Guest Avmønstret# Startet 22.April.2013 Del på Facebook Startet 22.April.2013 Der det er utgang for fallene? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Mastefot? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Ikke at jeg føler meg sikker men for meg har mastefoten alltid vært festet i båten, vært en en del av båten. Dette er den nederste delen av masta, som da fortsatt er på masta når du løfter den av båten. I denne er det blokker til fall, helstøpt greie i alu (tror jeg) og blir da den biten som er mellom selve masta og mastefoten når masta står på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 (redigert) Redigert 22.April.2013 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 (redigert) Mastefot er der du setter masta på båt, mastefisk er forsterkning i dekk ( gjennomgående mast) eller annen støtte mot masta over foten. Men, noe navn på den nederste delen av masta kjenner ikke jeg til heller -en av få steder uten navn ombord? I ditt tilfelle er det vel nærliggende å si trinsebrakett/ trinsefot? Redigert 22.April.2013 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 Ok, takk. Da får jeg google og se om det finnes noe slikt andre plasser i verden: -/ min er sprukket på langs. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 Noen som tør å prøve seg på engelsk navn på "trinsefot"? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 Har du et bilde? Men hvorfor er den sprukket? Det er mer alvorlig, kan det være en tidlig materialfeil eller tæring? Kan det sveises opp igjen? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 Mast base. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 Har funnet ut at det er With som i sin tid leverte masta. Sveising ser temmelig håpløst ut da det er trangt som f... nedi der sprekken er, men kan laste opp noen bilder senere. Ikke tæringsproblematikk, etter hva skaden viser så må masta en eller annen gang ha vippet langt ut i ene siden ved montering, evt båten krenget ganske mye. Trinsefoten tres ned på en langsgående skinne og det er relativt trangt så om en legger masta over på ene siden så må enten skinna svikte eller da dette bunnstykket. Skinna ser helt fin ut. Ganske mange Sandviker har "kastet riggen" så jeg skal prøve å se om det er mulig å få tak i en brukt en eller annen plass. Men siden det er with som har levert så kan det jo hende at det er en eller annen form for standardløsing som jeg kan finne på andre rigger/båter. Masta er 9 meter og 25 cm brøkdelsrigg. --------------- Sprekken ser gammel og grodd ut men det er i realiteten kun noen få cm igjen før den er tvers av og da vil masta potensielt kunne løsne i bunn og mastebunnen skli av mot styrbord. Tror nok båten har blitt brukt i noen år med denne sprekken.... :-/ Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 Masterota er et greit uttrykk som blir forstått av de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 For din type mast tror jeg det kalles helen. (mast heel) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 Mast heel ga riktige treff på google. "maste hel" derimot ga ikke treff, kanskje det ikke har et etablert norsk navn? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.