avmønstret5 Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Som er skrevet tidligere er "kaptein" en tittel man får i i utlandet både i praksis og på offisielle papirer, enten en liker det eller ikke. Men for øvrig er det en yrkestittel i Norge i ulike varianter fra kaptein i Frelsesarmeen til Sjøkaptein. I Norge er det vanlig å bruke betegnelsen "skipper", i alle fall på båter over campingbåttyper. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Tvert imot synes eg det har blitt vèl vanskelig å kalle seg kaptein i desse tider Sitér dette innlegget Link to post
bekopper Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Er vel ingen som har påstått at kaptein er beskyttet tittel. Derimot er SJØkaptein en beskyttet tittel på lik linje med lege og andre beskyttede titler. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 "Kaptein" er ingen beskyttet yrkestittel, det er en benevning på en funksjon ombord i en båt. Til forskjell fra f.eks. "lege" eller "sivilingeniør", som er beskyttet av loven. En morsomhet i den forbindelse er at folkehøyskolen i Trondheim, NTNU, "nektet" godta endringen av gradsystemet som fulgte med reformen i 2004, og gamle NTH fikk sutret seg til retten til å tilføye "Sivilingeniør" bak den formelle tittelen "Master of Technology". Som innehaver av et av de siste EKTE sivilingeniørdiplomene som er utstedt i Norge, fra UiO. må jeg bare le litt av idiotene på Gløshaugen... Bare for å gjøre det helt klart: Det er ikke mulig å utdanne seg til "Sivilingeniør" i Norge lenger. Absolutt siste frist for å bli SivIng var vårsemesteret 2007. Det man kan bli på Gløshaugen er i beste fall "Master of Technology". Sånn er det bare. Selv om NTNU reklamerer med "Sivilingeniørstudium", så er det egentlig en helt vanlig Master of Technology de selger. Det er faktisk ulovlig etter markedsføringsloven det NTNU lokker studentene med. Internasjonalt er vel begrepet Master av ett eller annet som gjelder og ikke sivil ditt eller datt. Kanskje måtte en skjerpe seg litt for å komme på masternivå på NTNU på samme måte som de såkalte siviløkonomene måtte for få godkjenning som master. Men kapteiner ble de ikke i alle fall Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Men det ble jeg - "Master Mariner" Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Nøtterøy Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 (redigert) Sjøkaptein er det norske navnet, og riktig som Frua skriver, så er den internasjonale betegnelsen Master Mariner. For min del skal folk få lov til å kalle seg hva som helst på skuta si', om det så er Kaptein, Skipper, Dr. Ing skipsfører etc. Nøterøy OIM Redigert 27.April.2013 av Nøtterøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 (redigert) ... NTNU, "nektet" godta endringen av gradsystemet som fulgte med reformen i 2004, og gamle NTH fikk sutret seg til retten til å tilføye "Sivilingeniør" bak den formelle tittelen "Master of Technology"... Well, tatt i betraktning at gamle NTH lenge var stedet som utdannet sivilingeniører i Norge hadde de kanskje historisk litt mer å 'sutre' for enn alskens andre universitet? Redigert 27.April.2013 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Sigurd Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Noe som går igjen i mange tråder er at folk omtaler seg selv og andre som kaptein når de er ute i båt. Snakker ikke om de som bruker kaptein som nick på forumet. I mitt hode er kaptein et yrke, og de som surrer rundt i en snekke og andre småbåter er båtførere. Det heter jo også båtførerprøven for å føre småbåter :) Lurer derfor på om det har blitt for enkelt og kalle seg kaptein? Hva omtaler folket seg selv? (iPad ) Enig med deg. Jeg jobber som cox og min tittel er cox eller på på godt Norsk BÅTFØRER. Hverken mer eller mindre, selv om jeg har kapteins makt ute i "jolla". Det være seg en FRC eller liten arbeidsbåt. På fritida derimot er jeg titulert som "skipper" på egen skute. Er det så nøye hva vi bruker som tittel da? Har egentlig aldri tenkt over det før du spør, men føler meg helt klart som en Kaptein ombord i egen båt...selv om jeg er en skarve båtfører! Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Akademikere på sjøen her ja , ikke alltid bare bra det , det burde vert noen ekstra sjøveisregler for dem , fx ,,om en ligger på kollisjons kurs så er det ikke nødvendig å foreta en full konsekvensutredning før eventuelle kursendringer osv, Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Har ingen sterke synspunkter på det som diskuteres i denne tråden. Men: Jeg har tidligere jobbet en del med sjørett / sjøforsikringsrett, og i den verdenen gjør man alltid et stort poeng av det dersom det er en fullt sertifisert master mariner som opptrer: Han får alltid tittelen capt. foran navnet. F.eks.; det er invitert til et symposium og følgende skal holde foredrag: Head of legal services, Mr. Hansen CFO, Mr. Nilsen Chief technology officer, Capt. Nelson Her brukes altså "capt." som noe mer enn å indikere stilling - en indikerer også status. Og en vil da ikke bruke "Master mariner" her, selv om det sikkert er den korrekte betegnelsen. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
