Jump to content

Erfaring med lyddemper i plast. Gjelder VP TAMD 30


kennilse

Recommended Posts

Hei

 

Har en Nidelv 26 med 105 hk VP. Når jeg kommer litt opp i fart (ca8 knop og oppover) blir det en del støy bak båten.

Det er en eksos støvel som går litt under vann. kan virke som at det blir for mye luft/eksos når båten kommer opp i fart.

 

Lurte da på å montere en slik http://www.maritim.no/motor-styring/eksosutstyr/lyddemper-vannlas/lyddemper-plast-90mm.

 

Har ikke høyde nok til å montere den vanlige tønne typen som de selger.

 

Hvordan er det å bruke en slik i plast. Er det sikkert nok?

Det er våt eksos og demperen blir montert ca. 1.5 m fra motor, via slange.

 

Noen som har noe innspill på dette, før jeg slenger inn en bestilling?

Mvh

Kenneth

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt skeptisk til disse plastdemperne, særlig ved montering under vannlinjen. Om du av en eller annen grunn skulle miste kjølingen på eksosen så kan den varme eksosen forårsake at det smelter hull i demperen. Og hvis den da er montert under vannlinjen så kan det komme store mengder vann inn. Ikke en løsning jeg ville hatt i min båt, selv om det sikkert fungerer helt OK så lenge kjølingen er tilstrekkelig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er egentlig litt skeptisk jeg og.

 

Vil jo tro at hvis den først smelter, så vil jeg høre det temmelig godt på lyden.

Kunne vel vert en ide og koble en temperaturføler på demperen utvendig og opp til et instrument.

 

Vil gjerne komme støyen til livs.

Hva med å forlenge eksosen under vann. Har det noe virkning, eller vil det bli for mye motstand?

Mvh

Kenneth

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke heller bruke en skikkelig demper av gummi (evt med ender i rustfritt stål)? Å først installere noe billig plastdritt og deretter måtte stole på overvåking for at den ikke skal kollapse om impelleren ryker blir litt feil vei for meg. Jeg har demper av gummi (Salisbury), og denne smelter ikke før eksosslangen går samme vei. Men disse er desverre gått ut av produksjon nå. Men det finnes noen med stål i endene og gummi på midten, som burde passe. Tror Maritim har disse også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det var egentlig den demperen som du nevner jeg ville ha.

Den har høyde 19 cm og det er for høyt, selv om jeg hadde kuttet vekk festene.

Skal jeg montere demperen lenger frem, der det er bedre høyde, så må jeg bygge om hele slangen. Det blir vanskelig mht. til plass.

Mvh

Kenneth

Link to post
Share on other sites

Generelt sett er plastpotter/dempere mye brukt og de har i tillegg god støydempning. Teknisk sett kan en slik potte smelte ned om vanntilførsel stanser

uten at man merker det, men da vil det mest sannsynlig også bli skade på eksosslange og andre typer potter av gummi uansett, selv om de tåler noe mer temperatur.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har samme båt/motor og problem. Har forsøkt flere varianter av rør/slanger bak/gjennom/under trimplanet uten at det hjalp nevneværdig. Har nå kjøpt den samme plastdemperen, men jeg skal montere den ute, oppå trimplanet rett bak eksosutløpet. Da blir ikke ev smelting noe problem! Gleder med til prøvetur, men det blir en stund til...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...