Prolimit Startet 21.April.2013 Del på Facebook Startet 21.April.2013 Hei alle på båtplassen forumet. Har hatt verdens møkka dag med lekkasje ved skrog gjennomføring og et drev som har låst seg i forover. Sjøsatte båten i dag, allt fungerte perfekt. Kjørte rundt en stund og var super fornøyd. Når jeg skulle legge babord drev i fri ville ikke forover giret slippe. Oppdaget også lekkasje i en skrog gjennomføring så det var bare å ringe kranbilen igjen og opp på land igjen. Tok av girvelgeren og skifteskoen, konen som bestemer gir sitter fast i nedre posisjon. Noen som har vært med på dette tidligere og kan komme med noen tips. Hilsen Sverre. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Fjellbonden Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Jeg hadde samme problem etter å ha hatt vann i drevet. Noen ganger løsnet den av seg selv og andre ganger måtte jeg ta av dekselet og sette fastnøkkel direkte på gearvelger. Problemet ble permanent borte etter sliping av kon og oljebytte. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 (redigert) Hvis konet sitter bommelom fast kan det være brent fast. Dersom du løsnet de fire boltene og har tatt ut hele girvelgeren og gaffelen, og du ikke klarer å få konet opp igjen til nøytral, må du nok ta av det øvre huset på drevet og demontere dette for å få løsnet det konet. Deretter må det inspiseres om det er mulig å hone konet osv. Dette kan ofte også skyldes feil justering av girvaier. Dersom konet ikke går skikkelig i gir blir det liggende å småslure og bli varmt til det sitter bom fast. Man skal høre et solid dunk når et slikt drev settes i gir (alt ettersom propell og tyngde på båten), og man skal gire litt hardt og brutalt med spaken, unngå sluring ! Redigert 21.April.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 ...det kan vel også skyldes vedvarende kjøring på tomgang med stålpropeller, jo lavere stigning, jo større problem. Prolimit: kjører du C3 eller C2 og 1:1,78 ? Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 22.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2013 Hei og takk for tips, har fått løsnet konet og det er ingen synlige skader. Ser ut som det er lokket til girvelgeren som kan være synderen da toppene tappen skal gli over er slitne og da ikke gir nok trykk på gir skoen. Kan det være årsaken ? Kjører med A6 propeller. Sverre Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
adeneo Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Nå er jeg ikke helt sikker på hvilken del du mener, men det hender det er slitasje i 49 nedenfor ? Den koster i såfall rundt 1300,- hos nærmeste gullsmed. Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 22.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2013 Jeg mener 47 og de forhøyningene 55 glir over på baksiden, disse er jo med på å bestemme 48 sin bevegelse Sverre Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
adeneo Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 (redigert) Dekselet er også å få kjøpt, det står som utgått, men det er en bulletin med et erstatningsdelenummer i Volvo systemet, slik at det ser ut som den er å få hos nærmeste gullsmed for 3-4 båtlapper? Redigert 22.April.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.