enter4u Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Jeg har til og med epåletter med 4 striper på ei jakke jeg bruker når vi er ute og joller . Men blant de jeg kjenner bruker vi ordet Skipper. Den eneste kapteinen jeg kjenner er "Captein Morgan" Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Har ingen sterke synspunkter på det som diskuteres i denne tråden. Men: Jeg har tidligere jobbet en del med sjørett / sjøforsikringsrett, og i den verdenen gjør man alltid et stort poeng av det dersom det er en fullt sertifisert master mariner som opptrer: Han får alltid tittelen capt. foran navnet. F.eks.; det er invitert til et symposium og følgende skal holde foredrag: Head of legal services, Mr. Hansen CFO, Mr. Nilsen Chief technology officer, Capt. Nelson Her brukes altså "capt." som noe mer enn å indikere stilling - en indikerer også status. Og en vil da ikke bruke "Master mariner" her, selv om det sikkert er den korrekte betegnelsen. Og det viser et ganske så viktig poeng i denne tråden. Når man kommuniserer om noe viktig så bør man ikke slurve med innholdet. Å angi riktig tittel forteller hvilken kompetanse an må anta at personen har og hvilken rekke han/hun har i kommandokjeden hvis saken gjelder feks en båt. Hvorvidt en person faktisk er kaptein eller ikke kan jo da være helt essensielt. Om det i kommunikasjonen da oppstår en haug med "lystbåtkapteiner" så blir det jo faktisk bare tull. Er det egentlig så lurt å tulle med titler på den måten? Om det oppstår en kritisk situasjon så vil det jo egentlig være en fordel om folk faktisk vet hvem som er hva. ----------- Kom til å tenke på noe, lurer på om besetning ville syns det var "morro" om passasjerer begynte å titulere seg som flykaptein og flyvertinner og disse ordene fløy rundt i cabinen under en flytur? Jeg tror ikke det. Jeg er temmelig sikker på at alle som jobber i et fly vil reagere ganske kjapt om noen roper tittelen til en annen ansatt høyt, da vil man vel tro at det er et annet besetningsmedlem som roper, og ikke en som syns det er gøy å kalle tanta på 5 rad for noe morsomt? -------------- Så jeg har en egen konklusjon. Når det gjelder yrkesgrupper og situasjoner hvor det er viktig for sikkerheten med klare og tydelige kommandolinjer bør man ikke kødde eller leke med tittelen til personer i den kjeden. Ei heller om man er slik at man plutselig kan være en del av en slik situasjon. Man kødder ikke med politiet, redningspesonale, helsepersonale, redningspersonale osv. Alle trenger god og sikker kommunikasjon og da er tittel en vesentlig og viktig del av den kommunikasjonen. Hva om alle lystbåtkapteiner begynte å bruke kapteintittel på VHF, bare på gøy, eller tok i bruk titler til folk i redningstjenesten, helsevesenet, politiet osv. Alle skjønner at det ikke er særlig lurt. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Og hvorfor heter det Fritidsbåtskipper, Stiffler? Tror navnet ble endret Fritidsskipper når lovlig lengde ble endret til 24 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 (redigert) Head of legal services, Mr. Hansen CFO, Mr. Nilsen Chief technology officer, Capt. Nelson Chief technology officer, Capt. Nelson kan ganske så sikkert ikke smykke seg med tittelen "Master Mariner" Redigert 28.April.2013 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
bjornas Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Fordi...? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Fru Jacobsen Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Fordi Chief Technology Officer er en stillingstittel og "MM" hadde garantert blitt brukt i tillegg for og underbygge hans tyngde som CTO Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
bjornas Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Godt mulig, og er ikke sikker på om kombinasjonen gir mening, men poenget her var at man gjerne ville bruke tittelen Capt. foran navnet for å understreke pondusen. Jeg vet f eks at det er mange surveyors (for forsikringsselskaper) som er ex sjøkapteiner. Disse tituleres gjerne Capt. foran navnet, selv om de altså ikke (lenger) fører skip. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
baatsman Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Har ikke tatt det lange studiet D5LA for ikke og bli kalt Kaptein:) Her kliner vi til. Og møter vi Fru Jacobsen i stålbåten, sier jeg kun " hei kollega". Mulig stålbåten med en taustomp bak er litt lenger, men kapteinen er vi begge:):). ( smilies er borte på iPad ser jeg) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Fru Jacobsen Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Vi er alle kapteiner, og jeg hilser på alle kollegaer der ute . Også Wafi´r Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.