Jump to content

Har det blitt for enkelt å kalle seg kaptein?

Stiffler

Recommended Posts

Som sagt tidligere i tråden: Sjøkaptein er beskyttet tittel. Må ha D1 sertifikat for å kalle seg det.

Kaptein er ikkje beskyttet.

Å seile et skip er noke som heng igjen fra seilskutetiden.

Når eg er ute med plastbåten min så kjører eg, når eg er ute med stålbåten med 12000hk så går vi. Muligens fordi det er en fin måte å fornorske "underway using engine" på.

Eg har D1, er skipsfører/kaptein og innehar tittelen Sjøkaptein.

Å når eg kjøper seilbåt vert navnet på båten WAFI.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Guest Avmønstret#

Om du ligger på f.eks Oscarsborg og skal ta båten inn til Drøbak, sier du at du skal seile over til Drøbak med snekka di?

Jeg nei, jeg er ikke Kaptein hverken på vann, land, i lufta eller av tittel så jeg kan kjøre hvor jeg vil. Men heiser jeg seila så seiler jeg selvsagt, selv om jeg ikke er Kaptein.

Jeg er Høvedsmann eller bare Høveds jeg.

Tittel fra den tid båter var åpne og ble seilt med råseil..........

Elegant omgåelse av problemet. Forøvrig må folk kalle seg hva de vil for meg, de fleste bruker titler ombord i fritidsbåter med betydelig humor. Det er likevel ikke til hinder for at den som er sjef ombord har ansvaret uansett båt og størrelse.

Hvis vi hadde lagt til havn og noen spurte etter "Kapteinen" på båten min, hadde jeg syntes det hadde hørtes litt snålt ut. Mer naturlig for meg å bli omtalt som "eier" eller "fører" av båten.

Men i min egen lille verden, når jeg er på sjøen er jeg Kaptein Hansen.Det kan ingen ta fra meg! Kona er baugbikkja. Ungene er matroser.. Dog arbeidsoppgavene går langt utover begrepenes proposjoner.

Men ser jeg meg selv fra utsiden, er jeg bare en eller annen dude i en båt. På vei til et sted. Sånn føles det vel også.. Jeg er bare på havet og bruker tiden på noe jeg liker. Det er jo bare en hobby. Friluftsliv og befrielse. Ingen opphøyde tanker om meg selv. Skjer det noe så skjer det noe. Da må man ta en beslutning. Da er det vel ikke "Kapteinen" som handler, men personen man er. Kall det hva du vil. Det handler vel om å kose seg, ikke om hvem, hva eller hvilken tittel som koser seg.

Mvh

Kaptein Hansen.

Som sagt tidligere i tråden: Sjøkaptein er beskyttet tittel. Må ha D1 sertifikat for å kalle seg det.

Kaptein er ikkje beskyttet.

Å seile et skip er noke som heng igjen fra seilskutetiden.

Når eg er ute med plastbåten min så kjører eg, når eg er ute med stålbåten med 12000hk så går vi. Muligens fordi det er en fin måte å fornorske "underway using engine" på.

Eg har D1, er skipsfører/kaptein og innehar tittelen Sjøkaptein.

Å når eg kjøper seilbåt vert navnet på båten WAFI.

(GT-I9100 )

Med D2 kan du vel føre opptil 3000 BT, mann er vel pr. definisjon sjøkaptein uansett?

Synes egentlig ikke tittelen er så gal. Faktisk medfører det endel ansvar å være båteier/båtfører.

Juridisk sett er du ansvarlig for manskapet helt uahvhengig av båten er 22 eller 220 fot

Om f.eks en av de som er med deg i båten din forulkykker, kan du bli stilt til ansvar for dennes død.

Jo kaptein høres riktig ut med en person med dette ansvar.

I lovverket er benevnelsen båtfører brukt.

Holder ikke det for å definere ansvaret ombord hos deg?

Jo men det er vel ikke en beskyttet tittel ?

"Sjøkaptein er en beskyttet tittel som kan benyttes av de som innehar dekksoffisersertifikat klasse 1" fra Wiki., men kaptein alene er vel ok ?

Ja står det på internett må det jo være sant, da spessielt wikipedia der hvermansen kan redigere ;)

Med D2 kan du vel føre opptil 3000 BT, mann er vel pr. definisjon sjøkaptein uansett?

Sjøkaptein er såpass tett opptil kaptein i mitt hode ihvertfall, at dersom sjø blir droppet er det bare flisespikkeri.

Skjønner ikke spørsmålet...Eller skal jeg si forutsetningen i spørsmålet. Du forutsetter at det bør være vanskelig å kalle seg kaptein. Merkelig

Mvh Kaptein KongKing ;-)

Skal forklare det til deg:

Er det så enkelt å kjøpe seg en 9 fots jolle, med 4,5 hk for å sprade rundt å titulere seg kaptein, eller krever det litt mere, som fks. en formell utdannelse, og yrke på et sertifikatpliktig fartøy?

Som mangeårig innehaver av Maskinoffisersertifikat Kl. 1, forventer..... Ja forlanger jeg å få føre min båt uten å bli beskyldt for å være skipper, kaptein eller andre unødvendigheter.

Off..

Tror ikke vi skal begynne på den evindelige bro vs. maskin debatten.

PS; Har M1 selv ;)

Seiler man i utlandet så får man problemer om man ikke kan peke på en ombord og si det er kapteinen, kapteinen har det overordnede ansvaret og det bør være en person som bestemmer.

Enkelte innsjekkpapirer i enkelte land har egen rubrikk for kaptein, hvem skriver man inn der om man ikke har utnevnt en kaptein på skuta ?

Ja det er greit at i formelle sammenhenger som ved ankomst andre land blir det påkrevd at noen har tittelen, men er det vanlig å bruke det i dagligtale?

Hvorfor heter det båtførerprøven, dersom ikke båtfører er en passende tittel?

Båtfører har ansvaret etter loven, enten har kaller seg kaptein eller ei, så at det er viktig å kalle seg kaptein for å ha siste ord overfor "mannskap" kjøper eg heller ikke :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...