Stiffler Startet 25.April.2013 Del på Facebook Startet 25.April.2013 Noe som går igjen i mange tråder er at folk omtaler seg selv og andre som kaptein når de er ute i båt. Snakker ikke om de som bruker kaptein som nick på forumet. I mitt hode er kaptein et yrke, og de som surrer rundt i en snekke og andre småbåter er båtførere. Det heter jo også båtførerprøven for å føre småbåter :) Lurer derfor på om det har blitt for enkelt og kalle seg kaptein? Hva omtaler folket seg selv? Sent from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
kavset Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 En kaptein er vel pr definisjon øverstkomanderende på en båt, samme hvor stor båten er. Så selv om jeg ikke har seilt all verdens, ikke har så mye erfaring og ikke har den største båten så er det jeg som er seilende reder og kaptein ombord i min skute! Ingen kan ta besluttninger som går mot mine! Om jeg kjører båten på land så er det mitt problem, men om du kjører båten min på land er det fortsatt mitt problem, derfor er det min beslutning. Har jeg med meg noen så er jeg fortsatt Sjefen ombord, men jeg lytter til hva andre har å si, men det er jo en god egenskap hos en leder å kunne lytte til andre og jobbe i team. :p Forøvrig er yrkestittelen "sjøkaptein" i følge telefonkatalogen Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 25.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2013 Er enig i alt du skriver, men syns det fremdeles er noe snodig at en som surrer rundt i en 22 fots snekkke skal titulere seg som kaptein.For sette det (meget) på spissen, jeg har nettop kikket på skatteoppgjøret mitt, kan jeg da titluere meg som revisor på et forum som omhandler skatt? Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Jeg er reder, kaptein, matros, transportør, bryggesjauer, maskinist, stuart, kokk, servitør, underholdningsansvarlig(les; stand-up komiker)....osv. osv!!! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 (redigert) Er du Kaptein i forsvaret har du greit betalt, men kjører ikke nødvendigvis vanngående fartøy.. Redigert 25.April.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 25.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2013 Er du Kaptein i forsvaret har du greit betalt, men kjører ikke nødvendigvis vanngående fartøy.. Ja det er det eg mener. Kaptein er en yrkesbeskrivelse, være seg flykaptein, sjøkaptein eller kaptein av militær grad. De som surrer rundt i småbåt, er båtførere ;) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Jeg signerer Wiking26Ac 100 % Om noen synst dette er enkelt, vel, da har de neppe prøvd sjøl.. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Synes egentlig ikke tittelen er så gal. Faktisk medfører det endel ansvar å være båteier/båtfører. Juridisk sett er du ansvarlig for manskapet helt uahvhengig av båten er 22 eller 220 fot Om f.eks en av de som er med deg i båten din forulkykker, kan du bli stilt til ansvar for dennes død. Jo kaptein høres riktig ut med en person med dette ansvar. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 (redigert) Jo men det er vel ikke en beskyttet tittel ? "Sjøkaptein er en beskyttet tittel som kan benyttes av de som innehar dekksoffisersertifikat klasse 1" fra Wiki., men kaptein alene er vel ok ? Redigert 25.April.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Sjøkaptein er en beskyttet tittel og kan bare brukes av hvis man har riktig utdannelse. Jfr §4.4 i forskriftene for kvalifikasjonskrav til personell på norske skip. Kaptein har meg bekjent ingen beskyttelse i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 (redigert) Jeg er skipper på egen skute. Men vil aldri kalle meg kaptein..... Wikipedia Skipper (fra nederlandsk schipper) er en person som har kommando på et (mindre) skip, en skøyte eller en båt, og er mer eller mindre det samme som en skipsfører/fører, men altså en uformell betegnelse. Sjøkaptein er en skipper/skipsfører på et fartøy av en størrelse hvor det kreves skipsoffisersertifikat klasse 1, såkalt D1. Uttrykket brukes også i sammenheng med regatta. Redigert 25.April.2013 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
