VO`n Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Hallo Har lenge tenkt på å gjøre noe med feriene nå som jeg har en Sollux 24 snekke/halvplaner. Etter en fantastisk og bra inspirerende tråd som Sap_2000 hadde for sin båt så har det fristet veldig å ta en "langtur" med båten. Tipper de fleste drømte seg litt bort når tråden til Sap_2000 vokste for hver dag... Moro når slike bidrag gjør at andre tar steget til å reise et stykke. Strøm? Har du planlagt å ligge i havn hver kveld eller uthavn? Uthavn med regn, få varmegrader kan gjøre det rått og kaldt... Tenkt noe rundt det med varme og litt komfort? Lykke til videre med planlegging Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Har vært på "lange" turer med snekka de siste sommrene, den lengste ruta ble nok i veldig grove trekk Oslo-Strømstad over fjorden til Færder ,ned til Lyngør, så nordover igjen til Stavern og over fjorden fra Svenner til Koster (Hærlig 6 timers tur ) og så Grebbestad-Fjellbacka så nordover til Oslo Ifjord var vi ned Svenskekysten så langt som Gullholmen litt syd fo Lysekil, men endel vind så mange liggedøgn. MEN... hadde aldrig tatt disse turene uten gummijolla, VHF, Drivankeret og alle de andre viktige tingene samt en båt/motor jeg kjenner godt.... Det er ingen problemer med lengre turer i en slik båt men ville nok ikke anbefalt dette alene Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 VO`n ja jeg har tenkt litt rundt dette. Til strøm så blir det inverter på alt 230 volt(hvis jeg i det hele tatt skal ha med noe på 230v) og så mye som mulig på 12 volt. Jeg kommer også til å låne/leie ett aggregat(trolig Honda EU20i) fra jobben eller kjøpe mitt eget. Til oppvarming så blir det fra motor(åpne motorromsluka så går det mye varme ut fra maskineriet), elektrisk fra aggregat/havn og Eberspacheren. Jeg skal også ha med kraftig batterilader til 230 volt hvis det skulle skje noe med motorens lading. Også til backup til backupen så skal jeg koble opp så jeg kan ta ut ca. 10 ampere ifra Honda 100'n(jollemotoren) om jeg må det. Resten er ikke planlagt mere enn at jeg kjøper meg en god VHF(prisklasse 2000 og oppover) og tar lisens til sommeren hvis mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Mulig jeg blir alene i min båt også fordi jeg ikke vil stå ansvarlig for andre i min båt og det krever mye av dem om man skal bytte på ved roret. Jeg syns du burde revurdere den tanken der Fredrik. Det er bare å fortelle de du spør hva som venter dem om de blir med, og hva som fordres av dem om de velger å bli med etter at du har fortalt at alle må ta sin tørn. Hadde jeg ikke hatt båt, hatt lyst på en tur, og fått en sånn utfordring slengt i fanget, så hadde jeg ikke nølt med å dratt på tur med deg som skipper. Om du velger å være alene, så går jo det helt sikkert bra, ( folk ror over atlanteren, i robåt... i rest my case ) men det blir fort vekk ensomt der ute, samt at det er greit å ha en ved roret om ting ryker og du må reparere underveis. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Polarn Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Det er vel fordelen ved å være flere båter. Man blir enige om at man ikke lar noen bli igjen noen sted og holder seg samlet. Får en problemer, tauer neste båt denne til problemet er fikset eller drar i havn så fort det lar seg gjøre. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 (redigert) Enig der Polarn. Ogs堦岠jeg nok styrmann en times tid fra en av de andre b崥ne om noe skulle skje, og jeg m堶沥 nede 堭ekke. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Redigert 22.April.2013 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Jeg deler betraktningene som har kommet frem så langt om at tid og backup-planer er essensielle. I Trøndelag er det ikke mye å velge i når man kommer ut Trondheimsfjorden. Derfor har jeg lagt min elsk på trailbare båter, og har tatt med meg Skibsplasten på tilhenger over til Sundsvall på flere ganger. Den har også vært med på til sørlandet, og til nordvestlandet har den vært i min eie både på hjul og kjøl. Når ferien går mot slutten og kundene er ferdige med sin ferie, må man nesten vite at man kommer seg hjem til noenlunde korrekt tid. Og da er dette med trailbarhet viktig. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
monte carlo Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Jeg deler betraktningene som har kommet frem så langt om at tid og backup-planer er essensielle. I Trøndelag er det ikke mye å velge i når man kommer ut Trondheimsfjorden. Derfor har jeg lagt min elsk på trailbare båter, og har tatt med meg Skibsplasten på tilhenger over til Sundsvall på flere ganger. Den har også vært med på til sørlandet, og til nordvestlandet har den vært i min eie både på hjul og kjøl. Når ferien går mot slutten og kundene er ferdige med sin ferie, må man nesten vite at man kommer seg hjem til noenlunde korrekt tid. Og da er dette med trailbarhet viktig. Du mener vel det er vel først når du kommer ut av Trondheimsfjorden det blir noe å velge i?? Sitér dette innlegget Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti Link to post
