Jump to content

Hvilken viskositet på oljen skal det være til VP 120S-E seildrev?

Maika

Recommended Posts

Jeg har VolvoPenta MD2030 med 120S-E seildrev.

I instruksjonsboken min står det at giroljen skal være SAE 15W/40:

bilde

Den man får kjøpt fra Volvo Penta er 75W/90, feks her: http://www.maritim.no/motor-styring/olje-og-smoremidler_2/olje-og-smoremidler_3/gearolje-syn-sae75-90-1-ltr

Det er også det det som står at skal brukes på denne plansjen fra VP: http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Misc/drive_1_oil_rec_7745608.pdf

Det er jo temmelig stor forskjell på disse, hva er riktig?

Jeg ville brukt vanlig motorolje SAW15/40 som det står i instruksjonsboken. Volvo Penta begynte å anbefalle gearolje for noen år siden, men har nå gått tilbake på dette etter problemer med S130 drev og større motorer (40-55 HK). For mindre motorer er det neppe store forskjellen, men mest praktisk å bruke samme olje som på motoren.

Heller lite, men lekkert laget

Det kan virke ulogisk, men viskositetesenhetene for girolje og motorolje uttrykkes med forskjellige verdier.

Dessverre har Volvo Penta ikke oppdatert "plakaten" på web-siden som foreskriver girolje for seildrevene.

Det er kommet et korreksjonsskriv fra VP senere. Det ble problem i noen drev å få dem i gir ved bruk av girolje!

Det kan virke ulogisk, men viskositetesenhetene for girolje og motorolje uttrykkes med forskjellige verdier.

Dessverre har Volvo Penta ikke oppdatert "plakaten" på web-siden som foreskriver girolje for seildrevene.

Det er kommet et korreksjonsskriv fra VP senere. Det ble problem i noen drev å få dem i gir ved bruk av girolje!

Så har da giroljen 75W/90 VP selger samme viskositet som en 15W/40 motorolje? Eller selger de girolje som de ikke anbefaler?

Maika : Så har da giroljen 75W/90 VP selger samme viskositet som en 15W/40 motorolje?

Ja, omtrent samme. Som småbåtentusiasten sier kommer dette av at girolje ikke skal forveksles med motorolje. Motorolje går fra 0 til 60 tror jeg, mens girolje starter på 70 og opp til 100. Usikker på disse tallene. Mange lever i den villfarelse at girolje er mye tykkere enn motorolje, men det stemmer altså ikke.

Derfor kan motorolje brukes på en del gir, men girolje på motor er nok ikke bra, da motorolje skal ha mange egenskaper som nøytraliserer brennstoff, sot osv.

Girolje 75w-90 har større spenn enn motorolje 15w-40.

Det utrolige er jo at i de "nye" seildrevene fra VP var det festet en meget godt limt rød etikett som advarer om at det kun skal brukes girolje av kvalitet API-GL5, ATF Dexron II el. III.

Tannhjul har vi hatt blant oss lenge og seildrev er ikke romfartsteknologi.

Skulle likt å vite HVOROR drevene ikke veksler så lett i gir med girolje likevel!?

• 1 år senere...

Har ikke volvo men Yanmar SD-20 drev. og skifta olje her i helen, da i følge merkelapper som står på drevene der står det 10W-30

Leste i maual i går, og oppdager da at der står det 80W-90.

ringer Yanmar forhandler som jeg fikk olje av for 100 driftstimer siden, og denne gang, og han sjekker sine lister jo du skal visst ha 80W-90 eller 75W-90

Ringer så forhandler av båt, og han sier det samme, Men olja som var på mine seildrev var ikke av tynn 80-90 viskositet, men heller av typen 10-30.

Og det fanstes ikke spon på pluggene da jeg tok dem ut, så jeg velger å fortsette med 10-30 olje.

eller neste gang bruke samme som motor 15-40.

Men siden båten ikke er i bruk vinters tid så bør 10-30 være bra.

Synspunkter ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

En 75 eller 80w-90 olje er vesentlig tjukkere enn 10w30 og 15w40.

Om yanmar har endret anbefaling på olje etter at dine drev er produsert ville jeg gått for girolje etter å ha funnet en bekreftelse på nett f.eks (søk).

Står noe her: http://www.cruisersforum.com/forums/f54/what-oil-for-yanmar-sd-20-saildrive-35066.html

I manualen her står det på SD 20 at 10-30 kan brukes om motoren er 1GM men om motoren er 2 og 3 YM skal drevet ha API GL 4/5 80W90 eller ren 90.

Se side 18 her http://yanmar.com/product/marinepleasure/sailBoatPropulsion/operationmanualgears/SD_OM_27MAR09.pdf

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg ville brukt vanlig motorolje SAW15/40 som det står i instruksjonsboken. Volvo Penta begynte å anbefalle gearolje for noen år siden, men har nå gått tilbake på dette etter problemer med S130 drev og større motorer (40-55 HK). For mindre motorer er det neppe store forskjellen, men mest praktisk å bruke samme olje som på motoren.

Det var vel ATF VP anbefalte for 120S men som de senere endret til 15W/40. Gearolje tror jeg ikke har vært inne i bildet for S-drev fra VP, det er det Yanmar som driver med.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Drev er merket med en type(10W-30). manual som er eldre (09)sier noe annet. blir ikke klok på dette, motor og drev er fra feb 2011.(fra fabrikk)

--

Yanmar forhandler sier også at det kommer an på tungdrevt eller lettdrevet båt, hvor tungt drevet skal jobbe.

--

Og så er det Mineralsk eller syntetisk ?

vann i oljen blander seg ved bruk av mineralsk, men vann i syntetisk skiller seg og legger seg på bunn.

--

Eg tar en sesong til med mineralsk 10W30 olje, min båt er lettdrevet, så får vi følge med underveis.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...