MGbåt Startet 22.April.2013 Del på Facebook Startet 22.April.2013 Hei! Er ny her og håper å bli klokere. Meg og min far kjøpte nylig en Halco 26 Offshore med en ford sabb 150 hk maskin. Har problem med turboen på den. Turboen er luftkjølt. Det er en liten lekkasje i "overgangen" mellom turboen og (manifoilen?) der eksosen går videre ut. Det lekker ut litt røyk og litt veske (trolig vann?). Turboen blir veldig varm og rødglødende. Vet at turboen blir varm, men er det normalt at den blir så varm at den gløder? Hva bør gjøres og hvordan skal man gå frem? Alle svar mottas med stor takk! Sitér dette innlegget Link to post
kennilse Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 (redigert) Hei Jeg hadde noe lignende på min VP Tamd 30. Her var det brent hull på anleggflaten mellom turbo og bend til eksos. Disse to er klemt sammen med en klemring(ligner på en slags slangeklemme) Gikk og kjøpte eksoskitt som jeg smurte på anleggsflaten. Monterte bendet og lot den stå et døgn. Kittet kjøpte jeg på en bensinstasjon. Har holdt helt tett i 4 år nå. Redigert 22.April.2013 av kennilse (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
Gudrun Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 (redigert) Ville prøvd en telefon til Runar Svendsen mener det er 92449483, han driver Euromarine. Det han ikke vet om disse motorene er ikke verdt å vite. Ellers har du en tørr turbo. Disse skal normalt ha en eller annen form for varmebeskyttelse over slik at ikke noe som løsner og faller ned kommer i direkte kontakt med turboen.. Og ja, denne turboen kan nok bli rød. Men snakk med Runar om lekkasjen din. Redigert 22.April.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MGbåt Svart 22.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2013 Takker! Det stemmer at det er en varmebeskyttelse over, den er ganske dårlig. Det er vel ikke så vanskelig å få tak i en ny? Har kjøpt noe kitt på biltema, men tenkte det var dumt å kitt dersom bendet må skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
kennilse Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 På min motor var det kun anleggsflaten som det var et lite spor i pga. dårlig klemring. Bendet i sin helhet var bra, heldigvis. Koster ca. 3000:- svindyrt... Er vel egntlig et svakt punkt siden eksos og vann kommer i sammen i bendet. Var litt tæring innvendig, men ikke så mye at jeg skiftet. Hvis bendet er generelt dårlig, så ville jeg ha skiftet. Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
Gudrun Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Hvis det er en kurant turbo så skaffer Runar en ny varmebeskyttelse til deg. Har han tid så pleier han å hjelpe til med spørsmål på telefonen. Sitér dette innlegget Link to post
k-w-s Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Har hatt en slik motor selv, turbo skal ikke bli rødglødende. Jeg skiftet manifoild til en uorginal og opplevde da at Turbo ble rødglødende. Så mitt spørsmål er om det er orginal manifoild som sitter på motor? Det er viktig at manifoild er delt inn i to kammer slik orginal er bygd. Sitér dette innlegget Link to post
MGbåt Svart 22.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2013 Det vet jeg ikke, hva skal man se etter for å skille en orginal fra uorginal? To kammer vil det si et for vann og et for eksos? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Før denne tråden blir lang og trådstarter får en masse nye problemstillinger: Ring Runar hos Euromarine. Jeg snakket nettopp med han og han venter på telefon fra deg. Ellers ligger eksostemperaturen på en slik motor gjerne mellom 550 og 600 grader under gange. En tørr turbo som denne blir godt varm og får farge ja.. Sitér dette innlegget Link to post
k-w-s Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 2 kammer for eksos 3+3 syl det ser du i utløpet mot turbo. Se om den er i støpegods eller sveiset, det avslører om den er orginal eller uorginal. Vet at det er laget endel slike i Norge. Men sammen med en Holseth turbo må det være to kammer for eksos (og ett for vann) Sitér dette innlegget Link to post
MGbåt Svart 22.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2013 Har snakket med Runar på tlf nå. Han sa også at turboen blir varm og får farge. Om lekkasjen mente han at væsken sikkert bare var kondens. Eksosbenden er festet til turboen med fire skruer, rett under den ene skruen er det et lite hull/sprekk. Er det dette som er flensen? Han hadde varmebeskyttelse, så det var topp! Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 (redigert) Et bilde hadde hjulpet utrolig på nå. Men for å si det sånn: Flensen er den "ringen" med skruer/mutre på som er skrudd fast på turboen. Du følger eksosslangen aktenfra mot motoren. Slangen er tredd innpå røret som går opp til turboen. Røret er dobbelt med kjølekappe et stykke for at ikke eksoslangen skal smelte av den varme eksosen fra motoren.På enden av denne kjølekappen, inni røret vendt akterover er det åpning hele veien rundt for kjølevannet så det kan komme inn i eksoslangen. Vannet kjøler eksosen slik at slangen ikke smelter..Det vannet kommer ute med eksosen akterut. Når du er nesten helt fremme ved turboen blir røret mye tynnere og den vannkjølingen som var der er nå vekke. Mot turboen er røret sveist fast i en ring (flens) som igjen er skrudd fast på turboen (oftest)med en pakning mellom.. Har sett noen har en stor "klemsak" med en eller to skruer/mutre som kan skrues fast omtrent som en stor slangeklemme.. Her hadde et bilde hjulpet godt på. Redigert 22.April.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MGbåt Svart 22.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2013 Skulle så gjerne hat noe bilder nå ja! Sånn som du forklarer det, så er lekkasjen i det som må være flensen. Ettersom den er sveit fast, er det vel ikke mulig å bytte bare flensen? Da er vel alternativet å bytte hele røret, eller å prøve å tette det med kitt. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 (redigert) Tror jeg ville ha fått lokalisert lekkasjen 100% først. Sender deg en IM. Sjekk eposten din. Redigert 22.April.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.