Jump to content

Slik er min båtpuss

KongKing

Recommended Posts

Siden jeg selv har vært på jakt etter enkel "oppskrift" på båtpuss da jeg kjøpte båt, så legger jeg ut min fremgangsmåte her. Det er sikkert mange meninger om dette er den "rette" måten, men men...

Båten er en nidelv 24 fra 81 med vp md17c ferskvannskjølt.

1. Av med burka

2. Utvendig vask med jif over hele båten. Først på med vann, sprute rikelig med jif utover og skure med kost (sånn blå med teleskopstang...) Får ikke bort alt, men det som er igjen går bort med Hugo (se pkt 5).

3. Saltsyre på skrog langs vannlinjen for å få bort gulfargen med spruteflaske (F.eks en gml jif kjøkken-flaske). Obs! hold pusten ved påføring! (burde hatt munnbind). Skyll godt av etter 5 minutter.

4. Saltsyre på propell. Skyll godt av etter 5 minutter. Gjenta et par ganger.

5. Hugo på skrogsider og overbygg. Fantastisk middel :-)

6. Polering for hånd. Voks på etter polering. Blir godt nok med håndkraft (er så sterk...;-) )

7. Stoffing. Trenger vel egentlig ikke å stoffe overalt, men med rulle går det såpass unna at det er greit å ta hele. Har brukt sort farge flere år på rad så det er vanskelig å se hvor det trengs. Vurderte en annen farge i år, men gammel vane er vond å vende, så jeg feiga ut med sort i år også...

8. Bytte sink på rorstaget under propell + sink på propellaksel.

9. Pumpe ut olje fra peilepinnehullet. Det aner meg at det er mye olje igjen som jeg ikke får ut gjennom det hullet. Dette burde vel strengt tatt vært gjort i høst, men når båten skal opp av vannet og sesongen over er ikke arbeidslysten så stor.... Fylle ny olje + nytt oljefilter.

10. Diselfiltrene tror jeg la stå. Har ikke brukt båten så mye i fjor sommer. Har nye i reserve om det skulle være noe problemer som dukker opp.

11. Gå over slangeklemmer og stramme.

12. Vask av båt innvendig.

13. Legge i puter.

14. Tur og kjør :-)

Impeller bytta jeg for 2 sesonger siden så jeg tar sjansen på at den er ok. Følger med på temperaturen og se om den blir høy før jeg tar en sjekk.

Så langt er jeg ferdig med punkt 2... God båtpuss!

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Guest Avmønstret#

1. Opp og la henge i stroppene på krana

2. Høytrykkspyle hele bunnen, stort sett bare slim

3. Skrape litt rur rundt propellhylse og litt på ror

4. Flekke litt med bunnstoff

5. La det tørke litt i sola og vinden (sikkert 45 minutt, minst... :-/)

6. Plopp uti og tut og kjør ut på fjorden.

+ Tusen andre ting nede i båten som ville gjøre lista alt for lang. Men vask, polering osv får komme som ad hoc arbeid seinere, båten var ikke så møkkete at jeg gadd (syns jeg, ikke sikkert alle ville være enig i det..).

Jeg har en liten plan om å prøve å gjøre båtgreiene mest mulig enkelt slik at jeg får brukt tiden til å bruke båten fremfor å gjøre ting som jeg ikke liker, feks vask og polering osv. Innser at også det er en lang liste.. :-))

Lista mi gjøres unna på en dag. Akkurat når det er båtpuss er det greit å ikke ha så stor båt :-)

Jeg ser også på båten som en bruksgjenstand, og gnukker og gnir ikke veldig på den. Det er jo en gammel båt så det får være grenser for hvor mye tid jeg skal legge i å blankpolere den...

Kk

Har ingen lang liste sjøl. Som nevnt ovenfor er båten en bruksgjenstand og Marex´n begynner å dra på årene.

Skal montere ekkolodd, så blir det en god vask innv og utv.

Ellers er det vanlig vedlikehold her og der så skuta er i bra stand. Var greit for oss å kjøpe båt til 55 tusen, og ikke 300 tusen, slipper å være

så veldig pirkete med 2 unger og hund.

Har de siste par årene polert båten på ettersommeren,når båten fortsatt ligger på vannet..det har alldri vært ett ork,heller en liten avbrekk i sola etter jobben når været fortsatt er varmt og godt..Spyler godt av den før presenninga kommer på...Lett jobb på våren,bruker kort tid på å vaske..blir skinnende blank,har også begrensa meg veldig med bunnstoffet..tar litt i vannlinja..og ellers litt her og der..men passer på å ikke smøre lag på lag på lag..som mange gjør..bortkasta,hvertfall på mindre båter som stort sett ligger på land...Tar av drevet hver annet år..bruker 15 min på å ta det av ..og 30.. på å sette det på igjen :smiley: ...så hele vårpussen er unnagjort på 2-3 timer..

Vasker skrog og vannlinja frå gummibåt. Felgrens var godt tips. Eg klarte meg med seajet sin båtsåpe i fjor, men den må brukes ren og ikkje blandes ut så mye det står på flaska.

Overbygg vaskes også med seajet. Skurekost med skaft og bytter mellom myk og stiv børste. Motor får tilsyn etter intervall. Så vårpussen er gjort på en ettermidag. Påløpende vedlikehold regelmessig.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

auch! jeg trodde jeg hadde mye båtpuss jobb, men ser folk går kraftig til verks

tar den opp på høsten, har stortsett ikke noe groe da jeg bruker båten så ofte jeg kan, samt dykker under med maske og skrubber jevnlig., men spyler hele båten med varmtvann så selvpolerende bunnstoffet blir dratt klart

til våren er det rask vask for hånd da den lagres inne og det ofte bare kommer litt støv, så polere og voks av alt, samt teaken.

skal sies at det vårpussen er over 50 timer effektivt hittil...

Redigert av andersb (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...