sap_2000 Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Jeg støtter også Wiking 26ac's herlige kommentar 100% -Alt fra reder til kjølsvinskrubber Skipper er kanskje et bedre ord for fritidsbåtførere som ikke får andre til og sette ting i halsen? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Frøken Fryd Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Man kan kalle seg så mangt, både konsulent og ingeniør. Man kan også kalle seg Nasse Nøff bare man får jobben utført... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Man kan kalle seg så mangt,... Ja for Frøken er vel beskyttet Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Don't Worry Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Kaptein på et fotballag er vel ikke noen beskyttet yrkestittel. Som folk i båt kan vi vel kalle oss hva vi vil? Mulig selvoppnevnte båtfolk er mer opphengte i hva vi kaller oss på fritiden. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Faller meg vel mest naturlig å kalle meg Skipper om jeg ble tvunget til det, men da med en viss humoristisk undertone. Båtfører er helt ok syns jeg. Kaptein er for meg en tittel. Skillet mellom falske og ekte kapteiner følger vel bruken av ordene "kjøre båt" i stedet for å "seile"?. ;-) ------------------ Husker når jeg var kledd i grønt og skulle avløse vakttroppen. Ritualet var at en sa høy "Avløsningsfører xxx melder tropp xx" osv. Innad sa alle selvsagt "Avføringsløsner" i stedet og det var jaggu tungt å ikke snuble i bokstavene ved vaktskifte av og til :-) Kanskje (vi) småbåtførere med behov for å bruke opphøyd tittel skulle lage seg/bruke en med humoristisk vri? Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Kanskje (vi) småbåtførere med behov for å bruke opphøyd tittel skulle lage seg/bruke en med humoristisk vri? Har ikke de fleste i små båter litt sjølironi rundt bruken av disse titlene? Samtidig understreker det at man kaller seg sjøl kaptein eller skipper et viktig poeng, kanskje spesielt om man har unger og lignende om bord, nemlig at det i siste instans ikke eksisterer noe demokrati på sjøen, i siste instans må én bestemme... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Helt enig med Astor og Pinkvin, om jeg skulle titteluere meg er vel skipper et navn som kan smakes på (Selv om jeg heller ikke har kystskippereksamen) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Kaptein Kapp løs og Kap tøs (fruen) Kapphorn og Kapptorn Kapt(krabbe)teine Kaptputt KaptVP (mye røyk) Kapthage(båt) Kaptsofa(seiler) Kaptfjord(plog) Kaptkødd Kaptku_ Kapthestku_(nordlansk ku_) Kaptgal Kaptballe Kaptpung Kaptrik Kaptlørje Kaptpinne(båt) Kaptklyse Kaptbøye(bøyekriger) Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Astor kan jo trygt kalle seg "Skipper". Han har jo sin fritidsbåtskippereksamen fra 2006 å slå i bordet med. Jeg tror også denne tittelen er ganske vanlig i fritidsbåt, om noen i en havn ønsker å snakke med en ansvarlig ombord spør de gjerne etter "skipper`n". Jeg bruker ikke noen tittel på meg selv ombord, men det blir stadig sagt, "du får snakke med skippern", om spørsmål hvor svaret ikke er åpenbart, kommer opp. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
littmild Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 (redigert) Ombord hos meg kaller jeg meg kaptein, med en humoristisk undertone(vi har også chief engineer ombord, som steller med 8hk påhengeren ), men det mest korrekte er nok skipper. Men som det er nevnt ovenfor er det viktig å understreke hvem som faktisk har kommandoen ombord, jeg står ansvarlig for mannskap/gjester og da er det til syvende og sist mitt ord som gjelder. I visse utenlandske havner må man vel levere inn mannskapsliste og andre papirer, hvilken tittel er vanlig å bruke i slike tilfeller? I det daglige titulerer jeg meg naturligvis som Fritidsbåtskipper Aasmundsen, tok da ikke D5L for ingenting! Redigert 25.April.2013 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Festina Lente IV Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Jøss, jeg trodde man tok det for å få mere kunnskap jeg? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Skillet mellom falske og ekte kapteiner følger vel bruken av ordene "kjøre båt" i stedet for å "seile"?. ;-) Om du ligger på f.eks Oscarsborg og skal ta båten inn til Drøbak, sier du at du skal seile over til Drøbak med snekka di? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
littmild Svart 25.April.2013 Del på Facebook Svart 25.April.2013 Føler "seile" blir feil uttrykk når jeg er ute i Rana'n med 9,9.. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.