Jump to content

Hvordan fjerne maling fra aluminium? Krakelert, lag på lag

glalaksen

Recommended Posts

På den nye tresjarken vår fra 1945 :-) så er det flere lag med maling på aluminiumen dette er krakelert og veldig stygt, derfor lurer jeg på om dere vet om en enkel måte å fjerne den gamle malingen på? Helst uten å måtte pusse bort alt.
Det er mange kvadrat og mye "kriker og kroker".

Håper på et forslag til noe kjemi som er brukbar og tar maling på aluminium. Vil for eksempel kaustisk soda grøt fungere?

Er det noe jeg ikke må bruke på aluminium?

Sjekk ut denne: www.speedheater.se . Jeg har en sånn en og er utrolig fornøyd. Den kan leies i hvert fall i nærheten av deg jeg bor (Follo i Akershus). Leies blant annet ut av Trebåten på Nesset. Hvor god den er på metall vet jeg ikke men dette er i hvert fall den absolutt mest effektive måten å fjerne maling og bunnstoff på jeg noen gang har brukt. Også i mitt tidligere liv i håndverkergamet. Ingen kjemikalier trengs.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Index: Tror jeg beholder den inntil videre. Glemt av var kanskje litt dårlig formulert, men den er kjøpt inn med tanke på restaurering av gamle møbler og vinduer osv. tenkte ikke at den kunne brukes på aluminium.

Tror jeg vil prøve med kjemi først. ser for meg at det kan gå raskere hvis jeg finner noe som biter skikkelig i fra seg.

Duxola inneholder metylenclorid eller tilsvarende, og fjerner også hjærneceller effektivt.

Kjemikalien du trenger er STS7M. Den er miljøvennlig, ufarlig for aluminium, virketid 8 - 20 timer, spyles av sammen med malingen med varmt vann. Underliggende flater spyles etterhvert som det renner nedover. Kjemikaliet nøytraliseres i kontakt med vann, så begynn vaskingen nede, og vask oppover. STS Norge (22175340) fører produktet, snakk med Magnus eller Harald, så forklarer de alt, og du får sikkert en prøveboks for å teste.Legges på tykt, like tykt som malingsfilmen du skal fjerne.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Index: Tror jeg beholder den inntil videre. Glemt av var kanskje litt dårlig formulert, men den er kjøpt inn med tanke på restaurering av gamle møbler og vinduer osv. tenkte ikke at den kunne brukes på aluminium.

OK! Holder på med gamle vinduer jeg også skjønner du, og en Speedheater kunne virkelig gjort seg! Men de er uforskammet dyre nye etter mitt syn.

Ville ha prøvd kjemi jeg også. Husk å grunne den bare aluminiumen med etsprimer etterpå før du maler på nytt. Ellers vil ikke den nye malingen sitte heller...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...