Jump to content

Bygge hus på sjøen for utleie, regelverk?

jensemann2

Recommended Posts

Du sier ikke noe om hvor i landet du ønsker å plassere båt-huset..
I mine strøk så står havnesjefen sterkt :worry:

Kanskje Kystverket må ha et ord med i saken dersom du er i nærheten av seilingsled. :sweat:

På sørlandet er det vel ganske mange etter hvert som har måttet fjerne husbåter, selv om de har ligget på marbakke på egen grunn :cryin:

Lykke til, håper du poster litt underveis i prosessen.. sover så godt på sjøen at jeg kunne virkelig tenkt meg ett sånt "hus på sjøen" selv, ikke bare for en ferie, gjerne permanent :thumbsup:

Ikke håp for mye! Her på Agder har det vært noen saker med slike hus på flåte, noen med og noen uten påhengs. Stort sett har kommuneadministrasjonene vært svært negative, og jeg mener flere har måttet rive hele stasen, også om de har huset ved egen strandlinje. Noen har prøvd seg med at "dette er en båt" - og henvist til påhengsen. Men det har ikke hjulpet.

Hvis du lager den som en båt som er meget lav og meget bred og med meget flat bunn - men med ordentlig stevn og akterspeil, blir den som en klassisk "ferge" brukt over elver og småfjorder på Vestlandet i gamle dager. Med påhengs på ytre motorfeste på akterspeilet, blir dette en "ordentlig" båt - men med stor flate til å sette f. eks. et hus på, gjerne utformet litt anderledes enn et helt vanlig hus.

Dette burde det være lettere å få "møndighedane" til å svelge!

Funderte litt på planer om hus på sjøen for utleie. Hvilke regler kommer inn her? CE-merking er jeg klar over, dersom det skal selges må jeg ha eid det i 5 år. Er det ellers noe?

Jo reglene er slik at dette fartøyet er da etter sjøveisregel nr 44 : et lukket fartøy og når du skal tjene penger med det så blir dette et nyttefartøy slik at hele fritidsflåten har vikeplikt/holde godt unna for deg fra alle kanter når fartøyet /hytta er i bevegelse.

Når det gjelder utleie så finnes ingen spesielle for hus på sjøen , det er og dårlig med regler for plassering , men kommunene kan gjøre en del vedtak som umuliggjør dine planer så det beste er å høre med den stedlige kommune hva de er villige til å godta av plasseringer etter deres reguleringsplaner får vann og sjø.

Tanken har fascinert meg lenge, tenk på Amsterdam etter 2. verdenskrig, da bodde "halve" byen på flåter i kanalene. Det er med husbåter som med vannscootere, noen liker de ikke, og de klarer virkelig å stikke kjepper i hjulene for folk.

I øvrig mener jeg at Norge med den lange kystlinjen vi har, er et ideelt land for anlegg av husbåthavner.

Horten by i Oslofjorden har sett muligheten for å anlegge en havn spesielt for husbåter.

Lifestyle cruiser er en husbåt som er sjødyktig, men hvor grensen mellom båt og husbåt?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...