Jump to content

Mastefot på dekk, må masta kunne bevege seg noe?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har en mastefot som består av en langsgående skinne med hakk hvor jeg setter masta løst nedpå. Den blir da sånn noenlunde fiksert i lengde og sideretning, men kan i praksis beveges en del langs begge akser uten at det bryter hverken på mastefeste eller mastehel.

For å kunne trimme masta osv virker det naturlig at den ikke er skrudd fast på noen måte og at den må kunne vandre litt.

Har trøbbel med mastehelen og vurdere å kjøre en bolt tvers gjennom mastehel og også mastefoten for å fiksere hele greia. Kan jo borre og sette i en bolt med litt undermål slik at det kan beveges noe, men er det nødvendig? Hvordan er dette gjort på andre seilbåter, er det skrudd bom fast eller er det en patent som gjør at det kan bevege seg?

Masta mi er ikke myk og veldig trimmbar, mer overmåls tømmerstokk.

Hvorfor er du bekymret for dette? Har du ekstrem slitasje, eller passer foten ikke til masta? Jeg spør fordi jeg aldri har tenkt over dette som noe problem. Med mindre du har en ekstrem båt (Sandvik 28 m/rigg kommer ikke i den kategorien) handler mastetrim stort sett om å bøye masta. Mastefoten beveges ikke. Jeg ville likevel vært skeptisk til å fiksere den med en bolt. Stram heller opp vant og stag hvis du syns det beveger seg mye.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Guest Avmønstret#

Masten skal sitte fast i bunnen og ikke kunne vandre noen vei!

Forklarte meg dårlig skjønner jeg :-) Masta står ikke i bunnen, den står på dekk, og alle masteføtter jeg har sett på er åpebart konstruert for at masta skal kunne beveges litt i alle retninger. At den ikke skal kunne vandre noen vei er inneforstått. Grunnen til at jeg spør er om jeg kan sette en bolt som går gjennom mastefot og mastehelen og om den evt må være i undermål for å sikre bevegelse, evt hvor mye det er snakk om.

Guest Avmønstret#

Hvorfor er du bekymret for dette? Har du ekstrem slitasje, eller passer foten ikke til masta? Jeg spør fordi jeg aldri har tenkt over dette som noe problem. Med mindre du har en ekstrem båt (Sandvik 28 m/rigg kommer ikke i den kategorien) handler mastetrim stort sett om å bøye masta. Mastefoten beveges ikke. Jeg ville likevel vært skeptisk til å fiksere den med en bolt. Stram heller opp vant og stag hvis du syns det beveger seg mye.

Tenker ikke på bevegelse av masta generelt. Enig i at båten ikke er ekstrem :-) men riggen er jo ypperlig når det er drittvær og en har oppe seil for å stabilisere, så ørlite belastning må en jo regne med. Og en treg båt belaster jo riggen mye, sånn relativt sett, ifht en rask båt.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er i tankeboksen ifht reperasjon av mastehelen. Tenker på muligheten for en bolt gjennom mastehel og også mastefoten, men slik det er konstruert så står i praksis masta bare i ett spor som sikrer den fra å gå sidelengs, og ett hakk som sikrer den langsetter. Utover det kan man bevege masta ganske mye i alle retninger uten at mastefot belastes, så det er på en måte lagt opp til relativt store justeringsmuligheter i konstruksjonen.

Men enig, må vel finne en reperasjon som sikrer funksjonen til opprinnelig løsning.

Guest Avmønstret#

Det er ett bilde av en snekkeseiler, Viksund Goldfish 27, som jeg liker godt. God 70 talls stil og vind i seila :-)

Jeg tror denne riggen har en viss belastning. Om det er en konstruktiv måte å ta seg frem på er en annen diskusjon, men det ser da veldig fint ut :-)

bilde

Slingringsmonn er muligens beregnet på at du skal kunne feste masten i forskjellige posisjoner etter eget ønske hvorpå du da låser den med en bolt eller annet vis slik at den står helt fast for å unngå gnisninger/bevegelse/slitasje.

Feks. om du bor langs en værhard kyst eller skal seile et langt strekk i hard vind, vil du kunne foretrekke mastefoten noe lenger frem for deretter å kunne tilte den mer bakover ift. om du seiler kun ved lite vind. Balanse i båten kan kanskje være et annet moment om du har store justeringsmuligheter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...