Jump to content

Bruke fjorårets bensin: går det bra eller er det fyfy?

Vegardos

Recommended Posts

- naboen derimot bruker gjerne en uke på å forsøke få starta gressklipperen hver vår (jeg har studert fenomenet hver eneste vår siden 1992) når det har gått en uke til så kommer han bortom " den #&%&¤#¤#& klipperen vil f.... ikke starte, kan ikke du ta en kikk på den.... jeg kjøpte jo ny plugg til han ifjor så jeg tok en tur bort til han i år også (siden jeg viste hva jeg skulle gjøre) tok jeg med meg et lite syltetøyglass, tappet tanken hans, fylte på en halv liter frisk bensin, pumpa 4 ganger på fødepumpa og den starta på andre.... siden det var 20 års jubeleum sist sommer så sa jeg ikke: "siden du har sett på dette i 20 år, hvorfor er du fortsatt ikke villig til å ta lærdom av det ?" Men han kunne fortelle meg at han hadde snakka med en på jobben... som sa at det ikke var NØDVENDIG med frisk bensin... Så nå vet jeg hvor lite tillit han setter til min vurdering så kommer han i år så returnerer jeg heller til sofaen :-)

Snart begynner ett av vårens faste innslag, naboer som drar og banner i startsnoren på plenklyppere som ikke vil starte. Har byttet bensin på endel småmotorer etter at blyfri bensin kom.

....trodde bare det var her hos meg det skjedde.... :giggle:

Fikset opp en moped for 4 år siden, fylte da tanken full med ferdig oljeblandet miljøbensin og kjørte en tur på ca ei mil, dette var seint på høsten.

Den vinteren sto Tempoen ute under er sånt regntrekk til mc.

Sommeren etter startet den etter hvert, men kunne fjuske etter humper da jeg prøvde den noen runder nabolaget rundt. Sto vinteren under tak.

I fjor fikk jeg startet den, på trillen ut bakken, men fikk ikke kjørt opp igjen. Null kraft. Prøvde nok en tre fire runder føre den blei satt bak garasjen igjen. Sto ute uten noe over seg.

Men nå skal guttungen øvelsekjøre litt på den til han får sin egen moped og lappen så nå skulle den startes samme f...

Prøvde startgass og tråkket som en gal men ikke tegn til liv.

På den Panteren er det "tilt" på forgasseren. Så det blir litt bensin søl når en sliter litt med dette.

Oppdaget at bensinen var nesten helt luktfri? Holdt "tilte" knappen inne lenge så det blei en stor dam under og jammen kom det litt bensinlukt igjen. På neste tråkk futtet den igang.

Nå har jeg prøvd å starte den sikkert 10 ganger og starter på første tråkket hver gang. Med 4år gammel miljøbensin. Men jeg har ikke finni nøkkelen til kjettinglåsen så jeg veit ikke om jeg har kraft men det virker sånn.

Jeg har ikke tappet av gasseren noen gang, ikke etter fylt med fersk bensin.

Men de start problemene/fjuskingen jeg hadde var nok kondens.

På¨båten bruker jeg blyfri, veit ikke på om jeg har full eller tom tank, er vell 1/2isch. Ikke drenert forgassere. Der blir det litt 2taktojle i bensina når jeg topper tanken om våren, så jeg får sett at oljepumpe tar unna i fra oljetanken, resten går sin gang:-) Har virka i flere år nå...

Redigert av jadal (see edit history)

Dieselfan. Innlegg tiltredes. Meget bra. Om ikke naboen din skjerper seg skal i alle fall jeg gjøre det.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hehe, ble ikke så mye klokere igrunnen. Men tror jeg prøver meg med å ikke bruke den slumpen med ferdigblandet som er på tanken, men at den bensinen jern har på dunk tåler å brukes. Krysser fingrene før at gammeldyret holder en sesong til :)

Dieselfan skrev: For egen del så starter jeg ikke en motor om væren FØR jeg har drenert flotørkammeret, det tar 5 min...

fjorgrynt skrev: Det er vel ikke flottørkammeret som er bøygen her, det er dysene.

Jo det er det; fordi hver eneste dråpe bensin som skal gjennom dysene kommer fra flotørkammeret....

Er det vann i bensinen havner vannet først i flotøkammeret, så kan det havne i dysene.

Er det møkk i bensinen så havner denne først i flotørkammeret, så kan møkka havne i dysene.

Er det gammel slapp bensin i flotørkammeret så må noe av denne brukes opp før det kommer frisk bensin til dysene.

Hensikten med å drenere flotørkammer på våren er å:

• Fjærne gammel slapp bensin
  • Fjærne slaggstoffer
  • Fjærne avleiringer
  • Forhindre at dyser, ledekanaler og nåleventil irrer

Jeg anbefaler og starte en gang elle to gjennom vinteren om det er mulig for å sikre at bensinnivået ikke blir for lavt i flotørkammeret.

Hvor ligger flotørkammeret?

Forresten endringer i bensinplanene, da kanna var tom, og tanken kun inneholdt fire fem liter ferdigblannet..så da blir det å tømme blandinga og kjøpe helt ny, ferskbensin!

Fikk avfettet og vasket i rommet der tanken og batteriet står, DET trengtes!

På din -86 Yamaha ligger flotørkammeret i bunnen av forgasseren, helt i bunnen på kammeret er det en tappeskrue. Du trenger ikke skru denne helt ut for å drenere. Det er tilgang til denne skruen uten å demontere noe.

Du trenger ikke kaste den gamle bensinen. Skal jeg på en lang tur bruker jeg å blande den inn i en stor tank etter at jeg har startet motoren.

Takk, får se om jeg finner den i morgen.

Er det forresten noen gode forslag til hvordan jeg kan vaske motoren??det er mye fett og olje under dekslet, og har tenkt at det må være greit å bruke avfetting her? Hva mer en tennpluggene må dekkes til?

min oppskrift i 45 år.

Snøfresen og gressklipperen min går uten oljeblanding.

Og blir kjørt et par tre ganger utenom sesongen starter lett 1 til 3 drag hver gang.

95% av feilene på disse er for lite luft, rengjør luftfilter.

Fyller 10l kanna hver gang den er tom.

Hadde en 82 Yamaha 4hk som fikk oljeskift hvert år, hang bak på båten i daviter hele året startet på 3 draget.

Ble "solgt" med garanti går enda med samme impelleren.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Supert, jeg gikk over de 11 snøfreserne jeg har i nærområdet her og fant ingen med luftfilter...

Er vel også greit å nevne at jeg heller ikke kjenner til noen påhengere som har luftfilter heller (selv om noen kan ha et nett for å hindre store ting å komme inn i motoren)

Jeg hadde visning på båten min på søndag.. 1/3 tank fra september. Yamaha v4 totakt. Den ble stoppet med nøkkelen og bensin i Forgasser i høst.. Var litt tungstarta og måtte kinne 3 ganger.. Men den kom seg til slutt! Gikk som en klokke hele turen og båten er nå solgt:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...