Dønna Startet 26.April.2013 Link til dette innlegget Startet 26.April.2013 Hei! Jeg vurdere å chippe min Cummins QSB 5,9 380 HK med chipp fra bestchipp. Er det noen som har erfaring fra "Bestchipp" og kanskje erfaring med å chippe denne type motor. Ser du øker fra 380HK til 480 HK med denne chippen. Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Hei, Ser stadig vekk at denne type spørsmål dukker opp her inne, og ser at mange av svarene som kommer ofte gis på manglende kompetansegrunnlag. Jeg kjenner QSB 5,9 relativt godt, og den er etter min personlige mening den beste dieselmotoren rundt 6 liter slagvolum du kan få kjøpt til fritidsbåter, slagvolum og hk tatt i betraktning. Cummins brukte svært lang tid på å introdusere 425hk utgaven av denne motoren, blant annet fordi de ble nødt til å gjøre BETYDELIGE endringer på motorkomponenter som turbo og stempler for at disse skulle tåle de økte trykkene og temperaturene som de ekstra HK og det økte dreiemomente medførte. Jeg ville ikke ha vurdert å chippe 380hk utgaven av denne motoren, da jeg ikke ville ha vært villig til å betale for å få noen hk ekstra på bekostning av potensiellt kraftig redusert driftsikkerhet og økt fare for alvorlig motorskade. Bare for å ha det sagt, jeg er ikke imot chipping av motorer. noen motorer tåler dette svært godt. Akkurat den utgaven du har av QSB vil jeg påstå ikke tåler det like godt. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Tror nok også du bør sjekke grundig om gearet tåler det. Sitér dette innlegget Link to post
Dønna Svart 26.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Takker for svar. Jeg skal revurdere det, jeg fikk beskjed fra noen som jobber i båtbransjen og monterer slike motorer at denne 5,9l QSB var akkurat den samme som 425hk og 480hk og at det kun hadde med hk-avgift og gjøre. Han sa at di som båtprodusent bygget opp alt rundt motoren som geat,turbo etc akkurat slik som at det skulle vært en 480 hk. Men det er mulig han tar feil,.er derfor jeg forhører meg litt her så jeg ikke ødlegger noe. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Jeg tror motoren vil tåle det, men mye mer skeptisk til gir, problemet er enorme momentet, si du får 60hk mere, men 2-300nm, og du vil ikke ha det momentet ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
cmb91 Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Ok..men se hva de mener om chip tuning..http://www.bestchip.no/index.php?menuid=2&expand=2 Tja...? Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Skal ikke begi meg inn på noen store diskusjoner ( det er for mange år siden jeg var i bransjen), men jeg reagerer på noen beskrivelser i linken: "den høye digitale konstruksjonen" hva de mener de med den formuleringen? De mener at deres trimming ikke gir mere slitasje fordi de ikke øker turtallet. Økt moment vil gi en større belastning på motoren. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Dønna Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Hei! Jeg er ikke redd for at det blir større slitasje på min motor da det ikke var meningen å kjøre noe hardere. Planen var som sakt å ligge på samme turtall(masjfart) men å redusere dieselforbruket. Det som jeg er skeptisk på er om det vil bli noe tull med motoren? feilmeldinger,nødmodus etc. Detfor lurte jeg på om det var noen som hadde testet dette på cummins? Takker for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Havbein Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Hei, Det må være forskjeller på 380HK og 480 HK fra Cummins selv om motorene i utgangspunktet er like. Annnet turtall +400 rpm, turbo, kjøling etc?. Dette vil du ikke få med kun en chip boks. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 Hei! Jeg er ikke redd for at det blir større slitasje på min motor da det ikke var meningen å kjøre noe hardere. Planen var som sakt å ligge på samme turtall(masjfart) men å redusere dieselforbruket. Det som jeg er skeptisk på er om det vil bli noe tull med motoren? feilmeldinger,nødmodus etc. Detfor lurte jeg på om det var noen som hadde testet dette på cummins? Takker for svar :) Har noen forsøkt å lure deg til å tro at du skal spare drivstoff ved å gi motoren mer diesel? BÅTEN trenger en gitt effekt for å holde en gitt hastighet uansett hvor mye toppeffekt du har. Hvis båten trenger 250hk for å holde 25knop så bruker den akkurat like mye om du trimmer motoren. Alle moderne dieselmotorer bruker ca. 200 gram per kW/h over mesteparten av turtallsområdet. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.April.2013 Link til dette innlegget Svart 28.April.2013 (redigert) Den drivstoffbesparelsen det reklameres stort for, og som man også ofte kan se i kjørekomputeren på biler, kommer av at systemet blir lurt på samme måte som boksene øker effekten ved og manipulere input fra bla luftmassemåler og andre sensorer. Bilens/ båtens ECU prøver da og kompensere for dette = økt effekt og lavere forbruk på måleren. Noen som tror at feks VP, VW og BMW leverer motorer som med en enkel boks som manipulerer noen relativt få dataer plutselig kan bli 5-15% mer effektive/ økonomiske? (Bortsett fra de som selger det, da ;)) Redigert 28.April.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.