osv.) , foto+videoutstyr, håndholdt VHF og mulig noe annet. Jeg skal selvfølgelig ha med nødvendig sikkerhetsutstyr(ikke flåte da) og det blir en slik tur.

Jeg har tenkt å dra nedover mot Kjøbenhavn, men også Kiel og Hamburg frister en del. Det er stort mulig at vi blir flere båter som tar denne turen :thumbsup:

Her er et bilde av fartøyet:

bilde

Båten er på 24 fot og av typen Sollux 24 uten akterkabinen. Det sitter en 4 sylindret Sabb Mitsubishi M4.140 motor på 33 hk.

Mener dere det vil være mulig og forsvarlig å reise på en slik tur med båten min?

Alle forslag og synspunkter mottas med stor takk :thumbsup:

Mvh

Kaptein Fredrik

Og for all del husk sjøkart på papir! Elektronikk er kjempefint så lenge det virker. Papirkart trenger ikke strøm! Kjøp nye brannslukkingsapparater! Ha to i båten. 1 i cabin og 1 i kahytt. En god kikkert er også supert! God tur!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Det var en tysker eller nederlender som reiste fra sitt land til Svalbard i en 24 fots snekke for en del år siden (mener det var Svalbard). Han og kona tok turen helt alene. Du kan surfe på nettet så finner du det sikkert. Vil anta at den turen var en god del røffere en den veien du tenker deg, selv om vær aldri må undervurderes. Har selv aldri vært lengre ned en Gøteborg i egen båt, men er en veldig flott tur det.

Hygg deg, bruk vett og nyt tur og vær, lag gjerne en tråd innpå her :smiley: .

Følg med på værmeldingen, legg opp ruta slik at det ikke rakner om dere blir liggende værfast noen dager.

Stasjonær VHF (med DSC) eller EPIRB. Da får du sendt avgårde posisjon uten å måtte fomle med våte pc'er og sure padder. Lag en Grab-bag og putt den håndholdte VHF'en i den sammen med litt mat, vann, nødraketter +++ Du får kjøpt vanntette overlevelsesdrakter til omkring 1300, vakuumpakket så de tar minimal plass. Sier ikke at det er et must, men sikkert lurt å ha liggende.

Drivanker (må være utrolig slitsomt å skru motor mens båten ligger på tvers av bølgene), treplugger i tilfelle en eller annen gjennomføring skulle ta kvelden midtfjords.

Tipset om å ikke gå om natta syns jeg dere skal se bort fra, det kan være veldig fint. Bare husk at skipstrafikken kan være større enn vi er vant til, ikke regn med å bli sett.

Enig i betragtningerne om at tiden er den afgørende faktor så du ikke havner i en situation hvor du bliver mere elle mindre tvunget ud i vejr, som ikke egner sig til båden.

Mit råd ville være at holde dig langs kysten hele vejen og så vidt muligt undgå åbne havstrækninger. Det vil sige, at du som plan A har at sejle ned langs Svenskekysten til København. På denne måde er du aldrig langt fra en havn hvis der skulle ske noget uforudset. Her er der et ubeskyttet stykke fra Göteborg til Helsingør, hvor du er udsat for vind og bølger, så her skal der times godt. Stykket er cirka 100 nm men det kan du jo fint klare på en lang dag hvor vejret er godt. Og som sagt er der mange havne på vejen hvis du skulle fortryde.

Selvfølgelig er det fuldt muligt at krydse Skagerrak eller Kattegat på en dag/nat med tilnærmet 0 vind og stabilt højtryk. Så det kan jo være en fin plan B.

Jeg sejlede selv fra Helsingør til Orust og tilbage i en 23 fods for nogle år siden. Det gik fint. I øvrigt er jeg enig i alle råd herfra om kort, sikkerhedsudstyr og en i øvrigt ship shape båd, der er efterset og serviceret på alle punkt.

Hei.

Mange gode råd her!

Jeg mener du bør ha gjort noen litt kortere turer før du tar denne og vær obs på at noen dager fort kan forsvinne hvis det blir dårlig vær slik at det kan ta mer tid beregnet, du vil jo mest trolig ha med båten hjem igjen så beregn deg mer tid på hjemmtur enn destinasjon.

God tur

Villle krysset over til Danmark fra Svenskekysten. Marstrand til Skagen, eller fra Gøteborgskjærgården til Læsø og derfra il Fredrikshavn/Sæby.

Omvei om København er målet, men heller å gå langs østkysten av Jylland enn det ubeskyttede strekket langs Svenske vestkysten.

Ned til Lillebelt ,selvfølgelig med masse stopp på veien. Syd av Fyn og Sjælland. Der ned kan du tusle rundt i månedsvis.

Var på tur i 8 uker i fjor, alt for kort tid.

Kielkanalen?? Hvorfor det?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Dette er sikkert ingen umulighet å få til. Imidlertid, ikke glem viktigheten av å ha god tid, slik at du kan ligge værfast en periode.

Vi var ned til Nyborg (Storebeltbroen) i fjor sommer, og på vei oppover kom vi til Anholt i strålende sol og vindstille. I løpet av natten blåste det opp, så da vi våknet om morningen dagen etter var det mye uling i rigger, og blåste mye. Rundt Anholt er det ganske grunt, så jeg tenkte straks på bunnslag med 2,2 m dyptgående og 4 - 5 meter dybde. Bølgehøyse 2 - 3 meter kan jo gi et problem da.

Etter å ha studert været og bølgene fant vi ut at det var trygt å stikke ut, hadde ikke så god tid, ferien gik mot slutten, og været skulle vare noen dager. Alt gikk bra ut, og vi gikk nordover til Engeviken, nord for Marstrand. Vi hadde på det værste 6 meter bølger, og var oppe i 10 knop, men det var ikke noe problem, været var uten skyer, så damene solte seg mens vi gutta tok oss av seilingen. Det hadde neppe vært like rolig ombord i en 24 fot snekke, men da hadde vi ikke dratt fra Anholt før været hadde roet seg. Hadde vi ventet et par timer med å forlate Anholt hadde vi blitt der et par dager.

Dette forteller egentlig hvor viktig det er å ha god tid når man skal hjem, og å følge godt med på værmeldingen. Ikke ta sjanser.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Takk for gode svar :wink: Det blir live oppdateringer med bilder, egen tråd og AIS underveis. Blir nok også å filme en del av dette og lage en liten videologg for turen.

Hvor lenge mener dere man kan kjøre sammenlagt per dagsetappe?

Når koser seg på sjøen i bra vær bare går timene uten at en merker det så er det jo ikke no problem å bruke 10 timer på å forflytte seg men det fungerer ikke i dårlig vær, så igjen væravhengig. Ikke legg opp noen bestemt destinasjon men kos deg på tur er mitt tips.

(Jeg sier 10 timer og da tenker jeg små snekker som vi har.....).

Redigert av Magne A. (see edit history)
Guest Kaptein Fredrik

Jeg sier 10 timer og da tenker jeg små snekker som vi har.....).

Noe sånt jeg forestiller meg. Mulig jeg blir alene i min båt også fordi jeg ikke vil stå ansvarlig for andre i min båt og det krever mye av dem om man skal bytte på ved roret. Nå både du og jeg båtene på Øyeren så det er ikke all verden av "trening" man får der fra langturer :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...