Jump to content

Prosjekt 1998 mod Hydrolift F23


Tskjei

Recommended Posts

En mangler er det her.Dette er en F23 med 262 magnum EFI gen +. Drevet hadde grå olje og starteren var gåen. Slangen mellom reservoaret og drevet var løsnet i bellhouse, så vil tro at det er årsaken til den grå oljen. Dette er fikset og olje er skiftet. Det neste er starteren.Skiftet den idag, men måtte av med den igjen for jeg oppdaget at frostpluggen bak den var borte.Vannet rant inn når jeg startet opp :/ Var ikke så enkelt å få inn en ny uten å demontere mer, men med frysespray fra Motip og litt fikling så kom den på plass :) Motoren går fint nå :)

La merke til nå at trimindikatoren står rett ned når motoren går men ikke med tenningen på.... Noen forslag??

Link to post
  • 3 uker senere...

Da var det på tide med en oppdatering!! Har hatt båten på vannet en uke nå. som ventet en del trøbbel... Varm manifold (rust i bendet der slangen kommer inn), bensintrøbbel ( plastbit i bensinslange), girtrøbbel(etter en tur fikk jeg ikke drevet i fri!!Skjedd 2 ganger nå)

Idag fikk jeg opp båten på land igjen. Skal nå pusse ned teak (vært lakkert), Rengjøre bensintank rundt og slange, skifte pluggledninger, rotor og fordelerlokk, ta storservice på drev.

Starter imorgen med å at av drev.Har bestillt impellerkit, belgkit, ny girwire.Skifter alt av slanger også. Gimballager skal være skiftet i fjor, så trenger vel ikke å skifte dette. Ellers blir det å gå over girhus og knuter. Noen råd rundt dette? Noe jeg har glemt?

Vurderer å skifte motor til 350 Mpi så snart jeg har funnet en jeg kan bruke.

Bilder kommer :)

Link to post

Har du Alpha eller Bravo drev?

Jeg har Bravo One og 350 EFI/MP GEN+

 

Jeg holder paa aa bytte til en kobelt spak fra seatek.

Denne: http://www.sea-tek.no/?PageID=219&ItemID=997 bare i sort matt istedet. Barsk ;)

 

Ellers saa bytter jeg instrumentpanelet, (fikk laget nytt fra frontpanelexpress.com) og kommer til aa fortsette med Faria, men bytter til skikkelige Carling brytere istedet for vanlige vippebrytere.

 

Gy aa foelge med paa flere slike prosjekter :)

Redigert av eMTea (see edit history)
Link to post

Ikke dårlig jording til sender da? Min hopper og spretter ved enkelte stillinger, så ganske sikker på sender.

 

Er en 262 magnum gen+ Går ca 50 knop med 14 3/8 x21 Ballistic stålprop. Men 5100 omdr. er jo for mye... Noe av problemet er at det er one piece manifolder...Koster skjorta å konvertere og ikke finnes det å få tak i lengre...

 

Er V6 ja.

Link to post

Skal du overhale et Alpha drev bør skaffe deg spesialverktøy. Med overhale mener jeg da å plukke det helt fra hverandre. Manual finner du på p@@@@bay. Selve giringen sitter i nedre del. Utfordringen er å klare å få røsket ut diverse ringer som holder propellakslingen på plass. Disse kan i verste fall være så irret at det nærmest er håpløst å få dem ut.

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post

Da var jeg igang med service på drevet. Fikk tatt av drev og sjekket drivknuter.Bestilt 2 nye kryss.. Var ingen tegn på vann i oljen vertfall! Nå venter jeg på deler slik at jeg kan fortsette.

Trimsender var helt gåen. En ledning gikk rett av når jeg skrudde den av!! Nytt gimballager var skiftet forrige år, så det lar jeg være. Noen som vet om det er spesielt fett som man skal bruke der?

Link to post
  • 2 uker senere...

Vi du være så snill å koble på vannslangen og fyre opp motoren, så jeg kan høre hvordan den eksosen høres ut? Vurderer sånn selv, men er redd det blir litt heftig..

Lyden er godt merkbar men når du er på sjøen blir ikke lydbildet veldig sjenerende. Jeg har såkallte faste divertere altså går eksosen delvis ned i propellen og delvis ut av pottene i hekken. Spjeld kan monteres og de er enten luftoperert eller elektriske. Det kalles silent choise eller captains call. Det er klart det blir litt lyd av en sånn motor rett bak cockpit men eksoslyden er bare en liten del av lydbildet. Bak meg er det nok mere lyd.

 

Se der ja! Gjort en del med den :) hva kostet manifoldene?

 

Min står for tiden også på land...Ventet på deler til drev og for å få byttet kryssene. Satser på skruing til helga :)

 

Vet du noe mer om den motoren du hadde?

Jeg hadde is i magen og bød på eBay til jeg fikk kjøpt de (kun montert på display) for en latterlig lav pris, rund 10 båtlapper, Transom-kittet kommer i tillegg. Tror du må regne 20-30k for et sånt sett veiledende. Den 350MPI motoren er ikke ferdig ennå, motorbyggeren hadde fått feil stempler og leverandøren skjønti ikke helt hvorfor..... Jeg kommer tilbake til deg når jeg vet noe mer. Skal forsøke og gjøre et overslag på den.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...