MT. Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Du mener vel det er vel først når du kommer ut av Trondheimsfjorden det blir noe å velge i?? Nja, du har i realiteten bare to alternativer da. Nordover eller sørover? Sørlandet og østlandet har litt flere alternative kurser som kan settes, slik jeg ser det. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
littmild Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Mulig jeg blir alene i min båt også fordi jeg ikke vil stå ansvarlig for andre i min båt og det krever mye av dem om man skal bytte på ved roret. Vil absolutt anbefale å være to, det er hyggelig å ha noen å prate med, å lettere å dele på oppgavene ombord. Ansvar for andre mennesker er ikke nødvendigvis negativt, da det ofte hjelper deg med å ta de rette beslutningene. 3 punkter jeg syns er viktig når jeg har med andre: - Sørge for tilstrekkelig informasjon, både om farer, og om hvilke grep du tar for å forhindre farer, da kan eventuellt mannskap selv vurdere om dette er noe for dem, en opplysning som er viktig er: dette vil aldri kunne være hundre prosent trygt, men jeg tar alle forhåndreglene jeg har mulighet til for å gjøre det så trygt som mulig. - Sørge for tilstrekkelig opplæring, ingen kan forvente at matrosen skal kjenne skipet like godt som deg selv, du er tross alt reder, kaptein, og chief på en gang, men matrosen bør kjenne til sikkerhetssystemer, ha grunnleggende opplæring på navigasjon og kommunikasjon(minst mayday, og medico), og kjenne til båtens svake punkter(gjennomføringer osv). Mye av opplæringen er fin å ta på vei nedover svenskekysten i godvær. Det rent tekniske å styre båten lærer man på 5 minutter. - Ha det hyggelig sammen, planlegg at dere skal være to som kommer til å kjede dere over de lengre strekkene, quizbok, sangbok, og andre aktiviteter som kan utføres mens en av dere styrer hjelper på moralen, noe annet som hjelper på moralen er mat som er lett å spise underveis uten forberedelse, hos oss går det mye spekepølse og div. nøtter. Det er koselig å være på tur alene, men å ha med en god kamerat å dele opplevelsene med er bedre, spesielt lenge etter turen er slutt og dere kan sitte å mimre over en øl å planlegge ny tur. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Vil absolutt anbefale å være to, det er hyggelig å ha noen å prate med, å lettere å dele på oppgavene ombord. Ansvar for andre mennesker er ikke nødvendigvis negativt, da det ofte hjelper deg med å ta de rette beslutningene. Det er koselig å være på tur alene, men å ha med en god kamerat å dele opplevelsene med er bedre, spesielt lenge etter turen er slutt og dere kan sitte å mimre over en øl å planlegge ny tur. Takk for godt beskrevet innlegg littmild Noe av grunnen til at jeg skal ha med 2 kameraer+bra mobilkamera og 2 GoPro'r er nettopp i slike tilfeller hvor ting blir kjedelig. Filme dagsetapper, opplevelser og skipslogg(noe lignende som Jarle Andhøy gjør når han dokumenterer alle hans turer). Jeg prøver også å få tak i en autopilot som jeg kan koble til kartplotteren, noe som vil gjøre alt mye enklere. Da kan jeg gjøre andre ting imens den styrer. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Høres ut som et artig konsept Autopilot er noe jeg virkelig har savnet, høyt oppe på prioriteringslista for min del, på delt annenplass med dieselvarmer, etter strømproduksjon(solcelle/vindgenerator). Gleder meg til å følge planleggingen din, flott med inspirasjon! Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
quantumduck Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Rundt Anholt er det ganske grunt, så jeg tenkte straks på bunnslag med 2,2 m dyptgående og 4 - 5 meter dybde. Bølgehøyse 2 - 3 meter kan jo gi et problem da. Det påstås at det skal gå bra, men ... føles ikke bra vaffal :-/ Hvis værmelding og tid tillater er en tur til Anholt absolutt å anbefale, jeg syns ihvertfall ikke Læsø kan måle seg :o) Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Var på anholt i 2009 med 2,5m kjøl, blåste rundt 18 m/s og store bølger. Var ikke kult når dybdemåleren var på 3m og fartsmåleren 17 knop. Men uansett, blir sikkert kjempetur, var i flensburg for 2 år siden, gikk rett fra drøbak til skagen på 16 timer i helt vindstille i 7knop, brukte 4 dager ned med 10 timers etapper. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.