Jump to content

Bruke fjorårets bensin: går det bra eller er det fyfy?

Vegardos

Recommended Posts

Min båt overvintrer alltid med en hel del bensin på tanken. 100liter + tenker jeg. Det har aldri vært noe problem med det.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

På bensin med innblandet olje kan oljen skille seg ut igjen over vinteren. Har sett dette flere ganger med mine egne bensintanker som står ute i boden. Oljen legger seg som perler på bunnen. Min medisin har vært å riste skikkelig godt på tanken slik at perlene har løst seg opp, samt at jeg har slengt på litt mer fersk olje. Da har motoren gått litt "fett" den første tanken, men det kan ikke skade.

Hvis motoren har autolube og det bare er ren bensin på tanken er det ikke noe problem. Bensin inneholder en del flyktige elementer som nok har fordampet i løpet av vinteren, men det er ikke farlig på noe vis. Motoren kan bare være litt mer tungstartet på gammel bensin. Det er min erfaring.

Min 5HK Mariner (2 takt) tåler ikke gammel bensin. To år har jeg nå måttet rense forgasser på våren fordi jeg ikke kjørte motoren tom for bensin på høsten, og tømte tanken for det som var igjen der. Motoren går som en klokke på høsten, perfekt, men er helt håpløs om våren, den må "trekkes opp" og starter først motvillig etter 30 - 40 drag i snora. Ikke nytter det å kjøre problemene vekk heller. En "oljemann" fortalte meg at det hadde med tilsetninger i 2-taktsoljen som bedret utslipp å gjøre, men som hadde den bivirkningen.

Motoren brukes lite, brenner vel 6 - 7 liter på sesongen, så nå vurderer jeg å bytte til gassdrevet motor (Lehr) for å slippe forgasserjobben for så lite.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Festina Lente 3, on 24 Apr 2013 - 05:54, said:

Min 5HK Mariner (2 takt) tåler ikke gammel bensin.

Gammel bensin er vel et begrep som trenger nærmere definisjon.

Det er nok ikke alderdoms svakhet i bensinen som forårsaker plagene dine, men forgassere som sakte men sikkert er i ferd med å belegges ihjæl.

Mye problemer kan unngås ved å drenere ned forgassere før vinteren. Evt. kjøre motoren, kutte bensintilførselen og la den gå til den dør. Dette gjelder alle sesonmgmotorer. Gressklippere, snøfresere, motorsykler etc. Og det som går på bensin iblandet totaktsolje i særdeleshet.

Moderne blyfri bensin taper seg fortere enn den gamle bensinen gjorde. Vi snakker om 3-6 måneder holbarhet før den mister litt av "piffen". Dessuten skiller den ut et fint hvitt pulver i forgasseren over tid, så det kan være lurt å kjøre forgasseren tom før lagring for å unngå dette. Men når dette er sagt, ser jeg ingen grunn til å kvitte seg med gammel bensin så lenge motoren starter greit. Kun om motoren er svært tungstartet ville jeg ha vurdert noe slikt. Får du først start, så går den på gammel bensin også. Jeg har en gammel bil i garasjen som sist fikk fylt opp tanken i 2003, og den starter da til slutt den også fremdeles selv om den er veeldig treg å få i gang....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, "Folk i båt" det er jo igrunnen det jeg skriver at jeg glemmer, og da kommer problemene. I tidligere år var det aldri noe problem. Jeg hadde min første påhenger i 1961, en Johnson 5,5 HK, den gangen var problemet ikke eksisterende. Siden har jeg hatt forskjellige påhengere, og har ikke hatt problemer, men de 5 - 7 siste årene har motorene kranglet litt på våren. Den motoren jeg har nå er som jeg skriver over, helt håpløs. Mulig jeg får renset forgasseren i år igjen, for å se om den kan bli bra igjen, og huske å tømme forgasseren ved å kjøre den tom når høsten kommer.

Imidlertid har jeg litt sans for gassmotoren, ikke så mye på grunn av det vi snakker om her, men det ligger jo en miljøfaktori en slik motor også. Har man seilbåt og el-bil passer det jo bra inn.

Redigert av Festina Lente 3 (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Våren 2007 kjøpte jeg 10 liter bensin til gummibåtens 5hk Mariner. Bensinen ble da tilsatt 2T-olje. Motoren brukes svært lite, og har fått sine doser fra denne bensinen helt frem til og med 2012-sesongen. Det har aldri vært noen problemer med verken første start etter vinteropplaget eller de få turene motoren har vært i bruk pr. år.

Høstkonserveringen består alltid av et kvarters gange i ferskvannsdunk. Så stenges bensinkranen (innebygget tank) og motoren får gå seg tom for bensin. Rett før den stopper, sprayes konserveringsolje inn i luftinntaket, og motoren trekker sitt siste sukk for sesongen, med forgasseren godt innsauset i konserveringsolje. Som regel starter den på første draget til våren (virker som den tenner på konserveringsolja), ryker mye og "harker" litt før den får brent opp olja.

Jeg er enig med de foran her som skriver at gammel bensin er uproblematisk, og at "levret" totaktsolje er den mest sannsynlige årsaken til startproblemer om våren. Dette unngås ved å kjøre tom/drenere forgasseren, samt benytte konserveringsolje om høsten.

Når bensin står og fordamper så misster den deler av brennegenskapene. På forgassermotorer med lufting i forgasser kan dette skape oppstartproblem. Stort sett så er motorer så grovt bygd at det går fint. Ny bensin suges/pumpes inn og blandes med gammel, slik at det antenner.

