Jump to content

Hva heter nederste del av masta?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Ikke at jeg føler meg sikker men for meg har mastefoten alltid vært festet i båten, vært en en del av båten. Dette er den nederste delen av masta, som da fortsatt er på masta når du løfter den av båten. I denne er det blokker til fall, helstøpt greie i alu (tror jeg) og blir da den biten som er mellom selve masta og mastefoten når masta står på båten.

Mastefot er der du setter masta på båt, mastefisk er forsterkning i dekk ( gjennomgående mast) eller annen støtte mot masta over foten. Men, noe navn på den nederste delen av masta kjenner ikke jeg til heller -en av få steder uten navn ombord? I ditt tilfelle er det vel nærliggende å si trinsebrakett/ trinsefot?

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Guest Avmønstret#

Har funnet ut at det er With som i sin tid leverte masta. Sveising ser temmelig håpløst ut da det er trangt som f... nedi der sprekken er, men kan laste opp noen bilder senere.

Ikke tæringsproblematikk, etter hva skaden viser så må masta en eller annen gang ha vippet langt ut i ene siden ved montering, evt båten krenget ganske mye. Trinsefoten tres ned på en langsgående skinne og det er relativt trangt så om en legger masta over på ene siden så må enten skinna svikte eller da dette bunnstykket. Skinna ser helt fin ut.

Ganske mange Sandviker har "kastet riggen" så jeg skal prøve å se om det er mulig å få tak i en brukt en eller annen plass. Men siden det er with som har levert så kan det jo hende at det er en eller annen form for standardløsing som jeg kan finne på andre rigger/båter. Masta er 9 meter og 25 cm brøkdelsrigg.

---------------

Sprekken ser gammel og grodd ut men det er i realiteten kun noen få cm igjen før den er tvers av og da vil masta potensielt kunne løsne i bunn og mastebunnen skli av mot styrbord. Tror nok båten har blitt brukt i noen år med denne sprekken.... :-/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...