Jump to content

Har det blitt for enkelt å kalle seg kaptein?


Stiffler

Recommended Posts

Som er skrevet tidligere er "kaptein" en tittel man får i i utlandet både i praksis og på offisielle papirer, enten en liker det eller ikke. Men for øvrig er det en yrkestittel i Norge i ulike varianter fra kaptein i Frelsesarmeen til Sjøkaptein. I Norge er det vanlig å bruke betegnelsen "skipper", i alle fall på båter over campingbåttyper.

Link to post

"Kaptein" er ingen beskyttet yrkestittel, det er en benevning på en funksjon ombord i en båt. Til forskjell fra f.eks. "lege" eller "sivilingeniør", som er beskyttet av loven. En morsomhet i den forbindelse er at folkehøyskolen i Trondheim, NTNU, "nektet" godta endringen av gradsystemet som fulgte med reformen i 2004, og gamle NTH fikk sutret seg til retten til å tilføye "Sivilingeniør" bak den formelle tittelen "Master of Technology". Som innehaver av et av de siste EKTE sivilingeniørdiplomene som er utstedt i Norge, fra UiO. må jeg bare le litt av idiotene på Gløshaugen...

 

Bare for å gjøre det helt klart: Det er ikke mulig å utdanne seg til "Sivilingeniør" i Norge lenger. Absolutt siste frist for å bli SivIng var vårsemesteret 2007. Det man kan bli på Gløshaugen er i beste fall "Master of Technology". Sånn er det bare. Selv om NTNU reklamerer med "Sivilingeniørstudium", så er det egentlig en helt vanlig Master of Technology de selger. Det er faktisk ulovlig etter markedsføringsloven det NTNU lokker studentene med.

Internasjonalt er vel begrepet Master av ett eller annet som gjelder og ikke sivil ditt eller datt. Kanskje måtte en skjerpe seg litt for å komme på masternivå på

NTNU på samme måte som de såkalte siviløkonomene måtte for få godkjenning som master. Men kapteiner ble de ikke i alle fall :wink:

Link to post

... NTNU, "nektet" godta endringen av gradsystemet som fulgte med reformen i 2004, og gamle NTH fikk sutret seg til retten til å tilføye "Sivilingeniør" bak den formelle tittelen "Master of Technology"...

Well, tatt i betraktning at gamle NTH lenge var stedet som utdannet sivilingeniører i Norge hadde de kanskje historisk litt mer å 'sutre' for enn alskens andre universitet?

 

:wink:

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Noe som går igjen i mange tråder er at folk omtaler seg selv og andre som kaptein når de er ute i båt.

Snakker ikke om de som bruker kaptein som nick på forumet.

I mitt hode er kaptein et yrke, og de som surrer rundt i en snekke og andre småbåter er båtførere.

Det heter jo også båtførerprøven for å føre småbåter :)

Lurer derfor på om det har blitt for enkelt og kalle seg kaptein?

Hva omtaler folket seg selv?

(iPad )

Enig med deg. Jeg jobber som cox og min tittel er cox eller på på godt Norsk BÅTFØRER. Hverken mer eller mindre, selv om jeg har kapteins makt ute i "jolla". Det være seg en FRC eller liten arbeidsbåt. På fritida derimot er jeg titulert som "skipper" på egen skute. Er det så nøye hva vi bruker som tittel da? Har egentlig aldri tenkt over det før du spør, men føler meg helt klart som en Kaptein ombord i egen båt...selv om jeg er en skarve båtfører!
Link to post

Har ingen sterke synspunkter på det som diskuteres i denne tråden. Men: Jeg har tidligere jobbet en del med sjørett / sjøforsikringsrett, og i den verdenen gjør man alltid et stort poeng av det dersom det er en fullt sertifisert master mariner som opptrer: Han får alltid tittelen capt. foran navnet. F.eks.; det er invitert til et symposium og følgende skal holde foredrag:

 

Head of legal services, Mr. Hansen

CFO, Mr. Nilsen

Chief technology officer, Capt. Nelson

 

Her brukes altså "capt." som noe mer enn å indikere stilling - en indikerer også status. Og en vil da ikke bruke "Master mariner" her, selv om det sikkert er den korrekte betegnelsen.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Guest Avmønstret#

Har ingen sterke synspunkter på det som diskuteres i denne tråden. Men: Jeg har tidligere jobbet en del med sjørett / sjøforsikringsrett, og i den verdenen gjør man alltid et stort poeng av det dersom det er en fullt sertifisert master mariner som opptrer: Han får alltid tittelen capt. foran navnet. F.eks.; det er invitert til et symposium og følgende skal holde foredrag:

 

Head of legal services, Mr. Hansen

CFO, Mr. Nilsen

Chief technology officer, Capt. Nelson

 

Her brukes altså "capt." som noe mer enn å indikere stilling - en indikerer også status. Og en vil da ikke bruke "Master mariner" her, selv om det sikkert er den korrekte betegnelsen.

 

Og det viser et ganske så viktig poeng i denne tråden. Når man kommuniserer om noe viktig så bør man ikke slurve med innholdet. Å angi riktig tittel forteller hvilken kompetanse an må anta at personen har og hvilken rekke han/hun har i kommandokjeden hvis saken gjelder feks en båt.

 

Hvorvidt en person faktisk er kaptein eller ikke kan jo da være helt essensielt. Om det i kommunikasjonen da oppstår en haug med "lystbåtkapteiner" så blir det jo faktisk bare tull. Er det egentlig så lurt å tulle med titler på den måten? Om det oppstår en kritisk situasjon så vil det jo egentlig være en fordel om folk faktisk vet hvem som er hva.

-----------

 

Kom til å tenke på noe, lurer på om besetning ville syns det var "morro" om passasjerer begynte å titulere seg som flykaptein og flyvertinner og disse ordene fløy rundt i cabinen under en flytur? Jeg tror ikke det. Jeg er temmelig sikker på at alle som jobber i et fly vil reagere ganske kjapt om noen roper tittelen til en annen ansatt høyt, da vil man vel tro at det er et annet besetningsmedlem som roper, og ikke en som syns det er gøy å kalle tanta på 5 rad for noe morsomt?

--------------

 

Så jeg har en egen konklusjon. Når det gjelder yrkesgrupper og situasjoner hvor det er viktig for sikkerheten med klare og tydelige kommandolinjer bør man ikke kødde eller leke med tittelen til personer i den kjeden. Ei heller om man er slik at man plutselig kan være en del av en slik situasjon.

 

Man kødder ikke med politiet, redningspesonale, helsepersonale, redningspersonale osv. Alle trenger god og sikker kommunikasjon og da er tittel en vesentlig og viktig del av den kommunikasjonen.

 

Hva om alle lystbåtkapteiner begynte å bruke kapteintittel på VHF, bare på gøy, eller tok i bruk titler til folk i redningstjenesten, helsevesenet, politiet osv. Alle skjønner at det ikke er særlig lurt.

Link to post

Head of legal services, Mr. Hansen

CFO, Mr. Nilsen

Chief technology officer, Capt. Nelson

 

Chief technology officer, Capt. Nelson kan ganske så sikkert ikke smykke seg med tittelen "Master Mariner"

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Godt mulig, og er ikke sikker på om kombinasjonen gir mening, men poenget her var at man gjerne ville bruke tittelen Capt. foran navnet for å understreke pondusen.

 

Jeg vet f eks at det er mange surveyors (for forsikringsselskaper) som er ex sjøkapteiner. Disse tituleres gjerne Capt. foran navnet, selv om de altså ikke (lenger) fører skip.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...