Tskjei Startet 25.April.2013 Link til dette innlegget Startet 25.April.2013 Har kjøpt en 1998 mod Hydrolift F23 som jeg skal fikse opp. Fikk den til en fornuftig pris. Tror dette kan bli en knall båt. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Velkommen til forumet Prosjekttråder er alltid gøy, særlig med bilder, masse bilder! Åssen motor står det i båten? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Tskjei Svart 25.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 En mangler er det her.Dette er en F23 med 262 magnum EFI gen +. Drevet hadde grå olje og starteren var gåen. Slangen mellom reservoaret og drevet var løsnet i bellhouse, så vil tro at det er årsaken til den grå oljen. Dette er fikset og olje er skiftet. Det neste er starteren.Skiftet den idag, men måtte av med den igjen for jeg oppdaget at frostpluggen bak den var borte.Vannet rant inn når jeg startet opp :/ Var ikke så enkelt å få inn en ny uten å demontere mer, men med frysespray fra Motip og litt fikling så kom den på plass :) Motoren går fint nå :) La merke til nå at trimindikatoren står rett ned når motoren går men ikke med tenningen på.... Noen forslag?? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 25.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Gratulerer med steintøff båt! flott farge også, lykke til, håper du får skikk på den raskt, og er på vannet snart :) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 26.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Da var alt av gammelt bunnstoff borte og 2 nye lag med Jotun antipest påført :) Satser på at det blir knallvær i morgen slik at den kan vaskes og poleres :) Noen som har forslag til nye instrument og ny gir/gass kontroll?? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 jeg liker faria SS chesapeak i hvitt, med chromering rundt. på gass, kanskje nyere type original? det ser jo "cleant ut" Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Da var det på tide med en oppdatering!! Har hatt båten på vannet en uke nå. som ventet en del trøbbel... Varm manifold (rust i bendet der slangen kommer inn), bensintrøbbel ( plastbit i bensinslange), girtrøbbel(etter en tur fikk jeg ikke drevet i fri!!Skjedd 2 ganger nå) Idag fikk jeg opp båten på land igjen. Skal nå pusse ned teak (vært lakkert), Rengjøre bensintank rundt og slange, skifte pluggledninger, rotor og fordelerlokk, ta storservice på drev. Starter imorgen med å at av drev.Har bestillt impellerkit, belgkit, ny girwire.Skifter alt av slanger også. Gimballager skal være skiftet i fjor, så trenger vel ikke å skifte dette. Ellers blir det å gå over girhus og knuter. Noen råd rundt dette? Noe jeg har glemt? Vurderer å skifte motor til 350 Mpi så snart jeg har funnet en jeg kan bruke. Bilder kommer :) Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 (redigert) Har du Alpha eller Bravo drev? Jeg har Bravo One og 350 EFI/MP GEN+ Jeg holder paa aa bytte til en kobelt spak fra seatek. Denne: http://www.sea-tek.no/?PageID=219&ItemID=997 bare i sort matt istedet. Barsk ;) Ellers saa bytter jeg instrumentpanelet, (fikk laget nytt fra frontpanelexpress.com) og kommer til aa fortsette med Faria, men bytter til skikkelige Carling brytere istedet for vanlige vippebrytere. Gy aa foelge med paa flere slike prosjekter :) Redigert 11.Mai.2013 av eMTea (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Tskjei Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Har ett Alpha drev.Glemte å skrive at jeg har bestillt trim og tilt sendere. Trimsender funker ikke. Skøy å følge med flere :) Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Min trimindikator fungerer heller ikke, byttet sender ifjor, og ohm'et meg frem til instrumentet, men hjalp ikke, saa jeg haaper det hjelper naar de nye instrumentene er paa plass :) 262 er V6 det eller? Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Tskjei Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Ikke dårlig jording til sender da? Min hopper og spretter ved enkelte stillinger, så ganske sikker på sender. Er en 262 magnum gen+ Går ca 50 knop med 14 3/8 x21 Ballistic stålprop. Men 5100 omdr. er jo for mye... Noe av problemet er at det er one piece manifolder...Koster skjorta å konvertere og ikke finnes det å få tak i lengre... Er V6 ja. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 (redigert) Skal du overhale et Alpha drev bør skaffe deg spesialverktøy. Med overhale mener jeg da å plukke det helt fra hverandre. Manual finner du på p@@@@bay. Selve giringen sitter i nedre del. Utfordringen er å klare å få røsket ut diverse ringer som holder propellakslingen på plass. Disse kan i verste fall være så irret at det nærmest er håpløst å få dem ut. Redigert 11.Mai.2013 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Skal ikke overhale.Bare skifte impeller,belger, girwire og sendere.Evt kryss. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 (redigert) Ok. Kan være litt knot å få festet eksosbelgen skikkelig. Mercruiser har laget et spesialverktøy for den jobben. http://www.sterndrives.com/tools/45497a1.html Bruk lim i tillegg til slangeklemmer. Redigert 11.Mai.2013 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Har bestillt lim også :) + torx for å løsne bellhouse. Problemet med giring ligger nok i wiree. Den har en slakke på 15-16 mm og skal max være 14... Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 11.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Da var jeg igang med service på drevet. Fikk tatt av drev og sjekket drivknuter.Bestilt 2 nye kryss.. Var ingen tegn på vann i oljen vertfall! Nå venter jeg på deler slik at jeg kan fortsette. Trimsender var helt gåen. En ledning gikk rett av når jeg skrudde den av!! Nytt gimballager var skiftet forrige år, så det lar jeg være. Noen som vet om det er spesielt fett som man skal bruke der? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Du må bruke et vannfast fett, quicksilver er et alternativ og det finnes sikkert mange andre. Båtutstyrsforretninger har rette slaget. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 12.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2013 Flott! Da har jeg brukt riktig :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Sånn ser det ut hos meg nå, har testa en tur men noe feil med forgasseren gjorde at motoren fusket. Får mekke litt i morgen og prøve igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 27.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Se der ja! Gjort en del med den :) hva kostet manifoldene? Min står for tiden også på land...Ventet på deler til drev og for å få byttet kryssene. Satser på skruing til helga :) Vet du noe mer om den motoren du hadde? Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Vi du være så snill å koble på vannslangen og fyre opp motoren, så jeg kan høre hvordan den eksosen høres ut? Vurderer sånn selv, men er redd det blir litt heftig.. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
DieselDahl Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Vi du være så snill å koble på vannslangen og fyre opp motoren, så jeg kan høre hvordan den eksosen høres ut? Vurderer sånn selv, men er redd det blir litt heftig.. Lyden er godt merkbar men når du er på sjøen blir ikke lydbildet veldig sjenerende. Jeg har såkallte faste divertere altså går eksosen delvis ned i propellen og delvis ut av pottene i hekken. Spjeld kan monteres og de er enten luftoperert eller elektriske. Det kalles silent choise eller captains call. Det er klart det blir litt lyd av en sånn motor rett bak cockpit men eksoslyden er bare en liten del av lydbildet. Bak meg er det nok mere lyd. Se der ja! Gjort en del med den :) hva kostet manifoldene? Min står for tiden også på land...Ventet på deler til drev og for å få byttet kryssene. Satser på skruing til helga :) Vet du noe mer om den motoren du hadde? Jeg hadde is i magen og bød på eBay til jeg fikk kjøpt de (kun montert på display) for en latterlig lav pris, rund 10 båtlapper, Transom-kittet kommer i tillegg. Tror du må regne 20-30k for et sånt sett veiledende. Den 350MPI motoren er ikke ferdig ennå, motorbyggeren hadde fått feil stempler og leverandøren skjønti ikke helt hvorfor..... Jeg kommer tilbake til deg når jeg vet noe mer. Skal forsøke og gjøre et overslag på den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.