SondreSolstad Startet 24.April.2013 Link til dette innlegget Startet 24.April.2013 Hei! Har en Prestolite dynamo i en Comet 21 som ikke vill lade. Har sjekket dynamoen i seg selv, og det skal ikke være noe gærnt med den. Så da er det nok koblingen som er feil, men jeg trenger litt hjelp til å finne ut hvilke kabler som er hva, og hvor de skal. Her er dynamoens tilkoblingspunkter: Der dynamoen skal festes på motoren er disse kablene: De kablene går ned til en liten koblingsboks: Og den kablen går videre opp i dash'n: Vet ikke om bildene sier dere noe, men om noen vet hvordan dette skal gjøres, prøv gjerne å forklar meg det. Takk! Sitér dette innlegget Båt er ingen hobby, men en livsstil! Sjekk det ut! https://baatplassen.no/i/topic/99117-prosjekt-comet-21-seksten-aaring/ Link to post
Ingar Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Får ikke helt tak i hva som er problemet. Begynte det med at du ikke hadde lading og så demonterte dynamoen for å få den testet? Og at du så ikke husker hvordan den var koblet? Forklar litt mer rundt dette så er det lettere å svare. Er det kanskje en 'ny' båt hvor defekt lading fulgte med på kjøpet, eller har den ladet normalt inntil nå? Sitér dette innlegget Link to post
SondreSolstad Svart 25.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Da jeg kjøpte båten ifjord, fortalte selgeren at dynamoen nettopp var nyoverhalt, men når han monterte den, fikk han den ikke til å fungere/lade. Han brukte båten til å fiske med, så han tenkte ikke noe mer over det. Siden dynamoen er overhalt, tror jeg ikke problemet ligger i den, men i koblingen. Så det jeg lurer på er hvordan denne skal kobles. Sitér dette innlegget Båt er ingen hobby, men en livsstil! Sjekk det ut! https://baatplassen.no/i/topic/99117-prosjekt-comet-21-seksten-aaring/ Link to post
Joerg Becker Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 (redigert) Du ser faktisk alle koblinger beskrevet på dynamoen, se bilde nr. 1. B+ er positiv som går til batteriene.B- er den nederst til venstre (på kl. "20.30"), den der ringskoen "svever" over. Denne ringskoen er forresten regulatorens minus og må kobles nettopp på B- 5mm-kontaktet øverst (kl. 01.00) kunne feiltolkes som "D-" (minus)Dette er D+. Plusstegnet er bare ikke så utpreget synlig. D+ er tilkobling til ladelampen. Obs:Hvis du fester kontaktene til dette dynamoet da er du absolutt nødt for å kontere mutrene under,fordi det går fort at man vrir disse boltene.Gjør man det da kan det hende at mutrene som sitter inne i dynamoet kan løses.Med det blir det ikke noe kontakt, med alle mulige tenkelige følger som da kan ramme dynamoer. Dette gjelder ganske spesielt for B- kontakten, som er en kjent feilkilde for denne type.I så fall går den sjelden til helvete men man må åpne og fikse den etter hvert. Jørg Redigert 25.April.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Optimizer Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 (redigert) Sjekk at ladelampen lyser når tenningen står på og motoren ikke går. Litt teknisk forklaring på problemet her: Nyoverhalte dynamoer kan noen ganger ha for lite restmagnetisme i rotoren til at de klarer å bygge opp magnetfeltet som statoren (hovedviklingene) trenger til å begynne å levere strøm. Det er ofte den lille strømmen gjennom pæren i ladelampen som skal lage det lille feltet i rotoren som trengs. Får du den først i gang med å begynne å lade blir rotoren som regel magnetisert nok til at du ikke vil oppleve problemet mer. Klarer ikke å se fra bildene hva som kan være ladelampeutgangen på dynamoen, men det virker som Prestolite merker den "IND" eller D+ på noen dynamoer. Redigert 25.April.2013 av Optimizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SondreSolstad Svart 25.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Hjertelig takk! Men du sier at B+ går til batteriene, skal det da gå to kabler derfra, til pluss og minus? Og jeg skal ha to batterier, kan jeg bare serie koble disse da, så vil dynamoen lade begge to med en batteri switch ? Sitér dette innlegget Båt er ingen hobby, men en livsstil! Sjekk det ut! https://baatplassen.no/i/topic/99117-prosjekt-comet-21-seksten-aaring/ Link to post
Zach Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 B+ på dynamo kobles til batteri pluss (lading). Eller til pluss på starteren som er normalt (starteren får pluss fra batteriet). Kabel må være tilstrekkelig tykk for å takle ladestrømmen. Batteri minus er vel koblet til motor blokka (normalt), og da kobler du B- på dynamoen til blokka. Batteriene må kobles i parallell. Hvis du kobler som du antyder, blir det PANG og kortslutning. Sitér dette innlegget Link to post
SondreSolstad Svart 25.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 kvaderat må jeg bruke på kablene fra dynamoen til batteriet da ? Sitér dette innlegget Båt er ingen hobby, men en livsstil! Sjekk det ut! https://baatplassen.no/i/topic/99117-prosjekt-comet-21-seksten-aaring/ Link to post
Zach Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 https://baatplassen.no/i/index.php?app=ccs&module=pages§ion=pages&folder=/kalkulatorer&id=14 Samme tykkelse både fra B+ og fra B- Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Ville ha brukt 16 kvadrat. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.