Jump to content

Har det blitt for enkelt å kalle seg kaptein?

Stiffler

Recommended Posts

Skal forklare det til deg:

Er det så enkelt å kjøpe seg en 9 fots jolle, med 4,5 hk for å sprade rundt å titulere seg kaptein, eller krever det litt mere, som fks. en formell utdannelse, og yrke på et sertifikatpliktig fartøy?

Det er da ingen normale mennesker som går rundt og kaller seg kaptein når vi snakker om lystbåter? Kanskje noen spør noen i en båt hvem som er "kaptein" i stedet for "båtføreren" for å vite hvem som er sjef om bord og eier båten, men ellers er det ingen som bruker dette uttrykket uten et glimt i øyet.

Skjønner fortsatt ikke hvorfor du mener det skal være så farlig at noen kaller seg kaptein på snekka si... Det minner meg litt om slik den eldre generasjonen mener at en "Askerbøring" defineres: du må være 3. generasjon som har vært bosatt i Asker hele livet og må være født på Asker fødestue....

Mvh kapteinen

Med D2 kan du vel føre opptil 3000 BT, mann er vel pr. definisjon sjøkaptein uansett?

I lovverket er benevnelsen båtfører brukt.

Holder ikke det for å definere ansvaret ombord hos deg?

Med D2 kan du vel føre opptil 3000 BT, mann er vel pr. definisjon sjøkaptein uansett?

Sjøkaptein er såpass tett opptil kaptein i mitt hode ihvertfall, at dersom sjø blir droppet er det bare flisespikkeri.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Er det ikke akkurat det du får, da ?

Jo, og det er flott :)

For min del bruker jeg både kaptein og skipper på egen skute. Synes det passe bra

(iPad)

Ja det er vel opp til hver enkelt det.

Flott skute har du også :)

Det er da ingen normale mennesker som går rundt og kaller seg kaptein når vi snakker om lystbåter? Kanskje noen spør noen i en båt hvem som er "kaptein" i stedet for "båtføreren" for å vite hvem som er sjef om bord og eier båten, men ellers er det ingen som bruker dette uttrykket uten et glimt i øyet.

Skjønner fortsatt ikke hvorfor du mener det skal være så farlig at noen kaller seg kaptein på snekka si... Det minner meg litt om slik den eldre generasjonen mener at en "Askerbøring" defineres: du må være 3. generasjon som har vært bosatt i Asker hele livet og må være født på Asker fødestue....

Mvh kapteinen

Søk på kaptein på forumet, og du vil bli overrasket :)

Hva hver enkelt kaller seg i sin båt, er opp til hver enkelt. Det eneste jeg ville høre var deres meninger rundt begrepet kaptein, og diskutere det. Og det har jo vert en suksess det :)

Sjøkaptein er såpass tett opptil kaptein i mitt hode ihvertfall, at dersom sjø blir droppet er det bare flisespikkeri.

Nei, sjøkaptein krever D1.

4 striper krever ikke D1. Alle kan kalle seg skipper evt kaptein, men ikkje sjøkaptein.

Blir som cognac evt champagne, beskyttet varemerke. Lignende varer fra annet distrikt må ha annet navn.

Interessant tråd egentlig. Men før de skal definere kapteinsrollen, kan nok enkelte "kapteiner" få styr på de mest basale maritime uttrykk.

Det kryr av tråder der folk som fører tildels store fritidsbåter slenger om seg med høyre, venstre, framme, bak, kjøre og det som verre er. I tillegg kommer føring av nasjonalflagg i mastetopp, som gjøs, etc.

Det følger litt forpliktelser med å ikle seg enkelte titler.

:-)

Tittler og distingsjoner var jeg ferdig med etter jeg var i marinen. Hos oss er det sønnen på 7 som er Skipper..han har ihvertfall skipperlue! jeg er nok bare styrmann, bestikk, matros og kokk. Har likevell stor gjennomslagskraft på beslutninger som taes ombord. For å være ærlig så må jo folk få kalle seg hva de vill av tittler og benevninger.. Selv trodde jeg dette var bare en humoristisk ting.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Nei, sjøkaptein krever D1.

4 striper krever ikke D1. Alle kan kalle seg skipper evt kaptein, men ikkje sjøkaptein.

Blir som cognac evt champagne, beskyttet varemerke. Lignende varer fra annet distrikt må ha annet navn.

Hehe ja er klar over det, men ting gikk nok litt feil i går kveld da jeg forsøkte å sitere, svare, drikke GT og operere iphone samtidig

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

I hjemmet er som regel kona som bestemmer og kan kalle seg kaptein ,slik som kvinnelige kapteiner i Frelsesarmeen.

På sjøen, i fritidsflåten , så høres det ut som det er mannen som bestemmer og kan kalle seg kaptein , i vertfall når di prøver å legge til kai.

Tror ikke tittelen Kaptein trenger beskyttelse , bare de med lavere grader.

Forøvrig er Wafi´s et begrep vi som jobber til sjøs bruker på seilbåter. Men jeg har av diplomatiske årsaker aldri brukt det her på BP (tror jeg da)

Kan du uttdype dette? (WAFI)

For øvrig: Den som har det overordnede ansvaret ombord er kapteinen. Kall deg hva du vil men har du ansvaret er du kapteinen. Hvis noen spør meg om hvem som er kaptein, svarer jeg at det er meg. Det er familiens båt , kona vil ikke ha ansvaret og jeg har lengst fartstid, så da faller det på meg. Har til og med en genser med tre stjerner på skulderklaffene. Den kaller frem mye latter i havnene, når vi kommer inn i vår lille seilbåt. men jeg titulerer meg ikke med Kaptein.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Vi bruker kaptein om bord, både som en litt humoristisk tittel og i den forståelse at dersom det skal oppstå en kritisk situasjon så er det kapteinen som bestemmer. End of discussion.

Rederinnen overgår dog kapteinen i rang når vi er i havn :smiley:

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Jeg er skipper på egen skute! Så enkelt er det. Om Fritidsbåtskipperen i nabobåten på 19 fot, i fult alvor kaller seg kaptein på egen båt, så hever jeg ikke øyenbrynet en gang. :cheers_wine: Som det nevnes gang på gang i denne interessante tråden, så er vel disse halvmaritime titlene kommet til for å være klar i ansvarsforholdet om bord, men dog med et glimt i øyet?

Det er jo ganske fantastisk når jeg ser en 17 foting med vindskjerm og kalesje og 20 hk påhengsmotor legge til på en gjestebrygge ved siden av en 40 fots juvel av en båt, og ut av båten kommer en fyr med skipperlue og krumpipe og omtaler seg som kapteinen på skuta. Og selvsagt med gjestebryggas bredeste smil. :lol:

Det er jo dette som er sjarmen i det å tilhøre et slikt fornemt selskap som fritidsbåt-flåten, å se og høre på alle fargeklattene en treffer når man er på tur. :clap:

Å mene frem og tilbake om dette er interessant, men totaaalt uviktig.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...