Det er nok helst motortypen som avgjør hvordan bensinen har det på vårparten etter lagring.

På høyytelsesmotorer, ved trimming osv så merkes problemet lettere. Bensin på tette kanner er sjelden problem :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

å la bensin stå i forgasser over lengre tid ser iallefall ut til å gi mer problemer enn det gjorde før. Bensin som inneholder etanol vil også absorbere vann i form av kondens. Så skal bensina lagres lenge så er det tett tank som gjelder for min del

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg gjorde sjakktrekket og fyllte den gamle bensinen på bilen. Regnet med at en liten skvett gammel bensin i tanken ikke utgjorde noen stor forskjell. Verkstedet fortalte at de aldri hadde sett så mye vann (is siden det var vinter) i en bensintank noen gang...

Tanken hadde ligget i jolla hele sommeren, og tidvis var det godt med regnvann i jolla. Det var nok der det kom fra.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

har aldrig hatt problemer med å bruke gammel bensin hverken på bil, båt, mc, moped, ATV eller plenklipper. Så lenge alt er i orden med en motor vil den jo tåle gammel bensin. den forringes jo ikke så mye om den er på en tank eller tett bensinkanne. Opplevde avleiring på bensinkranen på en 100ccm Suzuki en gang etter en ferie, men starta lett uansett.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

"går det bra" er for meg like subjektivt som å si at blondiner er bedre til å kjøre båt enn brunetter....

For meg er saken meget enkel; egen erfaring viser at jeg har statistisk mer problemer med gammel bensin enn ny bensin.

- naboen derimot bruker gjerne en uke på å forsøke få starta gressklipperen hver vår (jeg har studert fenomenet hver eneste vår siden 1992) når det har gått en uke til så kommer han bortom " den #&%&¤#¤#& klipperen vil f.... ikke starte, kan ikke du ta en kikk på den.... jeg kjøpte jo ny plugg til han ifjor så jeg tok en tur bort til han i år også (siden jeg viste hva jeg skulle gjøre) tok jeg med meg et lite syltetøyglass, tappet tanken hans, fylte på en halv liter frisk bensin, pumpa 4 ganger på fødepumpa og den starta på andre.... siden det var 20 års jubeleum sist sommer så sa jeg ikke: "siden du har sett på dette i 20 år, hvorfor er du fortsatt ikke villig til å ta lærdom av det ?" Men han kunne fortelle meg at han hadde snakka med en på jobben... som sa at det ikke var NØDVENDIG med frisk bensin... Så nå vet jeg hvor lite tillit han setter til min vurdering så kommer han i år så returnerer jeg heller til sofaen :-)

Ironien i denne lille epistelen er ikke ment mot trådstarter.

Min erfaring:

• er at jeg kjenner ikke til registrerte problemer med innenbords bensinmotorer som AQ130-145 osv lagret en sesong
  • 2-taktere synes mer utsatt enn 4-takt
  • små motorer er mer utsatt enn store
  • har du opplag i stabil temperatur er det bedre enn i hyppig varierende temperatur
  • direkte sollys forværrer statistikken

Så min konklusjon er at om du har en 4hk 2-takt som står vinterlagret ute i direkte sollys så er muligheten stor for at den vil være betydelig vanskeligere å starte enn en som er lagret kjølig inn i en kjeller....

Lagrer du en motor i oppvarmet rom fordamper det betydelig fortere enn i kaldt rom. Som Ivar påpeker så er det ikke bra å la oljeblandet bensin få tørke helt ut i flottørkammeret. Jo mindre dyseåpning jo værre.

For egen del så starter jeg ikke en motor om væren FØR jeg har drenert flotørkammeret, det tar 5 min...

jeg tror sammenhengen her gammel motor som ikke brukes så ofte, kan være like mye grunn til at det er vanskelig å få start...hovedgrunnen trenger ikke være gammel bensin.. selv har jeg hatt både gamle og nye motorer og ikke vært noe problem å få start på eller problem med å starte med gammel bensin.. type motor har kansje noe å si!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Lagrer du en motor i oppvarmet rom fordamper det betydelig fortere enn i kaldt rom. Som Ivar påpeker så er det ikke bra å la oljeblandet bensin få tørke helt ut i flottørkammeret. Jo mindre dyseåpning jo værre.

For egen del så starter jeg ikke en motor om væren FØR jeg har drenert flotørkammeret, det tar 5 min...

Trenger ikke være oljeblandet bensin for at det skal bli avleiringer - har sett at det blir et slaks harpikslignende belegg liggende igjen i forgasseren dersom den får stå lenge

Og det optimale er jo å få drenert om høsten når ting pakkes vekk. Men må nok innrømme at jeg ikke alltid er flink til å huske på det selv... :blush:

Og kjøpte meg nå likegodt en sånn en for å ta hånd om de mest gjenstridige tilfellene av tette passasjer som er vanskelige å komme til:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27567954

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Og det optimale er jo å få drenert om høsten når ting pakkes vekk. Men må nok innrømme at jeg ikke alltid er flink til å huske på det selv...

Mine erfaringer er det motsatte , forgasser og flotørnåla irrer når de blir stående i luft i stedet for bensin , selv om bensin er blitt dårligere

Snart begynner ett av vårens faste innslag, naboer som drar og banner i startsnoren på plenklyppere som ikke vil starte. Har byttet bensin på endel småmotorer etter at blyfri bensin kom.

Selv har jeg en full 5 liters kanne til påhengeren som jeg nok fyller på bilen istedenfor og spanderer ny bensin på Suzukien.

Det er helt bombesikkert at blyfri bensin blir gammel.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...